Har ngt udda fel på E36an. Var ute o körde lite i går o plötsligt bara den dog. Har felsökt som en tok utan att komma fram till ngt. Motorn går runt men vill inte tända igång. Jag har gnista och spridarna öppnar sig så den får ju soppa oxå. Så det borde väl inte vara vevaxel eller kamaxelgivarn som e paj iaf? Eller?
Innan det hände gick den klockrent o var inga som helst bekymmer...
Har även testat att koppla ifrån batteriet o sen försökt starta igen men har inte funkat ändå.
Har ngt udda fel på E36an. Var ute o körde lite i går o plötsligt bara den dog. Har felsökt som en tok utan att komma fram till ngt. Motorn går runt men vill inte tända igång. Jag har gnista och spridarna öppnar sig så den får ju soppa oxå. Så det borde väl inte vara vevaxel eller kamaxelgivarn som e paj iaf? Eller?
Innan det hände gick den klockrent o var inga som helst bekymmer...
Har även testat att koppla ifrån batteriet o sen försökt starta igen men har inte funkat ändå.
Nån som har koll på vad det kan vara som felar??
Tack på förhand Mvh DavidZZ0n
Är väll precisa då man ska misstänka "vevaxel eller kamaxelgivarn" bilen får ju bränsle och gnista så då tänder den antagligen med fel tillfälle. Har för mig att kamaxelgivaren var annorlunda mellan iv och vanos... Vet att jag och Calle funderade lite kring det.
Jo niclas jag vet att det är olika mellan dem o har bytt så jag har rätt... Men om dem e paj så skickas det väl ingen signal eller blir den cp istället??? Samt att jag borde få felmeddelande på det vilket jag inte får o de e oxå skumt...
Vet inte helt säkert där Men någon på PPF sa ju att den bara behöver en signal (kam eller vevgivaren). Jag måste dock säga att jag tvekar på det.. Utan kamgivaren skulle inte motorn veta ifall den var i tändtakt eller "ventil" tackt :p
Men själva "plåten" på kammen är väll olika för iv och vanos. Inte så att det plivit något knas där?
Du kan inte ta boxen från den röda 325'an för att konstatera att det inte är den? Eller har du ingen sådan
Ne men om ngn av de givarna e död så borde de ju inte bli signal alls vilket borde resultera i ätt den inte tänder eller öppnar spridarna alls, eller?
Och ja det är olika på iv - vanos. Men jag har allt sånt vanos så att styrningen ska funka korrekt, och den funkade ju och sen bara dog helt utan anledning...
Boxen på den röda är ju för icke vanos så de kommer ju inte funka eftersom den är programerad efter andra givare o så...
Byt Vevaxelgivarn... Kan bli signal men inte en tillräcklig då den inte känner av vilket varv eller hur motorn står.
Bilen brukar gå igång om kamgivarn e paj men går mkt orent.. ibland inte ens på alla burkar...
Har du gnista på alla stift.. tänkte om ngn av spolarna e paj...
Men den går inte igång alls och den dog bara rakt av utan att ens blöddra... O om ngn av spolarna vore paj så borde den ju tända på de andra och då gå som en potta skit, men inte ens det gör den ju...
Enligt några på PPF så ska de inte spela ngn roll om kamaxelgivaren e död. Tändläget kastas tydligen om tills den startar - så skulle bara krävas några extra varv på starten enligt dem. Men de funkar ju inte heller...
Mät upp VEVaxelgivaren. Ska vara 500-800ohm mellan 2 av dom 3 stiften. Ta lös den och rucka lite på den när du mäter för att se om värdet hoppar. En ny kostar mellan 600-900kr på bmw.. kommer inte ihåg exakt.
Mät upp VEVaxelgivaren. Ska vara 500-800ohm mellan 2 av dom 3 stiften. Ta lös den och rucka lite på den när du mäter för att se om värdet hoppar. En ny kostar mellan 600-900kr på bmw.. kommer inte ihåg exakt.
Kolla även att triggerskivan ser sjysst ut.
Okej, vet du mellan vilka av stiften det är???
ToTTeN skrev:
motorn startar inte om vev givaren är trasig.
hänt mig 2 gånger och en kompis 1 gång.
annars gissar jag på dme reläet eller att motorn har för dålig jord (testas med en startkabel imellan motor och chassi
Okej, vad styr dme reläet då?? ne dålig jord är det inte heller. Har ohm mätt o kollat det redan, tänkte att det var jordflätan som var dålig först men icke...
är du säker att pumpen går? startar den på startgas?
Okej. Ja eftersom jag har tryck i soppasystemet o spridarna flödar på som dem ska så antar jag det iaf. Vet faktiskt inte, har ingen hemma heller just för tillfället.
Ja jag vet inte riktigt vad som var felet, rev iaf ner o kollade kammarna o allt annat trams som skulle kunna ha med det att göra, allt var som det skulle så jag plockade ihop det igen o nu startar bilen o går som aldrig förr :s