2631
Sök

Förslag på lådspec.för högtalare...

30 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
Ska tatta ihop ett "utanpåliggande" system i kärran... Tänkte mig 4 högtalare (koaxialer), 2x4" alt 5.25" (fram) samt 2x 6.5" (bak). Allt ska drivas av huvudenheten (4x50w). Vill veta vad jag ska tänka på när jag bygger lådor till högtalarna, mått som är lämpliga osv?

De två högtalarna som ska sitta bak kommer monteras in i en vintage resväska (i en låda som byggs i väskan), max djupet bak kommer därför bara hamna på ca 18-20 cm. Båda högtalarna kommer sitta i samma väska så jag antar att jag måste sätta en mellanvägg invädigt i lådan? Max måtten på en väska är väl ca B:70 D20 H50, utnyttja hela väskan eller dela av? Skulle vara trevligt med lite dold förvaring också... smile

Fram är jag lite osäker på hur jag kommer göra, en låda för varje högtalare eller en dubbellåda med mellanvägg. Måttmässiga begränsningar har jag inte heller men vad är "bra" mått för 4" koax. resp. 5.25"?

Kommer inte poppa järnet utan lagom halvgubbigt som dränker vägljudet, inget tävlingsljud mao men vill ändå få ut de mesta av högtalarna. För lyckas med detta har jag förstått att monteringen är viktig...

// Tomas

Heldraget=Feldraget

jobbar påre
751 Inlägg
17 maj 2011
#2
alltså. du behöver inte nå speciell volym för just såna högtalare.
det är inte lika noga som för en bas helt enkelt då dem spelar så brett på Frekvenslinjen.
för varje högtlare så kan du göra en låda som är något större än själva elementet, både åt sidan och djupet. sen lägger du i lite dämpmateriall.

och du ska helst sätta mellanvägg för högtalarna., tätt ska de vara...

kom ihåg när du kopplar, koppla inte under 4ohm då HU inte brukar vara stabila under de.


30 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#3
Pro_fxr skrev:
för varje högtlare så kan du göra en låda som är något större än själva elementet, både åt sidan och djupet. sen lägger du i lite dämpmateriall.

och du ska helst sätta mellanvägg för högtalarna., tätt ska de vara...

kom ihåg när du kopplar, koppla inte under 4ohm då HU inte brukar vara stabila under de.

Nackdelar med för stor låda, finns de? Tänkte mest på väskan bak, lättas är ju att anpassa sig efter iaf bredden och djupet på den...

Med risk för att avslöja mig som totalt nollad på billjudsområdet... "koppla inte under 4ohm då HU inte brukar vara stabila under de", wtf roll  Vad menar du, går de att koppla på mer än ett sätt?

När vi ändå är inne på ämnet... tänkte bryggkoppla (?), dvs utnyttja båda utgångarna för bakhögtalarna på stereon men bara använda två kablar till väskan. De funkar väl, eller jag helt ute och cyklar? big_smile

/ Tomas
Senast redigerat av Bobrolf (17 maj 2011)

Heldraget=Feldraget

jobbar påre
751 Inlägg
17 maj 2011
#4
för stor låda kan leda till att högtalarn får dåligt motstånd och kan då "slå över", samt att du kan får sämre klang i lådan. vilket gör att den spelar lite lägre.. om du tänker på din resväska så äre ju bara flytta en vägg närmare elementet för att minska volymen tills du hör att de ger mest ljud...

såhär funkar de. din HU spelar 4x50Watt i 4Ohm  (Ohm är motståndet i högtalarn om du nu inte hajjade de).

och har du tex två högtalare som är på 4ohm var, så tar du och lägger båda högtalarnas plus på HU:ns plus och båda minus på HU:ns minus så kommer högtalarnas motståd att sjunka från 4ohm till 2ohm..

kopplar du tvärtom, dvs. seriekoppla högtalarna, högtalarens (+) på HU:ns plus och sen (-) på den andra högtalarens (+) sen (-) på HU:ns minus. då blir det 4+4Ohm, dvs. 8ohm..

det där vart lite luddigt, men svårt att skriva, lättare å rita:)

kopplar du däremot en högtalare på säger kanal 4 (dvs. höger) och den andra på kanal 3 (vänster).  alltså du kopplar dom på olika kanaler. då får du 4ohm direkt.

det är inte alltid de går att brygga stereon.. det måste du kika i manualen om stereon klarar av de..

och även där, väskan kommer ha två högtalare vad jag förstått..men du skall bara driva den med en utgång på stereon.. då måste du antingen paralellkoppla högtalarna eller serie.. vilket kommer göra så att du får antingen 2ohm eller 8ohm..
då ska man tänka. 2Ohm är lite motstånd och kommer då göra att högtalarna spelar högre än dom som är kopplade på 4ohm, men som sagt säkerligen kommer bränna stereon.

medans om du kopplar i 8ohm så kommer dom vara ruskigt tungdrivna, stereon tar inge stryk av de men dom kommer knappt låta jämfört med dom andra högtalarna.. så ett tips är att dra separata kablar till vardera högtalare..

hoppas de inte blev allt för luddigt:)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
#5
Kör en högtalare per utgång, försök inte bryggkoppla då du bara komer förstöra saker. Sen så är koaxialer gjorda för att monteras utan låda, så du kan utan problem ha 20-40L låda per 6,5" element och 2-10L per 4". Se bara till så att du kör högpassfilter till alla högtalare så dom slipper försöka spela bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#6
Pro_fxr skrev:
för stor låda kan leda till att högtalarn får dåligt motstånd och kan då "slå över", samt att du kan får sämre klang i lådan. vilket gör att den spelar lite lägre.. om du tänker på din resväska så äre ju bara flytta en vägg närmare elementet för att minska volymen tills du hör att de ger mest ljud...

