2762
Sök

Kan detta fungera?

50 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
Hej

Jag är helt värdelös när det gäller ljud och vet inget om det! Så därför skulle jag vilja ha lite hjälp om just detta!

Det jag undrar är om detta kan drivas och man får ett OK ljud, då jag är en student så har jag inte så mycket pengar och bilen är en Volvo 245, så det är en "skräp bil" Det jag lyssnar på är hardstyle och hardcore om det har någon betydelse. Då det inte är något under huven på den och det har ingen stereo (utplockad av förra ägaren) så vill jag köpa lite ljud te den iaf.

Det jag vet är att det sitter 5.25" högtalare fram och det finns inga bak. Det har aldrig funnits några så har tänkt att bygga något som man kan sätta ett par 6x9 i kofferten, typ över baslådan.

detta har jag tänkt o köpa nu:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...gtalare-4.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...-och-lada.html

men vilket slutsteg ska jag använda?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...as-pro350.html

eller

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...ono/x-a10.html

tacksam hör hjälpen!

Undrar också vad för sladdar jag måste köpa för att allt ska fungera?
OBS! har inga sladdar te bakre högtalare! bara främre.

Undrar också hur "stark" strömsladden till slutsteget ska vara

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

21 761 Inlägg
8 maj 2011
De två översta länkarna visar ingenting på min dator iaf. hmm

Av de två monostegen tror jag att du kan välja vilket som helst, effektspecen och filter är inte alltför olika varandra. Visserligen känns X-A10 mest pålitligt, men eftersom jag inte har testat något av dem så kan jag inte säga att det ena är bättre än det andra. smile

16 mm2 kabel med 60 A säkring bör räcka oavsett vilket av dessa steg du väljer, men naturligtvis är det ingen nackdel med lite större kabel.
Senast redigerat av Drönirettab (8 maj 2011)

50 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
okey, provar att lägga in länkarna igen :p

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … are-4.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html

detta kan man koppla ihop och så det att fungera va?

21 761 Inlägg
9 maj 2011
Det fungerar. Jag är dock inte säker på att ljudet blir bra, bla med tanke på att både framhögtalarna och bakhögtalarna kommer att spela samma basfrekvenser som baslådan eftersom stereon inte har något inbyggt högpassfilter. smile

BRL har 3 st varianter på kabelinstallationskit, då rekommenderar jag i så fall: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 20mm2.html . Där får du de kablar som behövs för att koppla in alla saker.

Nu vet jag inte vilken årsmodell det är på din 245, men den är iaf tillräckligt gammal för att det ska kunna finnas en del rost/ärg på kontaktytorna där batterikablar och generatorkablar sitter anslutna. Ta loss alla såna kablar och rengör kontaktytorna ordentligt, speciellt den tunnare jordkabeln mellan batteri och kaross är viktig eftersom den kabeln i huvudsak försörjer nästan alla bilens förbrukare (utom startmotorn).

50 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
det e en 88,har inte kollat så mkt på insidan utan har nu börjat slipa bort rost på utsidan tongue

Okey så stereon bör ha högpassfilter för det ska låta bättre? jag trodde det var lågpassfilter :S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
Till baslådan ska du ha lågpassfilter, till fram och baksystem ska du ha högpassfilter. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

50 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
okey, men eftersom att stereon inte hade högpassfilter hur fungerar det då? Står 4x50 watt förstärkare och att den har lågpassfilter.

Så baslådan kopplas te slutsteget som går in i lågpassfiltrer till stereon? eller hur e det tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
Om du inte har nåt filter i huvudenheten och inte heller kommer driva högtalarna med slutsteg så kan du göra en sniklösning och anvdända kondensatorer som enkla filter direkt på högtalarkablarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

50 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du inte har nåt filter i huvudenheten och inte heller kommer driva högtalarna med slutsteg så kan du göra en sniklösning och anvdända kondensatorer som enkla filter direkt på högtalarkablarna. smile

det fattade jag inget av xD

Men har tänkt att driva basarna 2st 10" med ett monosteg och då måste man väll koppla slutsteget te stereon?

Sedan så kopplar jag väll in högtalarna direkt till stereon?

3 187 Inlägg
10 maj 2011
mackan110 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Men har tänkt att driva basarna 2st 10" med ett monosteg och då måste man väll koppla slutsteget te stereon?

ja du kopplar ihop stereon med steget genom en signal kabel, från lågnivå ut på stereon till lågnivå in på steget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
mackan110 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Korrekt, men på kablarna mellan huvudenhet (stereo) och högtalare kan du sätta små kondendatorer (med rätt värde såklart) för att få till ett enkelt högpassfilter så att dom slipper spela basljud. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

50 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
okey big_smile

Men då har jag fattat lite iaf xD e som sagt helt nybörjare på ljud och bilar ^^ men intresset finns iaf big_smile

Okey, får man mycket bättre ljud om jag sätter kondendatorer? och hur mycket kostar sådana typ? hur vet jag att det är rätt värde?

Är väldigt tacksam för eran hjälp här!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
Ja eftersom högtalarna inte behöver jobba lika hårt då dom slipper spela bas så kommer det att låta bättre, garanterat. Körde en sån där sniklösning med kondensatorer i en kompis båt i somras och det fungerade utmärkt. Jag har en hel hög med kondensatorer liggande så bara jag får veta vad det är för högtalare du ska använda så kan jag skicka iväg ett gäng till dig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
10 maj 2011
eller så gör man det enkelt för sig, lyssnar, börjar det låta dåligt så sänker man om man bryr sig om prylarna,
lär man sig stereon och verkligen tar sig tid och vill så kan man lyssna sig till bra inställningar (dåliga inställningar = större risk att man knäcker högtalare och dylikt),

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
Jo men fortfarande så bör man ha ett högpassfilter till framsystemet, man kommer kunna spela betydligt högre och det kommer låta bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök