3393
Sök

Volvo c70 2,4 turbo. BSR eller Autotech trimmning??

614 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej

Har en polare som har en volvo C70 cab årsmodell 01 med fulltryckarn 2,4 turbo på om jag inte minns fel 193 hk automatlåda och ca 14 000 mil på mätaren.

Han är lite inne på att kanske steg 1 trimma bilen.
Men står i det svåra valet om han ska trimma den hos BSR eller hos Autotech.
Kraften han får ut var ungefär samma hos både 2 men priset var stor skillnad då BSR tog runt 6000 kr och Autotech runt 2500 kr.

Skillnaden från dom båda 2 leverantörerna är väl också som jag förstått det att BSR optimerar motorn och Autotech chiptrimmar (lödar in bränslechip i styrboxen, mm) i motorn.

Hans enkla fråga är.
Vilken av dessa 2 företag och dessa olika typer av trim ska man välja?
För och nackdelar och så vidare?
Vänder mig nu till er som har ERFARENHET av detta och har rimliga resonemang.??

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 juli 2011
#2
rybbe skrev:
Hej

Har en polare som har en volvo C70 cab årsmodell 01 med fulltryckarn 2,4 turbo på om jag inte minns fel 193 hk automatlåda och ca 14 000 mil på mätaren.

Han är lite inne på att kanske steg 1 trimma bilen.
Men står i det svåra valet om han ska trimma den hos BSR eller hos Autotech.
Kraften han får ut var ungefär samma hos både 2 men priset var stor skillnad då BSR tog runt 6000 kr och Autotech runt 2500 kr.

Skillnaden från dom båda 2 leverantörerna är väl också som jag förstått det att BSR optimerar motorn och Autotech chiptrimmar (lödar in bränslechip i styrboxen, mm) i motorn.

Hans enkla fråga är.
Vilken av dessa 2 företag och dessa olika typer av trim ska man välja?
För och nackdelar och så vidare?
Vänder mig nu till er som har ERFARENHET av detta och har rimliga resonemang.??

Men skulle väl kunna säga att en optimering är en chiptrimmning. För det är ju vad det är.

Däremot så gräver man ju inte fysiskt i styrenheten på BSR på en såpass ny bil. Utan man anväder ju deras lilla dosa. PPC 2 , eller eventuellt PPC 3.  Vet inte hur autotech gör. Ifall de löder dit nytt chip eller ifall dom kan flasha styrenheten så de slipper göra fysiska ingrepp.

Jag hade kört på BSR. Lite dyrare. Men jag har mycket större förtroende för dem. De är helt sanslöst duktiga på hela biten med utveckling och göra bra program som inte strular. ( Förutsatt att bilen är som den skall när den trimmas. Det gäller iofs oavsett var man trimmar den. )

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

4 824 Inlägg
28 juli 2011
#3
rybbe skrev:
Har en polare som har en volvo C70 cab årsmodell 01 med fulltryckarn 2,4 turbo på om jag inte minns fel 193 hk

om han har en 2,4T (som mycket riktigt är på 193Hk) så är det ingen "fulltryckare" utan det är en "lättryckare" wink
det är T5 som är "fulltryckare" och är på 240Hk wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

614 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#4
Revotech skrev:
rybbe skrev:
Hej

Har en polare som har en volvo C70 cab årsmodell 01 med fulltryckarn 2,4 turbo på om jag inte minns fel 193 hk automatlåda och ca 14 000 mil på mätaren.

Han är lite inne på att kanske steg 1 trimma bilen.
Men står i det svåra valet om han ska trimma den hos BSR eller hos Autotech.
Kraften han får ut var ungefär samma hos både 2 men priset var stor skillnad då BSR tog runt 6000 kr och Autotech runt 2500 kr.

Skillnaden från dom båda 2 leverantörerna är väl också som jag förstått det att BSR optimerar motorn och Autotech chiptrimmar (lödar in bränslechip i styrboxen, mm) i motorn.

