2879
Sök

Bygga festival ljud! Hjälp!

18 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Hej ska på festival i sommar med några polare och vi vill bygga ett hyffsat ljud att ha vid tälten!

Jag har bilbatteri,2 gas högtalare med diskander, och dator bas med ljudutgång.
Vad mer behöver man ? och vilket matrial ska man bygga den i ?

Budgeten är på cirka 400kr för vi vill använda oss av det vi har! Tack på förhand!

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 juni 2011
Vet inte om jag är fräck med kommentaren men skämtar du eller?

18 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
michieff skrev:

Hjälp till istället för att slänga iväg onödiga kommentar... är detta ett skämt forum ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juni 2011
400kr blir tight, går det att driva högtalare med den där datorbasen eller är det en ren bas? Om det inte går att driva högtalare med den så kommer ni behöva ett slutsteg, och då är det begagnat som gäller och leta så billigt som bara möjligt. Om ni ska bygga en låda till allt så gör ni det lämpligtvis i spånskiva eller vad ni nu kan få tag på för billigt material på närmsta brädgård.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 juni 2011
Macke016 skrev:
michieff skrev:

Hjälp till istället för att slänga iväg onödiga kommentar... är detta ett skämt forum ?

Men kolla på det du har och det du vill göra. För 400 spänn är det inte möjligt därav min kommentar.

edit: En datorbas drivs med 220-230 volt eller hur? Denna måste ha en converter till sig för att transformera 12 till 220. Bara där ligger du över budget..
Senast redigerat av michieff (19 juni 2011)

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
19 juni 2011
tag ett stycke barnvagns chassi.
bygg en låda på detta, montera i högtalare i väggarna utåt, montera i en bilstereo också.
det är ju enklast och smidigast, vill du ha mer bas kan man ju koppla in slutsteg också, om inte basen du har kan fungera som ngn aktiv sak!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 juni 2011
Med lite tur så matas datorbasen via externt nätagg som ger ut 12V, då kan man koppla den direkt till batteriet utan nätagg eller konverter. Om omvandlaren däremot är inbyggd så blir det lite klurigare, då lär man leta upp dess utgångar och löda in sig där, om det ens är 12V ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 juni 2011
Annars har jag lite PA-Ljud till salu smile

~Andy~

400 Inlägg
20 juni 2011
Eller köp en "Bärbar Stereo" (Som man använde på 90-talet) för 400 spänn. Det lär nog klå det mesta du kan knåpa ihop själv smile

Edit: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =163175997
Senast redigerat av JonatanR (20 juni 2011)

18 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
båge skrev:
tag ett stycke barnvagns chassi.
bygg en låda på detta, montera i högtalare i väggarna utåt, montera i en bilstereo också.
det är ju enklast och smidigast, vill du ha mer bas kan man ju koppla in slutsteg också, om inte basen du har kan fungera som ngn aktiv sak!

Okej men om jag skiter i basen och bara kör 2 högtalare och en bil sterio vad mer behöver jag och hur gör jag och hur kopplar jag ? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juni 2011
Från batteriet kopplar du + till huvudenhetens (bilstereons) gula samt röda kabel, eller om du vill så sätter du en strömbrytare på den röda. Från batteriets minus drar du en kabel till huvudenhetens svarta. Sen från två av huvudenhetens utgångar drar du kablar till högtalarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök