4419
Sök

En fundering angående optima yellow.

200 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Jag har en liten fundering angående batterier.

Jag ska ha 2st Optima yellow inne i bilen, Frågan är nu om jag måste ha ett likadant under huven med för att ej förstöra batterierna på något sätt?
Jag har nämligen läst att det är dumt och blanda olika batterier osv.

Tacksam för svar smile

/mvh

Min projekttråd http://gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734&p=1
Sponsorer 2012 : UppsalaBilradio, ScStyling. Wickedpaint

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
Det kommer inte förstöra dom, men är att rekommendera att ha alla likadana. Varför inte sätte ett inna i bilen och ett under huven istället?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 197 Inlägg
12 juli 2011
henke_99 skrev:
Det kommer inte förstöra dom, men är att rekommendera att ha alla likadana. Varför inte sätte ett inna i bilen och ett under huven istället?

eller skippa fram å bara köra bak.. de e ALLT de batteriet som sitter fram som kommer få mest laddning.. sätter man istället ett powerblock fram som man kopplar in bilens original EL på å sen vidare till batterierna bak så behöver man inte oroa sig för att de blir olika laddning fram å bak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

200 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Det där med powerblock fram lät inte som någon dum ide. Men generatorn lägger jag direkt på powerblocket då eller drar jag en separat bak till batterierna för den då?  Frågan är om det räcker med 2st yellow där bak då och rent av skippa o köpa ett till. Jag fick även tips av en bekant att man kan monetra in en C-tek laddare för extra laddning när man står i garage alternativt ute på show? Är detta något som någon annan har någon åsikt om?smile

16 197 Inlägg
12 juli 2011
selemark skrev:
Det där med powerblock fram lät inte som någon dum ide. Men generatorn lägger jag direkt på powerblocket då eller drar jag en separat bak till batterierna för den då?  Frågan är om det räcker med 2st yellow där bak då och rent av skippa o köpa ett till. Jag fick även tips av en bekant att man kan monetra in en C-tek laddare för extra laddning när man står i garage alternativt ute på show? Är detta något som någon annan har någon åsikt om?smile

ska du stå å spela på div events så är extern laddning ett MÅSTE.. tex Ctek 25000.

generatorn brukar vara kopplad via startmotorn på de flesta bilar..  de enda du bör göra e att uppgradera kabelarean på dessa kablar.

200 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Okej okej, Hur länge klarar man att spela på ett par optima utan att köra med extern laddning? jag tänker mer på träffar och så nu då man inte kanske har tillgång till 230v uttag.

Tack så jätte mycket för din hjälp btw smile

16 197 Inlägg
12 juli 2011
selemark skrev:
Okej okej, Hur länge klarar man att spela på ett par optima utan att köra med extern laddning? jag tänker mer på träffar och så nu då man inte kanske har tillgång till 230v uttag.

Tack så jätte mycket för din hjälp btw smile

allt hänger på hur myck stegen drar.. min vita jetta kan ja spela typ 5 min på full volym utan laddning..tongue

21 761 Inlägg
12 juli 2011
selemark skrev:
Hur länge klarar man att spela på ett par optima utan att köra med extern laddning?

Som sagt beror det på strömförbrukningen, det går inte att säga någon tid generellt.

Nu har du inte skrivit vilka YT det gäller, men jag gissar på 55 Ah modellen (YT4.2). I så fall kan två såna tillsammans teoretiskt ge 25 A kontinuerligt i 240 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5 V. Den siffran är det enda "vettiga" man kan ge egentligen, dock ska man ju inte spela så länge att spänningen sjunker så lågt eftersom grejorna kan pajja. smile

Sök