Hans enkla fråga är.
Vilken av dessa 2 företag och dessa olika typer av trim ska man välja?
För och nackdelar och så vidare?
Vänder mig nu till er som har ERFARENHET av detta och har rimliga resonemang.??

Men skulle väl kunna säga att en optimering är en chiptrimmning. För det är ju vad det är.

Däremot så gräver man ju inte fysiskt i styrenheten på BSR på en såpass ny bil. Utan man anväder ju deras lilla dosa. PPC 2 , eller eventuellt PPC 3.  Vet inte hur autotech gör. Ifall de löder dit nytt chip eller ifall dom kan flasha styrenheten så de slipper göra fysiska ingrepp.

Jag hade kört på BSR. Lite dyrare. Men jag har mycket större förtroende för dem. De är helt sanslöst duktiga på hela biten med utveckling och göra bra program som inte strular. ( Förutsatt att bilen är som den skall när den trimmas. Det gäller iofs oavsett var man trimmar den. )

¨

Ja gav han samma svar som du gjorde. Hade ochså i detta fallet valt BSR, Av den simpla anledningen att dom precis som vi sa här optimerar motorn. Sen preic som du säger så är ju optimering en typ av chiptrimmning men du behöver inte som sagt fyskiskt gå in i boxen och löda något.

Tack för ditt svar ifall! ska diskutera detta vidare med min vän big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#5
Christian S skrev:
rybbe skrev:
Har en polare som har en volvo C70 cab årsmodell 01 med fulltryckarn 2,4 turbo på om jag inte minns fel 193 hk

om han har en 2,4T (som mycket riktigt är på 193Hk) så är det ingen "fulltryckare" utan det är en "lättryckare" wink
det är T5 som är "fulltryckare" och är på 240Hk wink

A nu var det inte riktigt detta som var frågan.  Men okey då tar jag tillbaka att det var en fulltyckare då.
Kan inte volvos program speciellt bra då jag föredrar saabar före volvo big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

388 Inlägg
28 juli 2011
#6
Du har nog missuppfattat det hela Autotech löder inte om något chip i din bil utan optimerar (laddar in ny programvara via diagnosuttaget) precis som BSR sedan kan du hos Autotech välja bort "dosan" BSR=PPC och Autotech=APC vilket gör att du själv kan växla mellan orginal och trimprogram i bilen med APC på Autotech landar det på 4995:-+2500kr för själva APC:n om du vill ha den, och vill du ha med funktion för att kunna läsa felkoder med APC:n har jag för mig det kostar ca 1000kr till.Bor du i Uddevalla hade jag alla gånger valt Autotech http://www.atechmotor.com/index.php?opt … ;Itemid=29
Senast redigerat av yoppe (28 juli 2011)


7 277 Inlägg
28 juli 2011
#7
Bägge är lika bra.


614 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#8
yoppe skrev:
Du har nog missuppfattat det hela Autotech löder inte om något chip i din bil utan optimerar (laddar in ny programvara via diagnosuttaget) precis som BSR sedan kan du hos Autotech välja bort "dosan" BSR=PPC och Autotech=APC vilket gör att du själv kan växla mellan orginal och trimprogram i bilen med APC på Autotech landar det på 4995:-+2500kr för själva APC:n om du vill ha den, och vill du ha med funktion för att kunna läsa felkoder med APC:n har jag för mig det kostar ca 1000kr till.Bor du i Uddevalla hade jag alla gånger valt Autotech http://www.atechmotor.com/index.php?opt … ;Itemid=29

Jaha okey okey. Ja jag personligen har ingen koll på hur Autotech gör sina trim. All den info jag skrivit här har jag fått av min polare då det är han som påstod att Autotech löda in chipet big_smile.
Det kanske visa sig vara fel då. Jag vet inte.

