3928
Sök

Saab 900 (1994) lamell-fel?

2 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#1
tjena!
Jo det är så att jag köppt en Saab från 1995 som gick väldigt bra tills en dag.
Jag sätter mig i bilen, ska köra iväg men när jag kommit ca 1 mil så känner jag att den varvar allt för mycket så jag växlar ner till 3an och fortsätter men den varvar bara mer och mer (som att den slirar fast jag inte rör kopplingen) tillslut står jag helt still och bilen vägrar gå frammåt utan bara varvar.
Så jag fick för mig av någon anledning att testa backa men samma problem uppstår igen fast denna gången går det om jag gasar mer och mer tillslut lägger jag plattan i mattan och kommer upp i maxfart på backen.... Då helt plötsligt hör jag ett (bang/klank) ljud, då tänker jag (ojj nu pajja jag hela bilen men så lägger jag i ettan igen o allt går galant igen, Så jag kör hem och ställer den.
Nästa dag går jag ut och ska köra, Då går den inte alls Motorn startar men händer inget alls när jag lägger i växlar??

Vad kan det vara för fel, Lameller??
Hur byter man, Är det svårt, vad kostar det att göra själv eller på verkstad??

426 Inlägg
28 maj 2011
#2
lillnizz3 skrev:
tjena!
Jo det är så att jag köppt en Saab från 1995 som gick väldigt bra tills en dag.
Jag sätter mig i bilen, ska köra iväg men när jag kommit ca 1 mil så känner jag att den varvar allt för mycket så jag växlar ner till 3an och fortsätter men den varvar bara mer och mer (som att den slirar fast jag inte rör kopplingen) tillslut står jag helt still och bilen vägrar gå frammåt utan bara varvar.
Så jag fick för mig av någon anledning att testa backa men samma problem uppstår igen fast denna gången går det om jag gasar mer och mer tillslut lägger jag plattan i mattan och kommer upp i maxfart på backen.... Då helt plötsligt hör jag ett (bang/klank) ljud, då tänker jag (ojj nu pajja jag hela bilen men så lägger jag i ettan igen o allt går galant igen, Så jag kör hem och ställer den.
Nästa dag går jag ut och ska köra, Då går den inte alls Motorn startar men händer inget alls när jag lägger i växlar??

Vad kan det vara för fel, Lameller??
Hur byter man, Är det svårt, vad kostar det att göra själv eller på verkstad??

Om den nu varvar för mycket varför växlar du ner? då varvar den ju bara mer?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

90 Inlägg
28 maj 2011
#3
Din lamell är nog jätte trött, eftersom det inte verkar uppstå någon friktion, så är nog dags o byta smile


5 198 Inlägg
28 maj 2011
#4
Byt lameller... Om du är meckarvan så fixar du det....

2 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#5
Smilee skrev:
Din lamell är nog jätte trött, eftersom det inte verkar uppstå någon friktion, så är nog dags o byta smile

Mjo jag anade det, har du någon aning va lamell kostar att beställa?


Sök