2884
Sök

Hur man blir av med rost

43 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
HUr gör man bäst för att behandla rost...både stora partier till små prickar?

Volvo 940s

med lem
1 147 Inlägg
8 januari 2007
#2
e det hål kan du lika gärna byta delen, annars tex blästra.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

18 Inlägg
8 januari 2007
#3
slipa tills du får bort alla rostprickar, så gott som iaf. annars kommer rosten tillbaks lika fort igen. (kan vara svårt utan rätt verktyg)
slipa ut färgkanter med ett ganska grovt slippapper (ex: 120 eller 180).
spackla och slipa till du får till en fin och jämn yta och är nöjd.
slipa med fint papper (ex: 320) så du får bort dom värsta slipreporna så att dom inte syns efter att du har målat.
maskera runt fläckarna med maskeringspapper alternativt tidningspapper och maskeringstejp. maskera några cm ufrån där du slipat.
lägg på en bra grundfärg och låt torka (torktid står på färgburken)
och sedan täckfärgen och låt torka.
plocka bort maskering.

det är svårt att få till det snyggt med sprayburkar men det blir bättre än rostfläckar iaf.

ett tips är att lägga i lite epoxygrund (epoxylim går lika bra) i rosthålen efter slipning men före spackling detta står emot rost bra och förlänger tiden innan det kommer tillbaks.
se bara till att få ner det ordentligt i porerna.

färg, spackel, slippapper och övrigt finns hos färghandlaren att köpa.

verktyg för att slipa bort rosten med kan du använda typ kniv och stålborste ifall du saknar tillgång till riktig rostslip. det tar lång tid att få bort rosten men det blir relativt bra i slutändan.

är det bara småprickar kan du måla i färg med ett "stift"

Men vill du få ett snyggt resultat av rostlagningen råder jag dej att lämna den till en lackerare som kan göra det ordentligt. kostar dock endel.

MVH // Markus
Senast redigerat av Goeras (8 januari 2007)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
8 januari 2007
#4
Bra verktyg att använda ihop med ovanstående råd:
En dremmel, liten handborr, finns med massa olika stift så att du kan ta bort allt. Krävs bara ett eluttag och dremmel (eller liknande) säljs ofta för ett par hundralappar.
Det bästa är annars att blästra för att få helt rent, men då behöver man ju ha en kompressor. Punktbläster är suveränt!
För att måla i mindre fält tycker jag att en ganska hård liten pensel är bra och så duttar man i så noga man bara kan och ser till att få ner även i porer och ojämnheter. Med spray blir det ofta lite "damm" runt själva skadan som inte är så snyggt. Börja med en bra grundfärg och lägg sedan i med färg av rätt färgnummer. Har du bara spray och ska göra en liten duttlagning sprayar du upp lite färg i ett lock eller liknande och tar med penseln.
Men detta gäller ju bara för att bättra på och underhålla tex stenskott och enstaka bubblor i kanterna. Större ytor blir sällan snyggt att bättra, då gäller rejäl lagning och omlackning av en hel yta.
// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

43 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#5
Goeras skrev:
slipa tills du får bort alla rostprickar, så gott som iaf. annars kommer rosten tillbaks lika fort igen. (kan vara svårt utan rätt verktyg)
slipa ut färgkanter med ett ganska grovt slippapper (ex: 120 eller 180).
spackla och slipa till du får till en fin och jämn yta och är nöjd.
slipa med fint papper (ex: 320) så du får bort dom värsta slipreporna så att dom inte syns efter att du har målat.
maskera runt fläckarna med maskeringspapper alternativt tidningspapper och maskeringstejp. maskera några cm ufrån där du slipat.
lägg på en bra grundfärg och låt torka (torktid står på färgburken)
och sedan täckfärgen och låt torka.
plocka bort maskering.

det är svårt att få till det snyggt med sprayburkar men det blir bättre än rostfläckar iaf.

ett tips är att lägga i lite epoxygrund (epoxylim går lika bra) i rosthålen efter slipning men före spackling detta står emot rost bra och förlänger tiden innan det kommer tillbaks.
se bara till att få ner det ordentligt i porerna.

färg, spackel, slippapper och övrigt finns hos färghandlaren att köpa.

verktyg för att slipa bort rosten med kan du använda typ kniv och stålborste ifall du saknar tillgång till riktig rostslip. det tar lång tid att få bort rosten men det blir relativt bra i slutändan.

är det bara småprickar kan du måla i färg med ett "stift"

Men vill du få ett snyggt resultat av rostlagningen råder jag dej att lämna den till en lackerare som kan göra det ordentligt. kostar dock endel.

MVH // Markus

tack för den bra informationen:)

Volvo 940s

Snabb =)
247 Inlägg
9 januari 2007
#7
kapa dit med ny plåt svetsa och sen lacka tongue

Just real power no turbo shit =)

kontorsråtta
231 Inlägg
9 januari 2007
#8
BMW635_Robban skrev:
Byta Bil?

den varianten har jag använt mig av.. lite dyrt, men rätt smidigt. wink

43 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#9
enberg_187 skrev:
kapa dit med ny plåt svetsa och sen lacka tongue

Nja...jag gör inte sånt stort projekt av det när det e mindre än 1 mm rostfläck på dörren..det e mittt på dörren..inte kanten..

Volvo 940s

43 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#10
BMW635_Robban skrev:
Byta Bil?

vem..jag?....knappast....det är knappt nån rost på den för att vara så gammal... ..har planer på att sätta dit kjolpaket nästa..men får spara ihop lite först iom det kostar en förmögenhet eftersom man inte kan göra det själv..

Volvo 940s

665 Inlägg
9 januari 2007
#11
skera bort rost sveca men , svetca med MIG eller TYG!!!!! jag har badå och jag är nöjd med TYG!!1 och det finns spec primer färg. jag kan kolla imon i garaget!! det kommar aldrig rost igen!!!

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
9 januari 2007
#12
sexy_d: Skulle inte tro att du svetsar med TYG, möjligen TIG... smile En bra grundfärg är alltid ett bra tips. Förr fanns det dunderfärger, men jag tror inte de säljs längre av miljöskäl...

SabinaO: Till den rostskada du beskriver låter ett slipstift på en dremmel perfekt, och sedan duttar du i gundfärg med en ganska hård pensel. När det torkat ordentligt kör du likadant med färg med rätt färgnummer - kan du köpa hos Volvo (om det är den du håller på med?) eller på färghandeln. Är det en vanligt förekommande färg på en vanlig bil (som det ju är om det är Volvon) bör det finnas även på Mekonomen.

Börjar du slipa ner större ytor blir det ofta mer iögonfallande än en iduttning, om du inte väljer att lacka om en hel yta, så skarven hamnar tex under listen.

Mvh/ Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!


Sök