Som sagt detta inlägget rör egentligen inte mig big_smile.
Aja men tack för infon! big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

388 Inlägg
28 juli 2011
#9
rybbe skrev:
yoppe skrev:
Du har nog missuppfattat det hela Autotech löder inte om något chip i din bil utan optimerar (laddar in ny programvara via diagnosuttaget) precis som BSR sedan kan du hos Autotech välja bort "dosan" BSR=PPC och Autotech=APC vilket gör att du själv kan växla mellan orginal och trimprogram i bilen med APC på Autotech landar det på 4995:-+2500kr för själva APC:n om du vill ha den, och vill du ha med funktion för att kunna läsa felkoder med APC:n har jag för mig det kostar ca 1000kr till.Bor du i Uddevalla hade jag alla gånger valt Autotech http://www.atechmotor.com/index.php?opt … ;Itemid=29

Jaha okey okey. Ja jag personligen har ingen koll på hur Autotech gör sina trim. All den info jag skrivit här har jag fått av min polare då det är han som påstod att Autotech löda in chipet big_smile.
Det kanske visa sig vara fel då. Jag vet inte.

Som sagt detta inlägget rör egentligen inte mig big_smile.
Aja men tack för infon! big_smile

Såg efter jag skrivit att det inte var din bil men tänkte att infon finns ju där iaf wink
Sedan vet jag att Autotech låter volvos egna programvara för momentbegränsning i automatlådan ligga kvar för att skona lådan har din kompis inte bytt olja i lådan kan det vara idé att göra samtidigt också.


132 Inlägg
28 juli 2011
#10
Autotech alla dar i veckan.


129 Inlägg
28 juli 2011
#11
Vet att det inte är ditt val men skulle valt Autotech alla dagar, har haft BSR och nu kör jag Autotech. Tycker att det är mer personlig service hos Autotech, sedan på något sätt känns det som man får en mer racing känsla med Autotechs program helt annan karaktär på motorn än när jag hade BSR!

Inget ont om BSR men föredrar Autotech!


614 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#12
yoppe skrev:
rybbe skrev:
yoppe skrev:
Du har nog missuppfattat det hela Autotech löder inte om något chip i din bil utan optimerar (laddar in ny programvara via diagnosuttaget) precis som BSR sedan kan du hos Autotech välja bort "dosan" BSR=PPC och Autotech=APC vilket gör att du själv kan växla mellan orginal och trimprogram i bilen med APC på Autotech landar det på 4995:-+2500kr för själva APC:n om du vill ha den, och vill du ha med funktion för att kunna läsa felkoder med APC:n har jag för mig det kostar ca 1000kr till.Bor du i Uddevalla hade jag alla gånger valt Autotech http://www.atechmotor.com/index.php?opt … ;Itemid=29

Jaha okey okey. Ja jag personligen har ingen koll på hur Autotech gör sina trim. All den info jag skrivit här har jag fått av min polare då det är han som påstod att Autotech löda in chipet big_smile.
Det kanske visa sig vara fel då. Jag vet inte.

Som sagt detta inlägget rör egentligen inte mig big_smile.
Aja men tack för infon! big_smile

Såg efter jag skrivit att det inte var din bil men tänkte att infon finns ju där iaf wink
Sedan vet jag att Autotech låter volvos egna programvara för momentbegränsning i automatlådan ligga kvar för att skona lådan har din kompis inte bytt olja i lådan kan det vara idé att göra samtidigt också.

Ja precis big_smile tack för ditt svar!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
#13
Zeero skrev:
Vet att det inte är ditt val men skulle valt Autotech alla dagar, har haft BSR och nu kör jag Autotech. Tycker att det är mer personlig service hos Autotech, sedan på något sätt känns det som man får en mer racing känsla med Autotechs program helt annan karaktär på motorn än när jag hade BSR!

Inget ont om BSR men föredrar Autotech!

Okey! tack för ditt svar!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld


Sök