Då tar jag en självklar
Volvo:
Volvo bildades 1926 som ett dotterbolag inom SKF med Assar Gabrielsson som VD och Gustaf Larson som vice VD och teknisk chef. De hade redan sedan 1924 tillsammans arbetat med planeringen och konstruktionen av den första Volvobilen och lyckades i augusti 1926 övertyga ledningen inom SKF, där Assar Gabrielsson var försäljningschef, att tillverkning av bilar skulle kunna bli en lönsam verksamhet och gynna den egna utvecklingen och försäljningen av kullager. AB Volvo var då ett vilande bolag som inregistrerats av SKF redan 22 juni 1915 med avsikt att användas som ett separat bolag och varumärke för i första hand en speciell serie av kullager, men detta skrinlades tidigt. Volvo är latin och kan översättas som "jag rullar", ett namn som ansågs bra för ett kullager men som också skulle passa bra för en automobil och varumärket "Volvo" var redan skyddat även för "automobiler" genom att det ingick i den ursprungliga varumärkesförteckningen för ordet Volvo vid ansökan 1915. Bolaget dammades nu av för att användas till den planerade biltillverkningen. Bolaget startade upp tillverkningen på hösten 1926 i fabrikslokaler på Hisingen, som tidigare ägts av NKA (Nordiska kullagerfabriken AB) som gått i konkurs och köpts in på en exekutiv auktion av SKF i december 1925. Assar Gabrielsson anställdes som verkställande direktör 1 januari 1927 och Gustav Larson som vice VD och teknisk chef. Den första serietillverkade bilen, med modellbeteckningen ÖV4 rullade ut ur fabriken den 14 april 1927.
Volvo började snart att bredda verksamheten och tillverkning av lastbilar startade. Lastbilarna var fram till 1950-talet den mest lönsamma delen av företaget och hade en avgörande roll i företagets tidiga framgångar. Lastbilarna såldes i såväl Sverige som utomlands. Man fick även stora försvarsorder från 1930-talet och framåt.
Efterkrigstidens tillväxt gjorde Volvo till ett internationellt företag med verksamheter över hela världen, vad gäller samtliga tillverkningsdelar. På lastbils- och bussidan utvecklades företaget till ett av de stora företagen. Personbilsdelen växte explosionsartat genom modeller som PV 444/544 och Amazon.
Från 1970 var koncernens starke man Pehr G. Gyllenhammar. Under Gyllenhammars ledning skedde flera strategiska beslut, mer eller mindre lyckade. Volvo satsade bl.a. på diversifiering med Volvo Fritid och Procordia. Man gick även in i nederländska DAF:s personbilstillverkning. 1977 misslyckades en sammanslagning av personbilsdelen med Saab. Under 1980-talet inleddes ett samarbete med Renaultkoncernen som fortsatt fram tills idag.
Gyllenhammars planer på en sammanslagning av Volvo Personvagnar med Renault misslyckades och Gyllenhammar tvingades lämna företagsledningen 1993.
Volvo tillverkar idag bl.a. anläggningsmaskiner, bussar, lastbilar...
Ärligt stulet från Wikipedia