2780
Sök

hjälp med felsökning: turbotrycksmätare

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
kopplade in min nyinköpta trubotrycksmätare igår och det började med krångel. slangen som följde med var mycket liten och väldigt klen (väggarna var nästan som sugrör). denna släng gick naturligtvis sönder med en gång så det bar iväg till en affär för att köpa slang + kopplingar.

när jag kopplat in allt så åkte jag på en provtur och vid tomgång visar mätaren -0,5 till -0,6 bar (vilket jag antar är normalt då turbon inte laddar riktigt). men när jag drar på så visar den endast 0,25 bar. den är inkopplad mellan insugen och dumpventilen (vaccumslangen).

vad är det som kan vara fel? mätaren, min koppling eller laddar verkligen turbon så dåligt?

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

301 Inlägg
12 januari 2007
Bullo skrev:
kopplade in min nyinköpta trubotrycksmätare igår och det började med krångel. slangen som följde med var mycket liten och väldigt klen (väggarna var nästan som sugrör). denna släng gick naturligtvis sönder med en gång så det bar iväg till en affär för att köpa slang + kopplingar.

när jag kopplat in allt så åkte jag på en provtur och vid tomgång visar mätaren -0,5 till -0,6 bar (vilket jag antar är normalt då turbon inte laddar riktigt). men när jag drar på så visar den endast 0,25 bar. den är inkopplad mellan insugen och dumpventilen (vaccumslangen).

vad är det som kan vara fel? mätaren, min koppling eller laddar verkligen turbon så dåligt?

MVH Andreas

jag har precis kopplat in på min jag hade stora problem med men du sök på forumet efter isröd altså mitt användarnamn och där har du en tråd som jag gjort smile

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

1 852 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
det var ju bara elektroniken och den har jag redan koll på! det är vaccumslangen och det andra som krånglar. men tack ändå, någon annan?

MVH Andreas

8 883 Inlägg
12 januari 2007
Varför inte värma slangen lite innan man har sönder den....Fungerar alldeles utmärkt att värma med en tändare så att slangen mjuknar innan man trär på den wink

Fotograf på tierpidag.se

1 852 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
det var en plastslang som man skulle skruva fast med speciella nipplar, inte en slang som jag skulle trä på. men det problemet är redan löst. men varför visar mätaren fel, alternativt laddar turbon dåligt? hur vet jag vad som är fel?

Truckdriver
25 Inlägg
12 januari 2007
vackumslangen måste sitta mellan spjället och toppen smile

Full gas spar tid!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2007
de är nog fel på mätaren eller så laddar turbon dåligt ..du kan ha den inkopplad på den slangen du har ...me tanke på att mätaren funkar när du står på tomgång och den visar nog rätt värde för din motor så tvivlar jag att den inte skulle funka när turbon börja ladda ..
du har kanske bara så lågt laddtryck orignal ? jag hade bara 0.3 på min maskin

301 Inlägg
12 januari 2007
men på den tråden så ser du vad du ksa koppal vakum slangen tror du har kopplat den fel nämligen det finns en bil där den sak kopplas på en liten slang uppe vid insuget inte vid dumpen!

1 852 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
men från insuget går två slangar, en till dumpventilen och en till BTR:en, det kan ju knappast spela någon roll eller? och nu om allt är riktigt så laddar alltså turbon lite dåligt, hur kan jag konstatera det? eller t.ex. konstatera att mätaren är paj?

tack för alla svar!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2007
du kan ju ta en tryckluftslang å mäta turbomätaren med ? ...sitter den på samma slang som btr  så är de RÄTT ..btr:en är kopplad efter spjället... så länge du inte vet vad turbon ska ladda  så vet du ju inte om den laddar "dåligt" ?du har kanske en stark sugmotor med många häst och behöver ju knappt något ladd förräns de börjar hända grejer då... annars kan man ju ta bort slangen till tryckklockan på turbon för då kommer den ju ladda utav bara helvete men det är ju riskabelt om man inte vet vad man gör och/eller är försiktig ...då märker man ju om turbon laddar och om mätaren funkar eller ej tongue  du har kanske en stark sugmotor med många häst och behöver ju knappt något ladd förräns de börjar hända grejer då..

301 Inlägg
12 januari 2007
våra motorer är inställda på 0,7 bar nu laddar min 1,1 bar jag har haft uppe min i ca 1 men hur mycket har din laddat då? jag vet inte där med slangen hade jag varit du hade jag klippt den tunna insugs slangen, på med ett t-kors som alla andra det funkar juh.

mvh simon

1 852 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Isröd skrev:
våra motorer är inställda på 0,7 bar nu laddar min 1,1 bar jag har haft uppe min i ca 1 men hur mycket har din laddat då? jag vet inte där med slangen hade jag varit du hade jag klippt den tunna insugs slangen, på med ett t-kors som alla andra det funkar juh.

mvh simon

min laddar max 0.25-0.3 tyckte att det var väldigt lite.. som tur är ska jag lämna in bilen på service + kamremsbyte och chippning steg 3 vecka 8 på ace-competition. då får dom ta och kolla på det. vet att dom trycktestar systemet och då måste dom ju veta vilket tryck dom har och då borde man ju även kunna läsa av på min mätare om den visar rätt!

1 852 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Xuri skrev:
du kan ju ta en tryckluftslang å mäta turbomätaren med ? ...sitter den på samma slang som btr  så är de RÄTT ..btr:en är kopplad efter spjället... så länge du inte vet vad turbon ska ladda  så vet du ju inte om den laddar "dåligt" ?du har kanske en stark sugmotor med många häst och behöver ju knappt något ladd förräns de börjar hända grejer då... annars kan man ju ta bort slangen till tryckklockan på turbon för då kommer den ju ladda utav bara helvete men det är ju riskabelt om man inte vet vad man gör och/eller är försiktig ...då märker man ju om turbon laddar och om mätaren funkar eller ej tongue  du har kanske en stark sugmotor med många häst och behöver ju knappt något ladd förräns de börjar hända grejer då..

jo jag hade också den tanken att man ska koppla på min kompressor, problemet ligger i att den är på 6-8 bar och mätaren är på 2 bar, går inte mätaren sönder om man pressar på 4 gånger mer tryck?. jag får väl vara försiktig bara wink

301 Inlägg
13 januari 2007
prova blåsa med munnen för sådant tryck är det inte bör ge utslag

Sök