Hej,
Grattis och välkommen till mitt första inlägg... lite självisk måste man få vara?
Jag har suttit dag in och dag ut i snart två veckors tid utan att komma på vad jag ska köpa för prylar för att bygga mitt system. Försökt att få mig en uppfattning av vad de olika produkterna erbjuder och har väl lyckats få mig en liten bild.. ytterst liten..
Min tanke är så här, att bygga en låda antingen sluten eller portad med två 10" basar i. Samt installera dörrhögtalare fram, sedan troligtvis byta högtalarna i fronten vid framrutan.
Kanske ska nämna att jag har en Saab og9-3 med AS2 system i dagsläget.
Nu är det ju så att jag har högtalare vid hatthyllan redan monterade, det bästa är väl att demontera dessa när jag sätter i basarna.
Iom att jag är väldigt grön på det här med billjud är jag väldigt kluven till vad jag ska ha för prylar. Var på mediamarkt häromdagen och provlyssnade på lite olika saker bara för att lyssna.. De hade ett par Focal 6.5" koaxial tror jag att det var, närmare bestämt
dessa men jag är inte helt 100. I vilket fall, i mina öron tyckte jag att dessa lät väldigt bra, nu är jag väl ingen direkt finsmakare vad gäller hifi men man ska ju själv gilla det som man lyssnar på. Jag funderar på om man sätter de högtalarna i dörrarna, vad ska jag då byta ut högtalarna mot vid framrutan? Mellanregister? Koaxial?
Vad gäller baselementen vet jag inte riktigt vad som är bra här, jag är inte ute efter att spränga mina trumhinnor utan vill kunna trycka på lite men samtigt ha ett bra ljud.
Är det SPL, Focal, MTX, GAS, Hertz som gäller? Det finns ju en hel uppsjö med prylar
På huvudenhet har jag kollat runt en del, vad jag hade tänkt här är en enhet med 3 lågnivå utgångar ifall jag vill bygga ut vid ett senare tillfälle.
Min budget ligger väl på mellan 6k-8k..
Vad säger folket här på forumet?