3120
Sök

9-3 Aero -01, 13000 mil, överhettad, sönderkörd?

66 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Hej,

Jag kände för att sträcka ut med Aeron i helgen och laddade på motorvägen. Vid 210 km/h så slutar accet plötsligt och jag blir minst sagt förvånad och tror att Turbon har slutat fungera. Jag släpper på gasen och rullar in till stan (det hände turligen 1 km utanför stan).

Jag märker nu att varken styrning eller bromsarna tar som de ska. Bilen går litegrann fortfarande men det känns ungefär som om jag har 3hk i den. När jag rullat till närmaste ficka och stannar bilen så dör den definitivt.

Efter några försök att starta bilen så går den igång, men med samma klenhet som innan. Så fort jag slutar gasa så tvärdör den!

Det är inget oljeläckage under bilen och det luktar bränsle när man kör startmotorn.

Kan de vara tändkassetten som dött? Kan det vara så enkelt som att det är en säkring som har gått? Har det något samband med att jag körde fullgasacceleration?
Senast redigerat av Ballerina (10 maj 2011)

66 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Update:

Jag lånade en fräsch tändkassett och provade att sätta i. Ingen förändring sad Startmotorn står och tuggar men den vill inte tända till. Jag har dessutom kollat alla säkringar och de var hela.

Kan det vara värt att byta stift?

3 235 Inlägg
10 maj 2011
Felkoder, finns det inga får du felsöka motorn: hur ser oljan/kylvattnet ut, komptest, kontroll av turbo, se om det är metallspån i oljan osv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 maj 2011
Utöver ovanstående, det är inte bensinpumpen som gett sig? Att det kommer bränsle/Stundtals kommer bränsle är inte detsamma som att den är frisk nog att leverera det konstanta tryck motorn behöver för att gå ordentligt och vad jag förstått är det inte ovanligt att pumpen ger sig på dessa?

Sedan står det "överhettad" i rubriken, hur tänkte du där? Det står inget i texten om att du fått en varning för överhettad motor, förekom någon sådan eller var rubriken tänkt som en fråga typ "Överhettning?".

Sedan får du gärna förklara lite, rök det från bilen? Några konstiga ljud, både vid tillfället den stannade eller tidigare medan du ägt den (Skrammel när du startar den etc)? Varningslampor, har den känts lite klenare än vanligt den sista tiden?

Hoppas det löser sig, men desto mer information desto lättare att spekulera i vad som kan ha hänt! Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Elektriker
718 Inlägg
10 maj 2011
Alla oändliga vakuumslangar? På min, å såg nån annan hade det a, då skjöt jag ur vakuum slangen vid insuget, den som går till bromsklockan. Men då vare mer att bilen varva upp å ner som tusan, men de starta alltid.
Kanske skjutit nån tryckslang till å med?
Fast borde väl kanske starta då iaf.. och fel larma framförallt. Motorlampan blinkar inte eller så?

Som att kasta vatten i sjön.

66 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Min CE-lampa har kommit och gått sedan jag köpte bilen och jag har aldrig haft några andra problem än att lampan lyst ibland förrän nu tongue

Det kom ingen rök från bilen och jag har inte hört några missljud. Vad som däremot var lite förbryllande, var att det inte var någon olja på stickan! Jag hade bilen på verkstad för 3 månader sedan och passade på att göra 13000-milaservice med oljebyte på en gång. 4 liter borde väl räcka längre än så?! Det finns väl ändå ingen givare som gör att bilen lägger av eller inte startar om oljenivån är för låg?!

Det enda som jag kan komma på som bilen har betett sig lite annorlunda på sistone är att den har gått lite ryckigt ibland på mycket låga varv, men ändå inte så farligt att det känts som om det kan vara ett allvarligt fel.

Jag har inte kollat efter några felkoder. Jag saknar instrument för det och vill helst slippa lämna in bilen på SAAB och bli blåst.

När jag sätter på tändningen så lyser oljelampa, batterilampa och den med varningstriangel med utroppsteken i. Turbostickan går upp till normalläge. När jag slår på startmotorn så slocknar oljelampan. Varvräknaren rör sig inte. I någon annan tråd såg jag att det kunde vara vevaxelgivaren som ballat ur. Jag har försökt att hitta den som reservdel någonstans på nätet, men har fått 0 träffar. Heter den möjligen något annat?

promo
11 maj 2011
Precis samma sak som du beskriver det hände med vår Volvo V40 turbo för ett halvår sedan och då vart det besinpumpen som gav upp mitt under körning.

