4027
Sök

Angående trim volvo v40 2.0t

176 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1
undrar ifall någon vet om det finns någon piggyback eller liknande till en volvo v40 2.0t fas1 års 99.
så jag kan mappa orginal styrsystem utan att byte sprutet ? eller om det finns någon " trimbox " till dom här bilarna, jag har iaf inte hittat något =/ å då menar jag ett sånt " chip " som man inte behöver löda om utan ett sånt som man byter såkallad " Plug And Play "
jävligt tacksam för svar smile
Senast redigerat av volvo_turbo_v40 (26 januari 2011)

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

43 Inlägg
26 januari 2011
#2
OLW har rätt bra chips har jag hört.. men det avgör ju du wink haha ne men låna mig bilen en dag ska du se att den går bättre. jag lätta den med nästan allt iaf...


3 860 Inlägg
26 januari 2011
#3
Tror du måste byta sprut på den ifall du ska ha mer än en mapp på din bil!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#4
spokenratt skrev:
Tror du måste byta sprut på den ifall du ska ha mer än en mapp på din bil!

Waff? det där var inte sammanhängande för 5 öre

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 januari 2011
#5
volvo_turbo_v40 skrev:
undrar ifall någon vet om det finns någon piggyback eller liknande till en volvo v40 2.0t fas1 års 99. så jag kan mappa orginal styrsystem utan att byte sprutet

Ja det finns, exempelvis civinco.

volvo_turbo_v40 skrev:
eller om det finns någon " trimbox " till dom här bilarna, jag har iaf inte hittat något =/ å då menar jag ett sånt " chip " som man inte behöver löda om utan ett sånt som man byter såkallad " Plug And Play "
jävligt tacksam för svar smile

Trimbox... alltså när man "chippar" en bil så handlar det bara i ett fåtal gånger om att man verkligen byter chip. Det handlar främst om att man byter mjukvara till en som ger mer effekt. På en S40 är startspärren inbakad i chippet som sådant och du kan INTE byta chipp utan läser ut mjukvaran, gör de förändringar du tycker är lämpliga (rör sig om en handfull ställen för steg 1) och sedan läser man tillbaka nya mjukvaran löder tillbaka samma chip och bilen går mycket bättre.

Du skall absolut chippa bilen på riktigt istället för att mixtra med piggybacks då det inte är en bra lösning. En piggyback kostar lika mycket som ett SA eftermarknadssprut som är extremt mycket bättre när det gäller trimning.

Dock är vitsen med mer än chippning av en 83mm motor väldigt liten eftersom blocket då spricker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
27 januari 2011
#6
torpis skrev:
spokenratt skrev:
Tror du måste byta sprut på den ifall du ska ha mer än en mapp på din bil!

Waff? det där var inte sammanhängande för 5 öre

Tyckte det stod att han ville kunna hoppa mellan olika program, så som man kan med exempelvis APC enheten eller ett eftermaknads sput. Men hans text ä ju redigerad så ja kan ha missuppfattat det helt, sorry i så fall!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

176 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#7
tack för alla svar grabbar :p hehe blev lite rörigt iaf, men ska chippa bilen istället så får vi se hur det blir i framtiden smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

9 Inlägg
23 maj 2011
#8
Jag pratade med autotech i trollhättan då jag ville ha lite tips till min v40 2.0t -01. De sa till mig att de körde me originalkolvar och stakar upp till ca 400hk  men med annat block då de rekommenderade att jag inte skulle ha mer än 300hk till de som sitter i min. Har hört folk som säger kolvarnao stakarna är klena i dessa modeller, man blir lite förvirrad, men jag tycker de borde veta vad de pratar om?


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 maj 2011
#9
Forvikingsonly skrev:
Jag pratade med autotech i trollhättan då jag ville ha lite tips till min v40 2.0t -01. De sa till mig att de körde me originalkolvar och stakar upp till ca 400hk  men med annat block då de rekommenderade att jag inte skulle ha mer än 300hk till de som sitter i min. Har hört folk som säger kolvarnao stakarna är klena i dessa modeller, man blir lite förvirrad, men jag tycker de borde veta vad de pratar om?

Du ringer någon som kan jätte mycket och får hela bibeln kastad i anisktet på en gång, inte lätt att hantera all info på en gång och lätt att röra ihop det.

Jag har sammanfattat lite av varje i en tråd så du i lugn och ro kan se hur det hänger ihop. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

mer än 300hk = smidda vevstakar och 81mm block, helst smidda kolvar också då original kolvar förvisso håller ,men läcker onödigt mycket till vevhuset.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök