2380
Sök

Renovera samt passa på att trimma en cheva 350 TIPS MOTTAGES GÄRNA

Meister
6 763 Inlägg
24 september 2008
#21
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Chip? Är det en förgasar maskin så lär de nog bli svårt att chippa. Men kolla på summitracing.com. De har Bra priser men du måste importera då. Men då ringer du till gotrading så betäller de åt dig och tar hem de för 10kr/dollar.


4 682 Inlägg
24 september 2008
#22
camaro67 skrev:
Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Chip? Är det en förgasar maskin så lär de nog bli svårt att chippa. Men kolla på summitracing.com. De har Bra priser men du måste importera då. Men då ringer du till gotrading så betäller de åt dig och tar hem de för 10kr/dollar.

läste fel, tyckte att de stod " trimma en cheva 350 tpi" lol
dessutom har han inte skrivat om att de e en motor me förgasare
Senast redigerat av Moparboy440 (24 september 2008)

4 682 Inlägg
24 september 2008
#23
Siarnaq skrev:
badboysftp skrev:
Headers har jag redan, och 5-8k är för grejerna tänkte jag utan packningarna så att säga...

länka gärna till mer tips o info o jag tackar alla såhär långt för tipsen....

http://www.sfxperformance.com/parts/PRP52030.htm + 800cfm förgasare + MSD Tändningssystem. Blir runt 8k om man hittar rätt.

800 cfm på en nästan original cheva 350 ? , "lite" overkill. en holley 600cfm dubbelpump räcker redan till en redigt trimmad smallblock. men att köra me en 800 cfm förgasare e ju ett effektivt sätt att slösa bort pengarna på bensin me. typ en edelbrock 550 4-portare eller nått räcker ju bra till.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 september 2008
#24
Moparboy440 skrev:
800 cfm på en nästan original cheva 350 ? , "lite" overkill. en holley 600cfm dubbelpump räcker redan till en redigt trimmad smallblock. men att köra me en 800 cfm förgasare e ju ett effektivt sätt att slösa bort pengarna på bensin me. typ en edelbrock 550 4-portare eller nått räcker ju bra till.

Han sa aldrig hur mycket effektuttag han är ute efter. Och 800cfm är inte direkt overkill, det beror på vad det är för modell på förgasaren också, varierar från märke till märke.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 682 Inlägg
24 september 2008
#25
Siarnaq skrev:
Moparboy440 skrev:
800 cfm på en nästan original cheva 350 ? , "lite" overkill. en holley 600cfm dubbelpump räcker redan till en redigt trimmad smallblock. men att köra me en 800 cfm förgasare e ju ett effektivt sätt att slösa bort pengarna på bensin me. typ en edelbrock 550 4-portare eller nått räcker ju bra till.

Han sa aldrig hur mycket effektuttag han är ute efter. Och 800cfm är inte direkt overkill, det beror på vad det är för modell på förgasaren också, varierar från märke till märke.

jo men han sa att hade 5000-8000 kr budget, för dom pengarna får du inte mycke trimm. räcker till lite över 300 hk om spenderar dom väl(beror ju förstås på va han har för motor).
beror ju nog också på förgasarmärket också som sagt, men förstår inte varför man kör me en brevpress på 800cfm på sitt småtrimmade smallblock.

956 Inlägg
24 september 2008
#26
Kan prova ställa en fråga jag med då.

Ska köpa min farmors impala ifrån 1975 och fixa iordning.

Då motorn ska ut och renoveras tänkte jag småtrimma lite. Motorn är en 350 som ligger på ynka 180 häst original.

Vad skulle man kunna få ut med Headers och större avgas.
Elfläkt och el-vattenpump.
Rpm insug eller dylikt, möjligtvis annan förgasare.
Skvalpplåt? Gör det någon direkt skillnad om man inte varvar så mycket?

Finns det något mer man kan göra, men som inte är för dyrt eller skjuter soppaförbrukningen i taket?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

4 682 Inlägg
25 september 2008
#27
luunggan skrev:
Kan prova ställa en fråga jag med då.

Ska köpa min farmors impala ifrån 1975 och fixa iordning.

Då motorn ska ut och renoveras tänkte jag småtrimma lite. Motorn är en 350 som ligger på ynka 180 häst original.

Vad skulle man kunna få ut med Headers och större avgas.
Elfläkt och el-vattenpump.
Rpm insug eller dylikt, möjligtvis annan förgasare.
Skvalpplåt? Gör det någon direkt skillnad om man inte varvar så mycket?

Finns det något mer man kan göra, men som inte är för dyrt eller skjuter soppaförbrukningen i taket?

motorn e nog helt igensotad vi de här laget då de e en smogmotor. så de lönar sig nog inte att trimma så mycke den då de troligtvis också handlar om ett 2-bultat block.
ingen större vits att börja kastar pengar på lite småtrimm på den motorn heller då den sitter i såpass tung bil.
men visst kan du få typ en 60-70 extra hästar me bättre förgasare,insug  headers å avgassystem då original motorn e ganska så strypt.

812 Inlägg
25 september 2008
#28
litet tips. sälj motorn du har nu å så köper du en 350 tbi. släng insuget med halv insprutet å släng på en holly 600. sån med insug finns för runt 1500-2000 den ett par heders redan då har du en liten bit över 350hk. vi bänkade våran buick med dom grejerna till 380hk förvisso mussepigg toppar men ändå. inte så stor skillnad..

man lever bara en gång..

Trucker
30 Inlägg
25 september 2008
#29
här tänkte jag shoppa till min 350 så småningom.
http://www.creativefuelinjection.se/


956 Inlägg
26 september 2008
#30
Moparboy440 skrev:
luunggan skrev:
Kan prova ställa en fråga jag med då.

Ska köpa min farmors impala ifrån 1975 och fixa iordning.

