3080
Sök

Brygga mitt slutsteg!

35 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Jag har en 25 kvadratskabel, både från plus och som jord, jordkabeln är 20 cm och ditsatt med en bult och jag slipade med rondellen innan jag satte dit den.

115 Inlägg
30 juni 2011
drlavey skrev:
Jag har en 25 kvadratskabel, både från plus och som jord, jordkabeln är 20 cm och ditsatt med en bult och jag slipade med rondellen innan jag satte dit den.

Som dom skrivit innan, om du inte lägger en plus på remote-ingången på steget så kommer det inte starta. Mät så du har spänning mellan + och jord, bygla en tråd mellan +skruven och remote-skruven. startar inte steget då så är det trasigt.

Startar det så fattas remote-kabeln ifrån huvudenheten till steget. Den är oftast blå, och i de flesta lågnivåkablar finns det en liten kabel med som man kan använda som remote.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 juni 2011
Chris_Allmighty skrev:
i de flesta lågnivåkablar finns det en liten kabel med som man kan använda som remote.

MEN ska man ha remote till fler steg kan det vara en idé att minst dra en 1,5mm2 kabel i alla fall.
Eller ännu bättre ett relä så är man på den säkra sidan.
Senast redigerat av Tokken (30 juni 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

115 Inlägg
30 juni 2011
Tokken skrev:
Chris_Allmighty skrev:
i de flesta lågnivåkablar finns det en liten kabel med som man kan använda som remote.

MEN ska man ha remote till fler steg kan det vara en idé att minst dra en 1,5mm2 kabel i alla fall.

Jag har aldrig mätt strömmen i en remotekabel, men misstänker att den inte är speciellt hög..

35 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Det var remote på min stereo som inte fungerade, jag kopplade tillslut till tändningen på bilen! Nu fungerar allt som det ska! big_smile

6 851 Inlägg
30 juni 2011
Chris_Allmighty skrev:
Tokken skrev:
Chris_Allmighty skrev:

Jag har aldrig mätt strömmen i en remotekabel, men misstänker att den inte är speciellt hög..

Ström styrkan är runt 12V. Men du har inte så många A i den. Mellan 0.5-1amper om jag inte minns fel.

115 Inlägg
30 juni 2011
TT-Avant skrev:
Chris_Allmighty skrev:
Tokken skrev:

Ström styrkan är runt 12V. Men du har inte så många A i den. Mellan 0.5-1amper om jag inte minns fel.

Brukar vanligtvis inte märka ord, men när man kopplar med sånthär så är det rätt viktigt att ha koll på begreppen..

Ström(styrka)= Ampere = A = I
Spänning      = Volt        = V = U
Effekt           = Watt       = W = P

(Ohms lag: P = U * I )
Har svårt att tro att remoten drar så mycket ström.. Skulle den dra 1 A skulle det innebära att bara remoten använder 12W.. Men som sagt, har aldrig mätt, så jag vet inte.

Sök