3316
Sök

Volvo 855 t5 Startar inte behöver råd och tips !!!

1 330 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
OBS bilen har inget larm så den har inga startspärrar.


• Bilmodell
Volvo 855 t5 med 225hk 

• Årsmodell
1994

• Miltal
26 000

• Modifikationer på bilen 
har monterat steg 3 chip (Autotech kopia) köpt av turbodeath
och 2,5" tryckrör och silikon slangkit från do88.se
sportluftfilter


• Hur yttrar sig felet? 
bilen startar inte, motorn går runt

• jag körde med bilen och slog av den gick in och äta och skulle iväg
en timme efter och då startade den inte.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

jag tog bort plast kåpan som är över tändstiften och tog bort tänd kabel en efter en
och på den mittersta var det drängt med olja för att ventilkåpspackningen hade torkat sönder
och läckte in olja den vägen.
lämnade in bilen på volvo och dom fixade det.

sen kollade jag tändspolen och den fick ström men gav inte ut.
så jag bytte den och nu ger den gnista till fördelar locket men inte till stiften,
lockets ser bra ut och slipade lite på stiften i locket och på rotorn.

locket och rotorn ser bra ut nu men ger ingen gnista till nån av stiften vad kan det bero på?




MVH Whose    hmm


Optimist
145 Inlägg
6 juni 2011
#2
Kolla om det går ström i tändkablarna

Här kan man skriva något vettigt

1 330 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#3
T5-Bohlin skrev:
Kolla om det går ström i tändkablarna

har kollat det men strömen stannar i fördelarlocket går ej ut i kablarna.


Optimist
145 Inlägg
6 juni 2011
#4
testa att byta smile

Här kan man skriva något vettigt

1 330 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#5
har bytt kablarna men felet kvarstår


8 251 Inlägg
8 juni 2011
#6
Har du ström fram till locket men inte får ut nån gnista till stiften trots nya kablar så är ju nästa logiska steg att byta rotor och fördelarlock. Speciellt om du slipat på stiften i locket.


1 330 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Har du ström fram till locket men inte får ut nån gnista till stiften trots nya kablar så är ju nästa logiska steg att byta rotor och fördelarlock. Speciellt om du slipat på stiften i locket.

nu har den ingen ström till fördelaren heller
inte från tändspolen heller vad kan de vara för fel då?


8 251 Inlägg
8 juni 2011
#8
Då kan det vara ide att börja fundera på om huvudreläet funkar som det ska, det sitter ovanför kylaren och det slår av och på bränsle/tändsystem.


1 330 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Då kan det vara ide att börja fundera på om huvudreläet funkar som det ska, det sitter ovanför kylaren och det slår av och på bränsle/tändsystem.

okej ska kolla upp det med en kompis pratade om kam axelgivaren kan det vara fel på den?
och har haft in bilen på verkstad för att byta ventilkåpspackningen kan dom ha råjkat kugga den fel
så det är det som är felelet?


153 Inlägg
8 juni 2011
#10
Precis samma som min kompis råkade ut för
Han bytade styrboxen så gick den igen
Garanterat att boxen fått sig en stöt för mycket dom är väldigt tjänsliga

8 251 Inlägg
8 juni 2011
#11
whose skrev:
okej ska kolla upp det med en kompis pratade om kam axelgivaren kan det vara fel på den?
och har haft in bilen på verkstad för att byta ventilkåpspackningen kan dom ha råjkat kugga den fel
så det är det som är felelet?

Någon av givarna är också en tanke, men då borde den ändå ge ström fram till spolen.

Och även om dem satt remmen fel när dem bytt ut limmet mellan topphalvorna så ska ändå spolen få ström. Dessutom skulle du ha märkt att den gått annorlunda.


1 330 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#12
okej men ska kolla upp relät och ev styrboxen så ska vi se om det blir nån bättring tongue


1 353 Inlägg
8 juni 2011
#13
sätter en gissnig på kamaxelgivaren, var själv med om de, samma grej hände mig, stängde av o sen startade den inte mer..
och sen en annan sak som ja aldrig förstår
DU HAR EN - 94
DE SITTER JUH FÖR JÄVLEN EN FELKODSLÄSARE I MOTORUMET, vänster sida när du står där framme, bara till o stoppa i stiftet i kontakerna och vioala så har du dina felkoder..

JISSES!!
annat var de när man själv hade 850 turbo -97, där sitter istället OBDII så kan inte läsa själv.. men när min la av så var de precis utanför en verkstad för ja skulle in o fråga en sak, så vi tog ut datorn o läste, fick då fram att de var kamgivaren o beställde en sån dirr. bytte dagen efter o bilen startade utan problem smile


1 330 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#14
Crille88 skrev:
sätter en gissnig på kamaxelgivaren, var själv med om de, samma grej hände mig, stängde av o sen startade den inte mer..
och sen en annan sak som ja aldrig förstår
DU HAR EN - 94
DE SITTER JUH FÖR JÄVLEN EN FELKODSLÄSARE I MOTORUMET, vänster sida när du står där framme, bara till o stoppa i stiftet i kontakerna och vioala så har du dina felkoder..

JISSES!!
annat var de när man själv hade 850 turbo -97, där sitter istället OBDII så kan inte läsa själv.. men när min la av så var de precis utanför en verkstad för ja skulle in o fråga en sak, så vi tog ut datorn o läste, fick då fram att de var kamgivaren o beställde en sån dirr. bytte dagen efter o bilen startade utan problem smile

bilen visar inga felkoder tyvärr sad


1 353 Inlägg
8 juni 2011
#15
inga alls, nånstans? de är juh väldigt lustigt?



Sök