2799
Sök

Räkning ifrån trafikförsäkringsföreningen iom ägarbyte och avställning.

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 juli 2011
gamlingen skrev:
Slash skrev:
henke_99 skrev:
Japp. Bilen hade behövt ställas av med hjälp av förra ägaren direkt när den hämtades.

Har gjort samma sak själv. Står för övrigt klart o tydligt på reg-beviset.

Antingen det eller så skriver man fram datumet för ägarbytet så att det inte äger rum samma dag man köper bilen.

VIlket är fullständigt knas,, då säljaren har ansvaret för bilen.

Usch vilken läskig tanke.....

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 198 Inlägg
31 juli 2011
Slash skrev:
gamlingen skrev:
Slash skrev:

Antingen det eller så skriver man fram datumet för ägarbytet så att det inte äger rum samma dag man köper bilen.

Spec med tanke på vad en köpare kan hitta på.. tex,, parkeringsböter och trängselskatt...så länge säljaren står som ägare så är han betalnings skyldgig oavsett vem som kör...

Evildan
31 juli 2011
twin_cam skrev:
Eller så skiter förra ägaren i att säga upp sin försäkring då det går automatiskt när ägarbytet ät registrerat.

Nä, det går inte att "säga upp" sin försäkring på en bil som är påställd som någon föreslog tidigare i tråden, försäkringen avslutas vid försäljning eller avställning om ägaren inte har hel eller halvförsäkring då blir det automatiskt en avställningsförsäkring hos de flesta bolag och försäkringstagaren får meddela försäkringsbolaget om en sådan inte är önskvärd.

Som du skriver, det går med automatik.
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2011)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 juli 2011
gamlingen skrev:
Slash skrev:
gamlingen skrev:

Spec med tanke på vad en köpare kan hitta på.. tex,, parkeringsböter och trängselskatt...så länge säljaren står som ägare så är han betalnings skyldgig oavsett vem som kör...

precis skulle man sälja en bil och de börjar skriva på papprerna så . då skulle jag riva dom och behålla bilen.
kan man fuska med en sak för man är för snål för att försäkra så är man för snål för och pynta trängsel skatt / parkering med

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
31 juli 2011
När jag köpte Vetten för lite drygt 2 år sedan så skrev vi pappren om ägarbyte med den dagens datum och förra ägaren sa upp sin försäkring och jag ringde mitt bolag och tog en ny försäkring och det gick smidigt tycker jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 253 Inlägg
31 juli 2011
luunggan skrev:
Hallå. Byte nyligen till mig en bil som var lite av ett projekt. Bilen var påställd när vi skrev papprena men jag kryssade i avställning i samband med ägarbyte. Nu fick jag en räkning från trafikförsäkringsföreningen för 5 dagar som det tagit att byta ägare.

Ägarbytet gjordes den 110614 och min räkning gäller perioden 110614-110619.

Min fråga är om inte den gamle ägarens försäkring borde täcka dom 5 dagarna, för inte borde den ha upphävts i sammband med ägarbytesdatumet?

Låter som om du råkat ut för samma sak som hände mig för ett par år sedan. Köpte en bil och fick en räkning för 5 dagar från tff. Så jag började rota i det hela. Och det visade sig att eftersom ägarbytespappren läses med maskin så hade maskinen läst fel på en 4 och en 9:a vilket gjorde att ägarbytet registrerades på fel dag, och då hade jag i registrens värld kört oförsäkrat i 5 dagar.

Ringde till tff och fick rådet där att vända mig till fordonsregistret. Och dem plockade fram ägarbytesbeviset och kontrollerade det och då såg man att maskinen läst fel datum, Så datumet för ägarbytet ändrades och dem meddelade tff att dem gjort en miss och räkningen makulerades.

killercow
31 juli 2011
Marlboroman skrev:
luunggan skrev:
Hallå. Byte nyligen till mig en bil som var lite av ett projekt. Bilen var påställd när vi skrev papprena men jag kryssade i avställning i samband med ägarbyte. Nu fick jag en räkning från trafikförsäkringsföreningen för 5 dagar som det tagit att byta ägare.

Ägarbytet gjordes den 110614 och min räkning gäller perioden 110614-110619.

Min fråga är om inte den gamle ägarens försäkring borde täcka dom 5 dagarna, för inte borde den ha upphävts i sammband med ägarbytesdatumet?

Låter som om du råkat ut för samma sak som hände mig för ett par år sedan. Köpte en bil och fick en räkning för 5 dagar från tff. Så jag började rota i det hela. Och det visade sig att eftersom ägarbytespappren läses med maskin så hade maskinen läst fel på en 4 och en 9:a vilket gjorde att ägarbytet registrerades på fel dag, och då hade jag i registrens värld kört oförsäkrat i 5 dagar.

Ringde till tff och fick rådet där att vända mig till fordonsregistret. Och dem plockade fram ägarbytesbeviset och kontrollerade det och då såg man att maskinen läst fel datum, Så datumet för ägarbytet ändrades och dem meddelade tff att dem gjort en miss och räkningen makulerades.

Hur får du det till samma sak?

8 253 Inlägg
31 juli 2011
killercow skrev:
Marlboroman skrev:
bla bla.
luunggan skrev:
bla bla.

Nu är det ju inte exakt samma situation. Men principen är densamma. TS lär kolla upp vilken dag ägarbytet skett i registret, för har maskinen läst fel på 14:e och 19:e så får man en räkning som sagt.

killercow
31 juli 2011
Marlboroman skrev:
killercow skrev:
Marlboroman skrev:
bla bla.

Nu är det ju inte exakt samma situation. Men principen är densamma. TS lär kolla upp vilken dag ägarbytet skett i registret, för har maskinen läst fel på 14:e och 19:e så får man en räkning som sagt.

Tror du missat en del. ägarbytet är registrerat 14e. annars hade han aldrig fått räkningen från 14e till 19e. problemet är att avställningen gäller inte från 14e utan en avställning gäller från det tatumet den registreras hos TS. så det spelar ingen roll om man skriver ägarbyte 14e å att den skall ställas av. avställningen gäller från 19e då den registrerats.

Köparen har inte kollat upp detta innan å heller inte lagt nån försäkring på bilen. säljarens försäkring upphör det datumet ägarbytet är registrerat (14e) alltså har den varit i köparens ägo påställd mellan 14e till 19e oförsäkrad

Sök