3329
Sök

Påverkar storleken på däcken hastighetsmätaren?

Rylander
16 april 2007
Kettunen skrev:
Detså större fälgar = Detså högre hastighet som visar fel i mätarn

tvärt om wink

ett exempel tänkt dig att du åker med 12" fälgar för att ligga i 100km/h så snurrar hjulen grymt fort och hastighetsgivaren uppfattar då att bilen kör fortare än vad den går om den då inte är rätt justerad vill säja.. sätt sedan på större fälhar ex, 19" så för att hålla 100km/h behöver dom inte rulla lika fort o det registrerar hastighetsmätaren att bilen oftas ska gå FORTARE än vad mätaren visar om nu mätaren är korrekt justerad för att 12" fälgar ska visa korrekt.

lite grova exemel kanske då man inte byter från 12" till 19" men hoppas ni förstod iaf smile

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 april 2007
JockeT skrev:
Nu vet ni de.. big_smile

Ja, nu vet vi det smile Tack för den ypperliga förklaringen

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 april 2007
Rylander skrev:
da_eddah skrev:
En antagligen dum fråga men en tanke, om det är original 13" på en bil och man sätter på 15" - visar hastighetsmätaren fortfarande rätt då? Vad baserar hastighetsmätaren sin visning på?

Var snälla i svaren nu smile

Har nyligen testat det där på en polares s40n t5 och med gps:en på och då visade den 10km/h för snabbt med orginal 16" fälgar och 205/50 däck sedan fick vi på 19" 235/35 däck och då visar den helt rätt enligt gps på alla farter upp till 240km/h högre farttester blir på autobahn isommar wink

Så mitt svar är att den antagligen oftast visar mer rätt ju större däck du får på då oftas många mätare visar glädje mätare dvs för fort.
men finns ju självklart undantag smile

Mvh

De där låter dumt med tanke på att man ska programera om mätaren på dom bilarna....

Rylander
16 april 2007
De där låter dumt med tanke på att man ska programera om mätaren på dom bilarna....

Varför programera om hastighets mätaren när den stämmer nu ?
bilen körs iaf inte på vinter och vinterdäcken var på i väntan på nya fälgarna.

Mvh

1 010 Inlägg
19 april 2007
gregolt skrev:
JockeT skrev:
Nu vet ni de.. big_smile

Ja, nu vet vi det smile Tack för den ypperliga förklaringen

skada efter 3 år som naturare... wink

17 Inlägg
19 maj 2011
Ska byta från 15" till 18" på min galant och har räknat ut att omkretsen kommer bli 6% större. Har jag då passerat gränsen för vad som är lagligt? hmm

* Voff voff *
10 583 Inlägg
19 maj 2011
LundaGurre skrev:
Ska byta från 15" till 18" på min galant och har räknat ut att omkretsen kommer bli 6% större. Har jag då passerat gränsen för vad som är lagligt? hmm

Ja! 5% är gränsen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
19 maj 2011
Ajajaj sad Jag vill ju inte ha 17".... Kan man inte byta till de gamla under besiktningen bara? :-D

1 926 Inlägg
19 maj 2011
LundaGurre skrev:
Ajajaj sad Jag vill ju inte ha 17".... Kan man inte byta till de gamla under besiktningen bara? :-D

Klart du kan byta tillbaka då.

Sen kan ju farbror blå skulle stoppa dig nån gång och påpeka däcken. Men chansen? Minimal..

* Voff voff *
10 583 Inlägg
19 maj 2011
Alltså... Du kan helt säkert ha 18", men om omkretsen blir 6% större på dom nya däcken så har du ju för stora däck! Lösningen är helt enkelt att köpa däck med mindre omkrets till dina 18"-fälgar!

Utgå ifrån din originaldimension och försök sedan hitta 18"-däck som är så nära dina 15"-däck som möjligt i omkrets!

//Brådhis

17 Inlägg
19 maj 2011
@Spelis Jaokej smile Får se hur jag gör

@Brådhis Jo, jag vet. Bara det att jag ska beställa från England och dom har bara däck med den dimensionen till dom fälgarna. Men jag får väl helt enkelt lägga lite mer pengar och köpa däck i Sverige istället och sikta på 5% :-D För ju större desto coolare wink

huh?
10 427 Inlägg
19 maj 2011
Brådhis skrev:
LundaGurre skrev:

Ja! 5% är gränsen!

//Brådhis

Står det uttryckligen 5% någonstans nuförtiden?

Förut stod det klart och tydligt -5% eller +5% i rullomkrets
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/
"ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren"

Kan ju hända att LundaGurres bil visar 10km/h för mycket redan med originaldimensionen
så kan mycket väl hända att +6% rullomkrets gör så att mätaren visar mer "rätt". Inte för
att jag räknat på det men ändå. En tanke wink

* Voff voff *
10 583 Inlägg
19 maj 2011
steifan skrev:
Brådhis skrev:
LundaGurre skrev:

Ja! 5% är gränsen!

//Brådhis

Kan ju hända att LundaGurres bil visar 10km/h för mycket redan med originaldimensionen
så kan mycket väl hända att +6% rullomkrets gör så att mätaren visar mer "rätt". Inte för

Jadu... Bra fråga! Precis som du skriver stod det förut +/-5%, men nu kan jag inte hitta nå´t om det! neutral

//Brådhis

17 Inlägg
19 maj 2011
Jaokej, får väl kontrollera min mätare helt enkelt smile Egentligen kan man ju tycka att det inte borde vara nåt problem vad hastighetsmätaren visar så länge man inte kör för fort smile Känns mer som en hjälp för föraren att hålla hastigheten. Man kan ju i vilket fall inte skylla på hastighetsmätaren om man kört för fort^^

huh?
10 427 Inlägg
19 maj 2011
Brådhis skrev:
steifan skrev:
Brådhis skrev:

Ja! 5% är gränsen!

//Brådhis

Jadu... Bra fråga! Precis som du skriver stod det förut +/-5%, men nu kan jag inte hitta nå´t om det! neutral

//Brådhis

Exakt! Blev nytt from år årsskiftet. Har inte lyckats hitta något mer som beskriver det i detalj.
Förut kunde man iaf googla fram reglerna för bilbesiktning men inte ens det har jag lyckats med tongue

Sök