3912
Sök

Varför ingen cirkulation i kylsystemet på Bmw 733i -78 med -95ans tds motor?

7 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#1
Har monterat i en Bmw tds -95 motor i en gammal 733i -78.Motorn blir gärna varm trots ny vattenpump och bortplockad termostat.Den övre kylarslangen blir 100 grader när den nedre fortfarande är kall.Bilen går att köra många mil och håller sig på höga 80-90 grader men går upp direkt vid gaspådrag.Drar man bort den lilla slangen vid kärlet kommer inget vatten där,Verkar inte finnas någon cirkulation.Kylaren ser ut att vara i gott skick men ej testat den.

Kopplat slangarna så här:
Övre kylarslang till termostathus
Undre kylarslang till vattenpumpsidan
Nu kommer det jag funderar på:Den lilla slangen från vattenpumpen går till ett t-kors jag gjort
och går till expansionskärlet samt in i värmepaketet.Sedan ut ur värmepaketet genom
ventil som styr värme/cirkulation in i toppen i bakkant,eller om det cirkulerar åt andra hållet?
Är det verkligen rätt kopplat?
Kan det bero på att jag kopplat fel som den blir så varm?

Tillägger även att motorn är försedd med trimmad mekanisk pump/spridare som kan leverera bränsle
till 500hk.Kör på 2.5Bar i laddtryck med orginal grenrör/turbo från Bmw 524td -84

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
13 juni 2011
#2
har du vakumsuget systemet? låter som luft någonstans

och bmw är alltid svåra blir alltid luft som måste ur som man får vakumsuga ur enda vättiga sättet

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#3
Nej det har jag inte testat.Bytte kylare men blir varm ändå.Värmen funkar så lite cirkulation
verkar det finnas.Hur gör man för att vakumsuga?

90 Inlägg
26 juni 2011
#4
har en speciell vakum sug! smile

Töm systemet på allt vatten
koppla in den på expansions kärlet och koppla på tryckluft tills den har sugit klart->stäng ventilen->koppla bort slangen-> koppla in en slang som går ner i kylarvätska dunk tex-> öppna ventilen-> systemet är fyllt och ingen luft kvar! smile


7 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#5
smart:)


Sök