3447
Sök

Trasig midbas, eller?

163 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
Hejsan, har en focal 21V2 8" Polyglass som bara ligger på hyllan eftersom jag tror den är trasig.
Spelade helt normalt med den i min anläggning som midsub.
Den började med att glappa lite, så ljudet stannade av vissa dagar.
Kollade igenom kablage men det såg okej ut.
En dag började den spela normalt igen, men efter en helg la den bara av.
Volymen var ju inte särskilt hög vid det tillfället den dog.
Testat andra slutstegskällor.
Konan skrapar inte utan den går helt fritt när jag trycker.
Mäter upp basen till 4.2ohm, så kablaget verkar friskt.

Varför spelar den inte längre, tips?
Senast redigerat av pr0bz (18 juni 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 juni 2011
kanske glapp i "tinseln" ta lös den testa med steg och pilla lite på "kablarna som går till spolen från kontakten på basen..

163 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Har basen bortplockad och det är inget glapp i trådarna till spolen. Isf borde det inte mäta upp 4ohm genom den.

Enda jag själv kan tänka mig är att konan har lossnat inuti, men så är ju inte fallet :S

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2011
Mät medans du trycker in konen lite......ändrar sig värdet ngt så ärdetta normalt.
Tappar du däremot värdet helt så kan detmkt väl vara en tinsell som är kass ja.

Har du provat med ett annat steg eller kollat om det kan vara lågnivån till steget eller högtalarkabeln som glappar någonstans? (Försöker bara utesluta saker)

Sedan en "dum" fråga.......varför ha den trevliga basen som midbas?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

163 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Mät medans du trycker in konen lite......ändrar sig värdet ngt så ärdetta normalt.

Har du provat med ett annat steg eller kollat om det kan vara lågnivån till steget eller högtalarkabeln som glappar någonstans? (Försöker bara utesluta saker)

Ska testa detta meddetsamma! Har uteslutit och testat med andra steg.
Din dumma fråga besvaras gärna!
Fick inte fram den midbasen jag sökte i instrumentbrädan på Saab 9000. Byggde därför en midbaslåda under handskfacket som tog 50-100hz.
Och den kompletterade min Focal 13wx helt okej. Men idag är det ny bil och andra bullar när 6.5" åkte in i dörrarna istället, därför är de kul o få liv i den. Så den ev åker på försäljning.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2011
pr0bz skrev:
Lonefox skrev:

Fick inte fram den midbasen jag sökte i instrumentbrädan på Saab 9000. Byggde därför en midbaslåda under handskfacket som tog 50-100hz.
Och den kompletterade min Focal 13wx helt okej. Men idag är det ny bil och andra bullar när 6.5" åkte in i dörrarna istället, därför är de kul o få liv i den. Så den ev åker på försäljning.

Ah....bara undrade.
Kör själv min i 14l sluten låda som sub wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

163 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
pr0bz skrev:
Lonefox skrev:

Ah....bara undrade.
Kör själv min i 14l sluten låda som sub wink

Jaså, fick du den att låta bra i de små volymerna? Jag körde min i 19 som Midbas. Fick den att spraka loss djupt i registret på 27L.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 juni 2011
pr0bz skrev:
Har basen bortplockad och det är inget glapp i trådarna till spolen. Isf borde det inte mäta upp 4ohm genom den.

Enda jag själv kan tänka mig är att konan har lossnat inuti, men så är ju inte fallet :S

mät samtidigt när du pillar på tinseln.. har sj haft mellanregistret som inte ville funka och då var de tinseln som var lite glapp mot kontakten.

Sök