såhär funkar de. din HU spelar 4x50Watt i 4Ohm  (Ohm är motståndet i högtalarn om du nu inte hajjade de).

och har du tex två högtalare som är på 4ohm var, så tar du och lägger båda högtalarnas plus på HU:ns plus och båda minus på HU:ns minus så kommer högtalarnas motståd att sjunka från 4ohm till 2ohm..

kopplar du tvärtom, dvs. seriekoppla högtalarna, högtalarens (+) på HU:ns plus och sen (-) på den andra högtalarens (+) sen (-) på HU:ns minus. då blir det 4+4Ohm, dvs. 8ohm..

det där vart lite luddigt, men svårt att skriva, lättare å rita:)

kopplar du däremot en högtalare på säger kanal 4 (dvs. höger) och den andra på kanal 3 (vänster).  alltså du kopplar dom på olika kanaler. då får du 4ohm direkt.

det är inte alltid de går att brygga stereon.. det måste du kika i manualen om stereon klarar av de..

och även där, väskan kommer ha två högtalare vad jag förstått..men du skall bara driva den med en utgång på stereon.. då måste du antingen paralellkoppla högtalarna eller serie.. vilket kommer göra så att du får antingen 2ohm eller 8ohm..
då ska man tänka. 2Ohm är lite motstånd och kommer då göra att högtalarna spelar högre än dom som är kopplade på 4ohm, men som sagt säkerligen kommer bränna stereon.

medans om du kopplar i 8ohm så kommer dom vara ruskigt tungdrivna, stereon tar inge stryk av de men dom kommer knappt låta jämfört med dom andra högtalarna.. så ett tips är att dra separata kablar till vardera högtalare..

hoppas de inte blev allt för luddigt:)

ypperligt tillfälla att vräka ur mig alla förkortningar jag kan big_smile

omg och lol för i helvete, wall of text... wtf, trodde inte de var så här mycke bara med att koppla en lite jävla stereo... tongue

Jaja, om jag fattat de hela rätt... små lådor och ett kabelpar till varje enhet = good shit. Verkar bli en jävla massa pyssel annars. Fattar mig inte på ohm, hm, watt å sån skit. Elektricitet is the devil, man gör sig ju bara illa på sånt tongue

Får tacka för svaren, hade jag inte vågat fråga och fått bra svar kanske jag hade bränt huvudenheten fortare än man kan säga nationalencyklopedin på knakig finska.

// Tomas

Heldraget=Feldraget

30 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#7
ChriZtoffer skrev:
Kör en högtalare per utgång, försök inte bryggkoppla då du bara komer förstöra saker. Sen så är koaxialer gjorda för att monteras utan låda, så du kan utan problem ha 20-40L låda per 6,5" element och 2-10L per 4". Se bara till så att du kör högpassfilter till alla högtalare så dom slipper försöka spela bas.

En högtalare per utgång- check
inge kabeltatteri- check
valfri låda- check

högpassfilter....? Jag har ju inget annat än 4 högtalare så de skulle vara trevligt om nån av dom lira lite bas. Varför skulle jag vilja att de inte gör de?

Följdfråga:
Är de viktigt att lådorna är 100% täta (skruvade+limmade) eller är de sak samma?

// Tomas

Heldraget=Feldraget

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
#8
Lådorna ska vara täta ja, ju tätare och stummare desto bättre! Om du inte kör med högpassfilter så kommer högtalarna bottna rätt så fort,  specielly dom mindre. 6,5orna kommer dock kunna spela en del bas, dock inga mängder om dom inte får relativt stor låda och bra med effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

30 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#9
ChriZtoffer skrev:
Lådorna ska vara täta ja, ju tätare och stummare desto bättre! Om du inte kör med högpassfilter så kommer högtalarna bottna rätt så fort,  specielly dom mindre. 6,5orna kommer dock kunna spela en del bas, dock inga mängder om dom inte får relativt stor låda och bra med effekt.

mm, bottna säger du... roll  med de menar du...?
Så fördel med stor låda, för mig iaf som inte planerar för basar, är bättre bas i koaxerna? För 6.5"orna; spelar formen på lådan någon roll vad gäller det möjliga basuttaget och slutligen vad menar du med "relativt stor låda" (måttexempel)?

Ny följdfråga:
Anslutningsterminal eller kabel hela vägen fram till högtalaren, smaksak eller påverkar de ljudet...?

Hur skulle du bygga koppla hela kalaset? Vill ha bas ur högtalarna eftersom de inte blir nå mer än dom...

//Tomas

Heldraget=Feldraget

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
#10
Bottnar = högtalarna slår igenom, låter inte bra. Små högtalare har svårt att spela djupare frekvenser, därför så kör man med högpassfilter. Formen på lådan spelar ingen större roll så länge som volymen är rätt, och den bör du sikta på att få till nånstans mellan 20-40L per 6,5" högtalare. Åtminstone 10L om dom ska kunna spela någon form av bas.

Hur du drar kablarna spelar ingen roll, men det blir ju klart enklare att koppla i/ur om du använder terminaler. Koppla som jag skrev tidigare, en högtalare per kanal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök