volvo740_ulla skrev:
Ja du el är inte min starka sida kan jag lugnt säga. Vet också att när bilen är igång flakar lamporna även slutstegets lampor men när man stänger av motorn gör den inte det kan det vara jord fel?
En gång när jag skulle köra hem fungerad inga lampor alls allt la av typ utom dimljusena på bilen tog mig hem i mörker med lite led syn. Sen tog jag bort polerna på batteriet dagen efter satta jag dit polerna igen och allt fungerande också mysko men hände bara den gången men ändå vad kan det har varit som gjorde det?
Jag är ledsen men då måste man mäta sig fram på diverse punkter.
En bra start som man kan göra själv är dock att ta loss polerna från batteriet och rengöra dessa med stålborste. Är bilen avstängd utan förbrukare igång ska batteriet visa minst 12.2 volt eller över "vilande" i spänning. Volt alltså. Finns mycket som kan strula med el som ger underliga fenomen. Är man Eltekniker som mig är det kul. Om inte är det ett helvete som bör kollas av nån kunnig.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!