17 juli 2011
Trådstartare
Hallå, beställde nyligen hem en gizzmo ms-ibc för att höja mitt ladd lite och kunna bränna
ännu mer än vad man gör nu:)
Fick dock lite problem när detta skulle göras, turbona i fråga är Mitsubishi 16t med 7ans
vinklade avgashus, samt förstärkta fjädrar i wastegatsen.
Innan jag monterade en gizzmo ms-ibc, laddade bilen 0.95 på grundladd.
När jag hade monterat laddtrycksstyrningen och hade max genomsläpp ladddade bilen 1.03.
Detta var mitt första problem, trodde wastegatsen hade för klena fjädrar.
Såg idag att slangen som jag har kopplat på styrningen till, som går ner till wastegaten
har ett t-kors på vägen som leder en slang till en nippel på kompressorhuset på turbon.
Denna plockade jag eftersom det i mitt huvud blev fel med att det då kommer tryck direkt
till wastegaten, pluggade denna slang åt båda håll (mot wastegate och mot turbo).
Nu när detta är gjort har jag en slang från insuget som går till styrningen.
Därifrån går det en slang som delar sig i ett t-kors som sedan leder till var wastegate.
Nu är mitt problem att laddet skenar totalt, går upp emot 2 bar, inte vågat hålla längre
än, men innan 2 bar släpper ej wastegatsen iallafall.
Någon som har någon idé om vad felet kan vara? skulle det kunna lösa sig ifall jag drar
upp slangar ifrån nipplarna på kompressorhusen och sätter styrningen mellan dessa slangar
och slangarna till wastegatsen?
Kommer det då bli ett annorlunda tryck än vad jag får från mitt insug?:S
Samt, är det någon som vet hur det funkar på en vg30dett, om jag har 1 bar i mitt insug,
blåser då varje turbo 0.5 bar styck eller blir det helt enkelt 1 bar per turbo och 1 bar i
insug? cylinderbankerna och turbona är ju oberoende av varandra.
Känns som förklaringen är lite svårtydd, är det fallet får jag försöka förklara på nytt:)
Tack på föhand!