2980
Sök

Byte av växellåda Volvo 850 GLT-92

12 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
HejHej!  Har idag slängt ut lådan pga byte, rasat.

Undrade om ni har några ideer om vad som kan va lämpligt att byta/kolla över nu innan allt är ihopmonterat?

Har tänkt ´byta vevaxeltätning och utrampningslager så långt iaf, plus drivknutsdamasker när ja ändå har dom bortplockade så smile

Men kom med förslag, ideer o massa tips.

Tack för hjälpen!

Mvh

68 Inlägg
26 maj 2011
tjena! behöver man plocka ut motorn för att ta bort växellådan eller hur ska man gå till väga ?

mvh

12 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Tjena! Nej men man måste stadga upp motorn uppifrån (typ med motorlyft) , ta bort drivaxlarna, sen släpper man på alla motorfästen och sen släpper ner frambalken (lossa högra bultarna en bit och ta bort dom vänstra så balken hänger ner till vänster) . sen sänka ner motorn med hjälp av lyftanordningen och sen lossa de sista bultarna imellan motor och lådan och plocka bort lådan. Är ju lite pyssel smile

Din rasat eller?

M

68 Inlägg
26 maj 2011
beginne_r skrev:
Tjena! Nej men man måste stadga upp motorn uppifrån (typ med motorlyft) , ta bort drivaxlarna, sen släpper man på alla motorfästen och sen släpper ner frambalken (lossa högra bultarna en bit och ta bort dom vänstra så balken hänger ner till vänster) . sen sänka ner motorn med hjälp av lyftanordningen och sen lossa de sista bultarna imellan motor och lådan och plocka bort lådan. Är ju lite pyssel smile

Din rasat eller?

M

okej tackar smile ne det har den inte men kopplingen tar nere vid golvet. så måste byta lammeller tongue

12 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
okey, men det kan ju vara slavcylindern istället kanske? Jag hade likadant problem med min, brorsan hade bytt den ngt år tidigare o sen kom det igen, så jag testade att lufta vid nippeln på cylindern många ggr, det blev skitbra smile . gör ett försök, kostar ju inget heller o tar ingen tid wink

68 Inlägg
26 maj 2011
okej det låter ju som en idé smile ska ta och kolla det i helgen smile tack så mkt  big_smile

12 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
ja fan det tkr ja du ska testa inna du plocka lådan iaf wink
ha du lite o sysselsätta dig i helgen med iaf tongue , bara böja dig ner över motorrummet, blir bäst uppifrån. slavcylindern/kopplingscylindern sitter typ vid startmotorn kan man säga, sen är nippeln på lättåtkomlig plats.

hojta till om det är ngt, så får vi se om ja kan hjälpa dig tongue

68 Inlägg
27 maj 2011
beginne_r skrev:
ja fan det tkr ja du ska testa inna du plocka lådan iaf wink
ha du lite o sysselsätta dig i helgen med iaf tongue , bara böja dig ner över motorrummet, blir bäst uppifrån. slavcylindern/kopplingscylindern sitter typ vid startmotorn kan man säga, sen är nippeln på lättåtkomlig plats.

hojta till om det är ngt, så får vi se om ja kan hjälpa dig tongue

kollade nu och man såg den ju direkt, har inte kollat något direkt där innan tongue men ska försöka lite med det snart smile jadå jag hör av mig om det är nått som inte går som jag vill smile

12 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
man kan ju inte veta allt tongue hehe gör det ;P

68 Inlägg
27 maj 2011
tack för hjälpen! har luftat det nu, och det vart som en ny koppling smile

12 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
fan va nice du, lite billigare också än att byta wink

Sök