2988
Sök

BMW E36 325 M50B25 starar inte längre

Syte Strf90
164 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#1
Hejsan

Har ngt udda fel på E36an. Var ute o körde lite i går o plötsligt bara den dog. Har felsökt som en tok utan att komma fram till ngt. Motorn går runt men vill inte tända igång. Jag har gnista och spridarna öppnar sig så den får ju soppa oxå. Så det borde väl inte vara vevaxel eller kamaxelgivarn som e paj iaf? Eller?

Innan det hände gick den klockrent o var inga som helst bekymmer...

Har även testat att koppla ifrån batteriet o sen försökt starta igen men har inte funkat ändå.

Nån som har koll på vad det kan vara som felar??

Tack på förhand
Mvh DavidZZ0n


4 Inlägg
4 juli 2011
#2
sluta kör skit o skrota istället

Tid är pengar & jag har inte bråttom!

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
4 juli 2011
#3
DavidZZ0n skrev:
Hejsan

Har ngt udda fel på E36an. Var ute o körde lite i går o plötsligt bara den dog. Har felsökt som en tok utan att komma fram till ngt. Motorn går runt men vill inte tända igång. Jag har gnista och spridarna öppnar sig så den får ju soppa oxå. Så det borde väl inte vara vevaxel eller kamaxelgivarn som e paj iaf? Eller?

Innan det hände gick den klockrent o var inga som helst bekymmer...

Har även testat att koppla ifrån batteriet o sen försökt starta igen men har inte funkat ändå.

Nån som har koll på vad det kan vara som felar??

Tack på förhand
Mvh DavidZZ0n

Är väll precisa då man ska misstänka "vevaxel eller kamaxelgivarn" bilen får ju bränsle och gnista så då tänder den antagligen med fel tillfälle. Har för mig att kamaxelgivaren var annorlunda mellan iv och vanos... Vet att jag och Calle funderade lite kring det.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Syte Strf90
164 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#4
Jo niclas jag vet att det är olika mellan dem o har bytt så jag har rätt... Men om dem e paj så skickas det väl ingen signal eller blir den cp istället???
Samt att jag borde få felmeddelande på det vilket jag inte får o de e oxå skumt...


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
5 juli 2011
#5
Vet inte helt säkert där hmm Men någon på PPF sa ju att den bara behöver en signal (kam eller vevgivaren). Jag måste dock säga att jag tvekar på det.. Utan kamgivaren skulle inte motorn veta ifall den var i tändtakt eller "ventil" tackt :p

Men själva "plåten" på kammen är väll olika för iv och vanos. Inte så att det plivit något knas där?

Du kan inte ta boxen från den röda 325'an för att konstatera att det inte är den? Eller har du ingen sådan sad

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Syte Strf90
164 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#6
Ne men om ngn av de givarna e död så borde de ju inte bli signal alls vilket borde resultera i ätt den inte tänder eller öppnar spridarna alls, eller?

Och ja det är olika på iv - vanos. Men jag har allt sånt vanos så att styrningen ska funka korrekt, och den funkade ju och sen bara dog helt utan anledning...

Boxen på den röda är ju för icke vanos så de kommer ju inte funka eftersom den är programerad efter andra givare o så...


155 Inlägg
5 juli 2011
#7
Byt Vevaxelgivarn... Kan bli signal men inte en tillräcklig då den inte känner av vilket varv eller hur motorn står.

Bilen brukar gå igång om kamgivarn e paj men går mkt orent.. ibland inte ens på alla burkar...

Har du gnista på alla stift.. tänkte om ngn av spolarna e paj...

"You wanna drive it, then buy it!"

Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#8
chand021 skrev:
Byt Vevaxelgivarn... Kan bli signal men inte en tillräcklig då den inte känner av vilket varv eller hur motorn står.

Bilen brukar gå igång om kamgivarn e paj men går mkt orent.. ibland inte ens på alla burkar...

Har du gnista på alla stift.. tänkte om ngn av spolarna e paj...

Men den går inte igång alls och den dog bara rakt av utan att ens blöddra... O om ngn av spolarna vore paj så borde den ju tända på de andra och då gå som en potta skit, men inte ens det gör den ju... sad


155 Inlägg
6 juli 2011
#9
Byt vevgivarn, funkar inte den då fattar inte boxen hur motorn står....

"You wanna drive it, then buy it!"

Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#10
Enligt några på PPF så ska de inte spela ngn roll om kamaxelgivaren e död. Tändläget kastas tydligen om tills den startar - så skulle bara krävas några extra varv på starten enligt dem. Men de funkar ju inte heller...


1 482 Inlägg
6 juli 2011
#11
Ja kamaxelgivaren kan du skita i.

Mät upp VEVaxelgivaren. Ska vara 500-800ohm mellan 2 av dom 3 stiften. Ta lös den och rucka lite på den när du mäter för att se om värdet hoppar.
En ny kostar mellan 600-900kr på bmw.. kommer inte ihåg exakt.

Kolla även att triggerskivan ser sjysst ut.

BLT Service
Theracords Music Label

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 juli 2011
#12
motorn startar inte om vev givaren är trasig.

hänt mig 2 gånger och en kompis 1 gång.

annars gissar jag på dme reläet eller att motorn har för dålig jord (testas med en startkabel imellan motor och chassi

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#13
Noxxer skrev:
Ja kamaxelgivaren kan du skita i.

Mät upp VEVaxelgivaren. Ska vara 500-800ohm mellan 2 av dom 3 stiften. Ta lös den och rucka lite på den när du mäter för att se om värdet hoppar.
En ny kostar mellan 600-900kr på bmw.. kommer inte ihåg exakt.

Kolla även att triggerskivan ser sjysst ut.

Okej, vet du mellan vilka av stiften det är???

ToTTeN skrev:
motorn startar inte om vev givaren är trasig.

hänt mig 2 gånger och en kompis 1 gång.

annars gissar jag på dme reläet eller att motorn har för dålig jord (testas med en startkabel imellan motor och chassi

Okej, vad styr dme reläet då?? ne dålig jord är det inte heller. Har ohm mätt o kollat det redan, tänkte att det var jordflätan som var dålig först men icke...


Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#14
Var ute o Ohm mätte på kontakten nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62482/62482-21cd9e620bd070e24101e3289e6d7516.jpg

På dessa två stift hade jag 518.1 Ohm så då bör den alltså vara hel då? Med andra kombinationer så får jag inget värde alls...


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 juli 2011
#15
dme relät styr styrboxen. +matningen till de.

är du säker att pumpen går? startar den på startgas?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#16
ToTTeN skrev:
dme relät styr styrboxen. +matningen till de.

är du säker att pumpen går? startar den på startgas?

Okej. Ja eftersom jag har tryck i soppasystemet o spridarna flödar på som dem ska så antar jag det iaf. Vet faktiskt inte, har ingen hemma heller just för tillfället.


Syte Strf90
164 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#17
Ja jag vet inte riktigt vad som var felet, rev iaf ner o kollade kammarna o allt annat trams som skulle kunna ha med det att göra, allt var som det skulle så jag plockade ihop det igen o nu startar bilen o går som aldrig förr :s


1 482 Inlägg
6 juli 2011
#18
DavidZZ0n skrev:
På dessa två stift hade jag 518.1 Ohm så då bör den alltså vara hel då? Med andra kombinationer så får jag inget värde alls...

Korrekta värden, givaren är okej wink

BLT Service
Theracords Music Label


Sök