4409
Sök

Mindre oljeläckage på 850 T5

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Hallå!

E som så att jag har en 850 T5 som är inställd inför vintern, Den har stått avställd i några månader nu. Det verkar som om den läcker lite olja, inga mängder men lite. Är ju en fläck på golvet men inte så att de e blött.. Bad verkstan titta på de i somras men de tyckte inte att de behövde åtgärda eftersom det läckte så lite. Men de e störande. Nån som har nån idé om var läckaget kan vara? Jag funderade på turbon, den verkade lite fuktig men...

Ha de!!

En gång Volvo, Alltid Volvo

HEAVY METAL
765 Inlägg
13 januari 2007
packboxen mellan motor och växellåda.. Förmodligen.. En av dom vanligaste sjukdommarna på 850in!beror ofta på att man inte gjort rent vevhusventilationen ordentligt.

Olje returen på turbon kan det va oxå--
ja det kan va mycket,.!!

MVH/ Engen
Senast redigerat av Engen (13 januari 2007)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Servicetekniker
235 Inlägg
14 januari 2007
Engen skrev:
packboxen mellan motor och växellåda.. Förmodligen.. En av dom vanligaste sjukdommarna på 850in!beror ofta på att man inte gjort rent vevhusventilationen ordentligt.

Olje returen på turbon kan det va oxå--
ja det kan va mycket,.!!

MVH/ Engen

Precis som Engen säger så är det vevaxeltätningen och returen från turbon som är dom vanligaste problemen.

Att byta vevaxeltätningen är ju ett stort jobb kostar mellan 6000-7000 att byta på en volvo firma

Och att byta packningaran till returen är inte så svårt sitter en oring på ena sidan o en packning i andra änden det borde du klara att byta själv.

Team Chevy740

Reparatör
630 Inlägg
14 januari 2007
Woogensea skrev:
Hallå!

E som så att jag har en 850 T5 som är inställd inför vintern, Den har stått avställd i några månader nu. Det verkar som om den läcker lite olja, inga mängder men lite. Är ju en fläck på golvet men inte så att de e blött.. Bad verkstan titta på de i somras men de tyckte inte att de behövde åtgärda eftersom det läckte så lite. Men de e störande. Nån som har nån idé om var läckaget kan vara? Jag funderade på turbon, den verkade lite fuktig men...

Ha de!!

jag har bytt några läckande tätningsringar som sitter på högersida om motorn dvs det lilla locket som slangarna till oljekylet sitter i . + då givetvis även vevaxeltäningen . Det finns nya tätningar nu på volvo med dubbla läppar för mindre läckrisk . Kan även "bara" va svänghjulsbulten som läcker igenom från motorn . På dom tidiga motorerna fanns inte något glägg på bultarna utan då va det vanligt att det sippra igenom lite olja från motorn.

Volvo
4 Inlägg
14 januari 2007
packboxen mellan motor och växellåda ett vanligt fel på 850 och V70!

jag gjorde det själv tog inte mer än ca 9 timmar! rätt så lätt!
om du vill kan jag ge dig lite råd om det behövs!!

lycka till

V50 Power

X40 Nordic
784 Inlägg
14 januari 2007
Lånar tråden lite jag har en s40 som läcker lite gran men jag vet inte riktigt vart ifrån de men de mitt på motorn ca 20 cm upp om man ligger på backen och de är på den bakre delen droppar bara lite då och då är de någon som har en ide om vad de kan vara tex vanligt fel eller nått..

Sök