promo
11 maj 2011
Problemet med oljan har nog att göra med att du har en motor med T7 dessa kan ha otrolig förbrukning av olja, så det har nog inte med det andra problemet att göra.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 maj 2011
titta så att inte tex tryckslangarna har hoppat av intercoolern eller tryckröret....fast den borde tända till då hmm
Senast redigerat av kwansa (11 maj 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 maj 2011
Ballerina skrev:
Min CE-lampa har kommit och gått sedan jag köpte bilen och jag har aldrig haft några andra problem än att lampan lyst ibland förrän nu tongue

Det kom ingen rök från bilen och jag har inte hört några missljud. Vad som däremot var lite förbryllande, var att det inte var någon olja på stickan! Jag hade bilen på verkstad för 3 månader sedan och passade på att göra 13000-milaservice med oljebyte på en gång. 4 liter borde väl räcka längre än så?! Det finns väl ändå ingen givare som gör att bilen lägger av eller inte startar om oljenivån är för låg?!

Det enda som jag kan komma på som bilen har betett sig lite annorlunda på sistone är att den har gått lite ryckigt ibland på mycket låga varv, men ändå inte så farligt att det känts som om det kan vara ett allvarligt fel.

Jag har inte kollat efter några felkoder. Jag saknar instrument för det och vill helst slippa lämna in bilen på SAAB och bli blåst.

När jag sätter på tändningen så lyser oljelampa, batterilampa och den med varningstriangel med utroppsteken i. Turbostickan går upp till normalläge. När jag slår på startmotorn så slocknar oljelampan. Varvräknaren rör sig inte. I någon annan tråd såg jag att det kunde vara vevaxelgivaren som ballat ur. Jag har försökt att hitta den som reservdel någonstans på nätet, men har fått 0 träffar. Heter den möjligen något annat?

Du har alltså kollat oljan en gång på tre månader?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 maj 2011
discokapten skrev:
Ballerina skrev:

Du har alltså kollat oljan en gång på tre månader?

Smart! verkligen "klever" med tanke på T7´ornas problem... Sen fortsätta och köra när motorstyrningen indikerar felkod utan att ta reda på varför och dessutom rasta ur maskin för fullt, är rätt mycket mer blåst gjort än du någonsin kommer bli på Saab.
Senast redigerat av hotrodder (11 maj 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
Om man äger en T7 kan man inte hålla på fjanta med saabs service intervaller heller. Byta olja var 1000mil anser jag, och kör du mycket stadskörning så nästan lite oftare.
Min har gått 19k, har inga problem med olja alls. Men byter ofta och kör bara helsyntet.
Eftersom problemet är att olja kleggar ihop som jag fattar det så äre ju enkelt att undvika med täta olje och filterbyten samtidigt som man kanske tar cykeln om man ändå kör en sträcka som gör att motorn inte ens hinner bli nog varm att flytta tempmätaren.

Och när motorlampan blinkar, felsök okulärt (med ögat å kläm å känn)! Kolla alla slangar du hittar, som sagt kollat slangen på insuget till bromsklockan? Sen om du inte hittar nått så lämna in för data felsökning, finns icke aukturiserade (Stavning?) som kan felsöka saab om du nu är rädd att bli blåst av just saab. Och om du säger åt dom att itne fixa nått utan bara felsöka, då äre ba ge fan i å betala om dom gjort nå mer än å felsöka.

Som att kasta vatten i sjön.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2011
Nu behöver vi inte idiotförklara TS? Hur vårdslöst det än har varit för dem som känner till T7-maskinen så är det värsta som kan ske att han får en dyr läxa.

Ingen nivå på oljestickan är inte detsamma som ingen olja i motorn, så en del av dina fyra liter finns förmodligen kvar. Nu vet jag inte hur långt du kört under dessa tre månader eller vad Saab har för gränser för oljeförbrukningen: Men många märken anger att motorn kan dricka upp till en liter olja på 100mil utan att det är något "fel" på den.

Vevaxelgivare till en 9-3 Aero? Måste vara denna del vad jag förstår:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/givar … 127320777d

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

66 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Jag har nästan inte kört någonting de senaste månaderna. Max 150 mil! Det är också därför jag "slarvat" med att kolla oljenivån. Jag är medveten om att T7 kan dra mycket olja och jag brukar slå i en liter per 200 mil ungefär. Och som Rquired säger så finns det nog olja i motorn, annars hade den varnat tidigare.

När jag hade bilen på service senast så påtalade jag att oljeförbrukningen var hög och verkstaden bytte också någon "slang" som de sa kunde vara orsaken. Resultatet blev alltså att den ökade sin oljeförbrukning.

Tack för länken till givaren, jag hittade inte den någonstans.

Jag har iaf. nu på eftermiddagen kapitulerat och bokat tid för inlämning i nästa vecka. Det är en äldre man som är någon form av expert på elektriska fel och har bra priser. Tydligen hade han tagit 100:- för en felsökning av en kollegas bil wink

Sök