3113
Sök

Nybörjare söker hjälp med 5,25"

25 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Hej har en z3 coupe där ljudet suget, 2 små högtalare fram samt 2 större bak som sitter i taket precis bakom huvudet. min tanke är att byta ut de två i taket där de får plats 5.25"

Har en pioneer 4x50 watt och söker nu två st bra 5.25" mellan 500-1000kr . vet att iprincip alla kommer säga att det inte går, men är inte alls ljud intresserad men vill ha ett ok ljud med hyfsad bas. är inte intresserad att koppla slutsteg baslåda osv. ljud är ingen viktig del för mig i en bil men vill ha något som är bättre än den köksradio som sitter i nu. Så söker tips på bra 5.25" högtalare som ger en bra bas som min huvudenhet orkar driva. Kom jätte gärna med tips det finns ju en uppsjö att välja bland därför jag frågar er som kan.

tack på förhand

179 Inlägg
23 maj 2011
Nu vet jag inte om du vill ha kit-system eller koaxialer men ett kit-system för rimlig summa kan vara http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=158

om du vill ha koaxial så har jag inte hört så många men enligt egna källor så ska dessa låta riktigt bra, om du kan tänka dig att hoppa upp liite över budget. http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=167

25 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
ok tack, men det är alltså koaxial som är det bästa?

179 Inlägg
24 maj 2011
Det här är vad jag tror nu -> Kitsystem = Mer jobb, bättre ljud. Koaxialer = Mindre jobb, inte lika bra ljud.
Nöjer du dig med en lättare installation och inte är ute efter perfektionist-ljud så skulle jag nog ta koaxialerna då det i princip bara är att byta ut elementen.

3 187 Inlägg
24 maj 2011
kommer diskant ljudet från taket nu? eller sitter det endast midbasar där?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 maj 2011
Eftersom dom sitter bak så skulle jag ha satsat på midbasar, Amegas DRVRQ5 är trevliga men kostar en bit över budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

25 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
de sitter en diskant och en 5.25" i taket just nu

3 187 Inlägg
24 maj 2011
Nicklas_A skrev:
de sitter en diskant och en 5.25" i taket just nu

dom sitter alltså separata? elelr sitter diskanten tillsammans med middbasen ?

låter lite lustigt att ha diskant i taket.

25 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=948787

Kolla de två första bilderna så ser det ut. Resten stämmer inte överrens med min bil

25 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare

3 187 Inlägg
24 maj 2011
vad jag kan se på bilderna så är det separata diskanter, så jag skulle köra på kit system, de du länkade är koaxialer.

vad ligger din budget på?
du skulle driva dom på stereon med va?

25 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Ja, driva dem med stereon, helst bara ta ut gamla ploppa i nya
500-1000 runt de kan ja tänka mig. Tänkte att diskanten kanske kunde
Vart kvar o bara byta ut 5,25" för att få lite mer bas. Men kanske
Behöver byta båda?

329 Inlägg
25 maj 2011
Det behövs inte byta någon låda lr liknande om du ska byta 5.25". Det är i princip bara att skruva dit. Men eftersom det är separerat med diskant och bas, så är ett kitsystem att föredra. då byter du dom bara på plats.
Huvudpoängen med kitsystem är att kunna få bättre riktningsvinkel på diskanten mot lyssnaren, och lite mer påkostade filter. Det händer att det blir bättre ös i basåtergivning men det är inte alltid fallet.

6 851 Inlägg
25 maj 2011
Varför ska du byta dem i taket? 2 små fram? Antar att du inte tittat nere vid fötterna där du har 5.25" högtalare.
Bytte nyss högtalare i just en Z3a och i denna satt det ett aktivt framsystem. Bak är det ganska svårt att få plats med andra en orinal, om man inte vill bygga om endel. Detta för att det är ganska så lågt inbyggnadsmått och kräver då lite speciella högtalare.

Vill du ha renare ljud och bättre bas, 5.25" kitt fram säger jag då. Samma kreterier som kunden tilll mej hade. Installerade allt och han vart supernöjd.
Förslag på kitt som funkar bra med din Pioneer är tex. Magnat Edition 213. lättdrivet och låter bra på inbyggd effekt.

25 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Ok försökte lyssna därifrån men hörde inget, ser ju inte ut o va några högtalare ser bara ut som ventilations galler typ, lätt att ta bort eller? så sitter det i ovankant dörr det ser man ju tydligt, det är diskanten då?
tack för ditt tips ska definitivt kollas upp

Sök