Då motorn ska ut och renoveras tänkte jag småtrimma lite. Motorn är en 350 som ligger på ynka 180 häst original.

Vad skulle man kunna få ut med Headers och större avgas.
Elfläkt och el-vattenpump.
Rpm insug eller dylikt, möjligtvis annan förgasare.
Skvalpplåt? Gör det någon direkt skillnad om man inte varvar så mycket?

Finns det något mer man kan göra, men som inte är för dyrt eller skjuter soppaförbrukningen i taket?

motorn e nog helt igensotad vi de här laget då de e en smogmotor. så de lönar sig nog inte att trimma så mycke den då de troligtvis också handlar om ett 2-bultat block.
ingen större vits att börja kastar pengar på lite småtrimm på den motorn heller då den sitter i såpass tung bil.
men visst kan du få typ en 60-70 extra hästar me bättre förgasare,insug  headers å avgassystem då original motorn e ganska så strypt.

Är medveten om att man inte får ut en massa effekt, men vill inte heller byta motorn.

Men vad skiljer mellan en smog och en "vanlig". Är det topparna?
Funderade att beställa ett renoveringskit ifrån usa med kolvar och allt. Men är det samma kolvar på tex smog och en icke smogmotor, så att man inte får fel saker.

Glömde även att jag tänkte lyfta i en snällare kam som följer med paketet.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

4 682 Inlägg
26 september 2008
#31
luunggan skrev:
Moparboy440 skrev:
luunggan skrev:
Kan prova ställa en fråga jag med då.

Ska köpa min farmors impala ifrån 1975 och fixa iordning.

Då motorn ska ut och renoveras tänkte jag småtrimma lite. Motorn är en 350 som ligger på ynka 180 häst original.

Vad skulle man kunna få ut med Headers och större avgas.
Elfläkt och el-vattenpump.
Rpm insug eller dylikt, möjligtvis annan förgasare.
Skvalpplåt? Gör det någon direkt skillnad om man inte varvar så mycket?

Finns det något mer man kan göra, men som inte är för dyrt eller skjuter soppaförbrukningen i taket?

motorn e nog helt igensotad vi de här laget då de e en smogmotor. så de lönar sig nog inte att trimma så mycke den då de troligtvis också handlar om ett 2-bultat block.
ingen större vits att börja kastar pengar på lite småtrimm på den motorn heller då den sitter i såpass tung bil.
men visst kan du få typ en 60-70 extra hästar me bättre förgasare,insug  headers å avgassystem då original motorn e ganska så strypt.

Är medveten om att man inte får ut en massa effekt, men vill inte heller byta motorn.



Men vad skiljer mellan en smog och en "vanlig". Är det topparna?
Funderade att beställa ett renoveringskit ifrån usa med kolvar och allt. Men är det samma kolvar på tex smog och en icke smogmotor, så att man inte får fel saker.

Glömde även att jag tänkte lyfta i en snällare kam som följer med paketet.

jo bl.a topparna e sämre på en smogmotor,flödar sämre,lägre kompförhållande å så e de gjutskägg å annat otrevligt på dom.
i princip alla delar borde vara utbytbara med varandra på alla chevy 350 gen1 motorer fram till 1987.

5 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#32
Det är förkNasare på min motor, kanske man inte ska lägga ner så mkt på den o istället jaga en TPI då som mAN kan skrämma mera.....

4 682 Inlägg
30 september 2008
#33
badboysftp skrev:
Det är förkNasare på min motor, kanske man inte ska lägga ner så mkt på den o istället jaga en TPI då som mAN kan skrämma mera.....

tpi spruten e relativt  dyra ,å är svåra att få tag på p.g.a den stora efterfrågan.
flödar inte speciellt bra original heller, räcker inte till för så  mer en  typ 350 hk.
bygg ett eftermarknadssprut istället, t.e.x meqasquirt

12 086 Inlägg
23 oktober 2008
#34
TurbOla skrev:
Svaret blir då alltså: Det är inte billigt att trimma en cheva 350. smile

Kostar att ligga på topp, som farsan brukar säga. tongue

Ah det va din farsa som kom på de va? wink

12 086 Inlägg
23 oktober 2008
#35
Någon vet hur man lättast skrämmer upp en 350 LT1 på bästa sätt? 260hk ur 5.7L är fan B.. borde ju inte va så jävla svårt att klämma ur åtminstone 300, chip och högre komp kanske räcker? +bättre andningsvägar

198 Inlägg
24 oktober 2008
#36
Ny kam och porta topparna.

1332 - Överjävlig

Meister
6 763 Inlägg
25 oktober 2008
#37
JapMax skrev:
Någon vet hur man lättast skrämmer upp en 350 LT1 på bästa sätt? 260hk ur 5.7L är fan B.. borde ju inte va så jävla svårt att klämma ur åtminstone 300, chip och högre komp kanske räcker? +bättre andningsvägar

Chip, heedders och en lite roligare kam borde räcka rätt så lätt dit big_smile


22 Inlägg
14 juli 2011
#38
Billigt vedbo trim: 305 toppar med små 58cc förbränningsrum så får du högre komp med org kolvarna, putsa till dom lite och kanske lyxa till det med en mira fräsning av sätena. en mild (1500-5500rpm) trim kam (finns billigt på summit). Ett 4ports insug(funkar bra med org)  och en holley 600 vakum och lite hedders. Funkar nog bra om man håller sig under 6000rpm. Funkar desutom bra med org turbin i lådan och orginal utväxling i bakaxeln! Och dessa prylar plus en renoverings satts med nya ringar och lager kostar defenetivt under 8000:-!!



Sök