4039
Sök

Hur kopplar man slutsteg?

505 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Tack för det!
Senast redigerat av Spawner (4 juni 2008)

Calibra Turbo 4x4

Evolution
1 627 Inlägg
21 september 2005
biltema har kit för 250-300 kr som jag vet just nu sen har vi ju seriösare ställen men dom tar mer

Fäll ner pungen och landa

1 417 Inlägg
21 september 2005
jag köpte ett kitt med kablar med märket AudioLeads, som kostade ungefär 300:- på en bilradiofirma.
Du kan ju också fråga dem hur du ska göra, kankse har instruktionsblad att ge dig eller så.
Eftersom det varierar från olika steg och olika stereos, blir det svårt att förklara för mig, eftersom jag också är ny på detta tongue

505 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Karlzzon, det låter fint.. men, om man går in på deras hemsida, vilket produktnummer har kitet då? jag hittar det inte... innehåller kitet strömkabel, lågnivå, remote osv.osv.. ? Måste det vara nån speciell stereo för att kunna använda lågnivå? Hur gör man om det redan finns ett steg i bilen till 4 andra högtalare? Måste man koppla på nåt speciellt sett då? och hur vet man om steget är bryggningsbart?

Calibra Turbo 4x4

Evolution
1 627 Inlägg
21 september 2005
Spawner skrev:
Karlzzon, det låter fint.. men, om man går in på deras hemsida, vilket produktnummer har kitet då? jag hittar det inte... innehåller kitet strömkabel, lågnivå, remote osv.osv.. ? Måste det vara nån speciell stereo för att kunna använda lågnivå? Hur gör man om det redan finns ett steg i bilen till 4 andra högtalare? Måste man koppla på nåt speciellt sett då? och hur vet man om steget är bryggningsbart?

vet inte va nummret e men vet att dom har de är nästan 100 på att allt ingår i det kitet   sterion måsste ha lågnivåutgån har du steg till dom andra behöver du antigen sterio med fler lågnivåutgångar eller ett steg som kan föra vidare    brygnningsbart brukar stå på utgångarna att man tar plus från en kanal och minus från andra

Fäll ner pungen och landa

9 Inlägg
21 september 2005
Hejsan jag ska själv bygga liknande så har tagit reda på en del fakta.

För det första så kan du köpa detta kabelpaketet från biltema för 199kr BIL/BILSTEREO/KABLAR/STRÖM/  Där får du allt du behöver även säkring.

Om du tittar bak på ditt steg finns där två runda utgångar där det även står AUDIO OUT på en vit och en röd. Där ska RCA Kablarna gå från stereon till liknande ingångar på steget där det står Audio in eller Line in eller något liknande.

Och gällande Remoten.. så brukar det vara upplagt såhär på slutsteg [+][rem][ground(-)] På rem ska du sätta remoten på slutsteget och sen dra den till stereons rem kabel och skarva.. Remote kabeln kan se lite olika ut, min från sonys är BLÅ/VIT men det kan skifta men oftast om dom andra kablarna e kopplade i iso kontakter hänger remoten utanför och kan även ha en kabelsko på sig redan. I annat fall får du lista ut vilken det är.. det är ju någon oanvänd kabel.

Hoppas det klarnade något.

505 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Darksider, Bak på mitt steg så finns det 2 runda hål,  L R står det bara.. står även Low Input snett ovanför till höger, RCA kablar som ska in där? från Stereon?

Jag har även dessa 3 ingångar för kablar, RMT=som måste vara REM som du sade? alltså där remoten ska in? sedan GND som måste vara Ground? men vad ska in där? +12v som strömkabeln från betteriet ska in i?

"Och gällande Remoten.. så brukar det vara upplagt såhär på slutsteg [+][rem][ground(-)] På rem ska du sätta remoten på slutsteget och sen dra den till stereons rem kabel och skarva.. Remote kabeln kan se lite olika ut, min från sonys är BLÅ/VIT men det kan skifta men oftast om dom andra kablarna e kopplade i iso kontakter hänger remoten utanför och kan även ha en kabelsko på sig redan. I annat fall får du lista ut vilken det är.. det är ju någon oanvänd kabel."

Jag kopplar Remote kabeln från slutsteget och skarvar vart då? till vad? smile

Och vad menade du med att jag får lista ut vilken det är? och att det är någon oanvänd kabel? smile

Föresten,kan man splitta lågnivån, har bara en lågnivåutgång på stereon!

Tack på förhand!
Senast redigerat av Spawner (21 september 2005)

Calibra Turbo 4x4

9 Inlägg
21 september 2005
Ja det lät rätt där ska RCA kablarna in och in i likadana hål på stereon.

Ja på steget där det står RMT som du säger ska en sladd in som ska dras till stereons remote.. eller till någon annan ström som startar med tändningen (det är för att slutsteget ej ska va igång när bilen e av eftersom den då drar ström från batteriet och du inte kan starta bilen sen ;D)

När det gäller ground på steget.. ska du dra en kabel till en jordad del på bilen.. någon karossdel som inte e målad eller har nått på..

En lågnivå utgång menar du med en L och en R om jag förstått rätt.. ja det går att splitta med en addapter.. men varför ska du göra det.. din koppling kräver ej de.

Och det med kablarna.. du kan köra uteslutsmetoden.. ta bort högtalarkablarna + och jord kabeln och minnes kabel sen börjar du närma dig wink så gjorde jag iaf.

505 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Som ja skrev om innan i tråden, Det är så att, det sitter ett slutsteg i sedan förra ägaren, och mellanregister och 6"9 i hatthyllan går på det steget... ganska kraftiga element..
Så därför undrar jag om det går att splitta Lågnivån(?), eftersom jag bara har en lågnivå utgång på stereon!

Tack på förhand!

Calibra Turbo 4x4

424 Inlägg
21 september 2005
Hej

du behöver inte en lågnivåkabel per högtalare. Ofta räcker det med en för rear och en för front, om du har intruktionsboken till steget så brukar det stå där hur man ska koppla.

jag har ett fyrakanals steg, på den kör jag en baslåda och två fyratummare. Jag har dragit två lågnivåkablar och satt dom i CHANNEL1 resp CHANNEL3, enligt stegets bruksanivsning är det så det ska kopplas. Det spelar ingen roll om jag drar en till lågnivå från stereo (min stereo har fyra lågnivåutgångar) och sätter denna i CHANNEL2, det blir ingen skillnad.

Steget måste ha en remote från stereon för att starta. Remote-kabeln på stereon är ofta en ensam lite enfärgad kabel som inte har nån halvfärgad tvilling (som högtalarutgångarna har, dom e ju två och två(grön - grön/svart osv)).
Du skarvar med en "sockerbit".

Säkringen till steget, ska sitta på pluskabeln, så nära batteriet som möjligt. Det betyder att säkringen kommer att sitta i motorrumet. Det finns säkringshållare att köpa. Jag har satt en vattentät hållare som kostade ca. 20 kr. Ur den går två kablar, jag skarvade den helt enkelt på +kabeln med hjälp av sockerbitar. Finns det inte sockerbitar i samma grovhet som strömkabeln så måste du hitta andra sätt att skarva. Det är viktigt att skarvningarna är bra gjorda annars riskerar du att de glappar.

Hoppas det hjälpte.
/Simon

**// Toyota \\**

9 Inlägg
22 september 2005
"Hejsan, jag förstår inte riktigt hur jag ska koppla in slutsteg(äldre modell, Zachry 2x125watt) och baslåda(JBL 300-CB) i min bil:)" står inget om några 6'9or och mellanregister ;D.. men men lycka till

Sök