Detså större fälgar = Detså högre hastighet som visar fel i mätarn
tvärt om
ett exempel tänkt dig att du åker med 12" fälgar för att ligga i 100km/h så snurrar hjulen grymt fort och hastighetsgivaren uppfattar då att bilen kör fortare än vad den går om den då inte är rätt justerad vill säja.. sätt sedan på större fälhar ex, 19" så för att hålla 100km/h behöver dom inte rulla lika fort o det registrerar hastighetsmätaren att bilen oftas ska gå FORTARE än vad mätaren visar om nu mätaren är korrekt justerad för att 12" fälgar ska visa korrekt.
lite grova exemel kanske då man inte byter från 12" till 19" men hoppas ni förstod iaf
En antagligen dum fråga men en tanke, om det är original 13" på en bil och man sätter på 15" - visar hastighetsmätaren fortfarande rätt då? Vad baserar hastighetsmätaren sin visning på?
Var snälla i svaren nu
Har nyligen testat det där på en polares s40n t5 och med gps:en på och då visade den 10km/h för snabbt med orginal 16" fälgar och 205/50 däck sedan fick vi på 19" 235/35 däck och då visar den helt rätt enligt gps på alla farter upp till 240km/h högre farttester blir på autobahn isommar
Så mitt svar är att den antagligen oftast visar mer rätt ju större däck du får på då oftas många mätare visar glädje mätare dvs för fort. men finns ju självklart undantag
Mvh
De där låter dumt med tanke på att man ska programera om mätaren på dom bilarna....
Alltså... Du kan helt säkert ha 18", men om omkretsen blir 6% större på dom nya däcken så har du ju för stora däck! Lösningen är helt enkelt att köpa däck med mindre omkrets till dina 18"-fälgar!
Utgå ifrån din originaldimension och försök sedan hitta 18"-däck som är så nära dina 15"-däck som möjligt i omkrets!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
@Brådhis Jo, jag vet. Bara det att jag ska beställa från England och dom har bara däck med den dimensionen till dom fälgarna. Men jag får väl helt enkelt lägga lite mer pengar och köpa däck i Sverige istället och sikta på 5% :-D För ju större desto coolare
Kan ju hända att LundaGurres bil visar 10km/h för mycket redan med originaldimensionen så kan mycket väl hända att +6% rullomkrets gör så att mätaren visar mer "rätt". Inte för att jag räknat på det men ändå. En tanke
Kan ju hända att LundaGurres bil visar 10km/h för mycket redan med originaldimensionen så kan mycket väl hända att +6% rullomkrets gör så att mätaren visar mer "rätt". Inte för att jag räknat på det men ändå. En tanke
Jadu... Bra fråga! Precis som du skriver stod det förut +/-5%, men nu kan jag inte hitta nå´t om det!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jaokej, får väl kontrollera min mätare helt enkelt Egentligen kan man ju tycka att det inte borde vara nåt problem vad hastighetsmätaren visar så länge man inte kör för fort Känns mer som en hjälp för föraren att hålla hastigheten. Man kan ju i vilket fall inte skylla på hastighetsmätaren om man kört för fort^^
Jadu... Bra fråga! Precis som du skriver stod det förut +/-5%, men nu kan jag inte hitta nå´t om det!
//Brådhis
Exakt! Blev nytt from år årsskiftet. Har inte lyckats hitta något mer som beskriver det i detalj. Förut kunde man iaf googla fram reglerna för bilbesiktning men inte ens det har jag lyckats med