3640
Sök

Maffigare motorljud i S40 2,0T?

3 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Hej.

Precis hemkommen från BSR med en chippad S40 2,0t inklusive BSR sportavgassystem (http://sv.bsr.se/products/4001915/)

Jag är jättenöjd med effekten, men är oerhört missnöjd med motorljudet som jag trodde skulle bli betydligt bättre med nytt sportsystem.. Novis som man är (andra bilen, första som jag börjat "meka" med) har jag ingen aning om vad jag ska göra för att få det ljud jag är ute efter, så hoppades att kunna få hjälp här.

Det jag är ute efter är först och främst ett högre motorljud (med högre menar jag att det ska låta mer, inte högre tonart lol ). Jag vill att min bil ska höras när jag glider förbi, både högre och även med mer "bas" om man kan kalla det så?

Mörkare, högre motorljud kort sagt.. Är det slänga på större dämpare som gäller? Läst att sportluftfilter ger ett skönare inssugningsljud på turbobilar men har även läst att de kan suga in varmluft och skapa en effektminskning om det blir fel?

Snälla, vill verkligen ha hjälp med detta. Känns skittrist att jag slängde ut flera tusen på ett nytt system när ljudet KNAPPT påverkades.. hmm

Mvh

hondaaaaa
411 Inlägg
22 juni 2011
jadu, ta bort en ljuddämpare kanske? och ersätta med ett rakt rör kan ju vara en ide.

Och ja ett sportluftfilter ger ju ett mycket goare insugsljud framförallt på sugmotorer. Men bygger du en ordentlig avskärmning och placerar det på en plats där kallluft blåser rakt på luftfiltret så borde du inte förlora någon effekt.

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden

3 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
alex_bmw skrev:
jadu, ta bort en ljuddämpare kanske? och ersätta med ett rakt rör kan ju vara en ide.

Och ja ett sportluftfilter ger ju ett mycket goare insugsljud framförallt på sugmotorer. Men bygger du en ordentlig avskärmning och placerar det på en plats där kallluft blåser rakt på luftfiltret så borde du inte förlora någon effekt.

tack för svar. hur går jag tillväga för att ta bort en ljuddämpare? låter komplicerat, men det kanske låter svårare än vad det är... är det någon idé att beställa hem en ny sportdämpare? kan jag få det ljud jag vill ha med enbart detta?

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juni 2011
Jag har en liten dämpare, längst bak på mitt avgassystem, och det ger ett mörkt ljud.

Om jag fattat det rätt, så är det så man ska göra för att få så mörkt ljud som möjligt, men i mitt fall var det förra ägaren som gjorde det så, men det låter gött i alla fall. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
sickfuck skrev:
Snälla, vill verkligen ha hjälp med detta. Känns skittrist att jag slängde ut flera tusen på ett nytt system när ljudet KNAPPT påverkades.. hmm

Mvh

Du måste ju vara medveten om vad du köper. BSR skyltar inte med riffigare ljud utan högre effekt med bibehållen miljöpåverkan, där det även ingår att bilen klarar av en besiktning utan problem.

Det står ju tydligt på deras hemsida "- Sportigt ljud under acceleration.Ljudnivån i kupén förändras endast marginellt."

Att ta bort en ljuddämpare är inte svårt men det kräver en rörstump, domkraft, en skiftnyckel och en bågfil. Har du inte dessa verktyg så be närmsta verstad hjälpa dig. Ofta väljer man att ta bort mittendämparen för högre ljudnivå.

Lånar bilder från http://www.jt-tuning.se/shop/ som säljer sportavgasssytem utan samma filosofi kring låga ljudnivåer som BSR.

Utan mittendämpare
http://www.jt-tuning.se/shop/assets/prod_images/pJT19-K1~2f1l.jpg

Med mittendämpare
http://www.jt-tuning.se/shop/assets/prod_images/pJT19-K1~2f2l.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 juni 2011
Ska det låta så är det JT som gäller, resten låter piss och ingenting. Ferrita, BSR osv...

Autotech

3 860 Inlägg
23 juni 2011
Busgrabb skrev:
Ska det låta så är det JT som gäller, resten låter piss och ingenting. Ferrita, BSR osv...

Är berädd att hålla med faktiskt.. Jt eller möjligen elevate men nu gör dom ju inte till den bilen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök