2566
Sök

Köra obes?

86 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har hittat en bil ca 40mil härifrån
MEN! Den är obes, fast skattad, påställd, försäkrad
Och jag tänker om man kör hem den, vad händer om man blir stoppad? "bara" böter á 1500kr eller?

3 354 Inlägg
1 augusti 2011
#2
har den körförbud så får du ställa den på plats vid ev stopp.
Senast redigerat av Seth (1 augusti 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 738 Inlägg
1 augusti 2011
#3
Firecat skrev:
Tjena, har hittat en bil ca 40mil härifrån
MEN! Den är obes, fast skattad, påställd, försäkrad
Och jag tänker om man kör hem den, vad händer om man blir stoppad? "bara" böter á 1500kr eller?
Hyr en kärra flr ett dygn, kostar väll typ 3-400 kr dygnet lite lindrigare än att få böter! Sen vet du ju inte vad som kan hända för fel med bilen om den är obes, styrstag kan ju vara bristfällig att gå av eller vad som?

Mvh


Rumpmas
3 860 Inlägg
1 augusti 2011
#4
Det kostade 1500 spänn innan höjningen av en massa bötesbelopp för trafikförseelser, vet ej om det är dyrare nu. Det som även kan hända förutom att du får bärga bilen från plats är att polisen har rätt att beslagta dina plåtar. Kanske inte så kul om man blir stoppad på någon motorväg eller mitträckesväg och verkligen måste bärga undan bilen, kan bli dyrt.


886 Inlägg
1 augusti 2011
#5
Kan du inte be den nuvarande ägaren att åka och besiktiga den åt dig mot betalning? Så länge den inte får körförbud så har du ju en månad på dig att köra ner den, och får du körförbud är det nog ingen bra idé att köra 40 mil med den ändå.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 augusti 2011
#6
Wicca skrev:
Kan du inte be den nuvarande ägaren att åka och besiktiga den åt dig mot betalning? Så länge den inte får körförbud så har du ju en månad på dig att köra ner den, och får du körförbud är det nog ingen bra idé att köra 40 mil med den ändå.
Det låter ju som bästa förslaget. 300 kr för att få en månad på dig att köra hem bilen, billigare än både böter och släpvagn smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Lastbilschaufför
257 Inlägg
1 augusti 2011
#7
Wicca skrev:
Kan du inte be den nuvarande ägaren att åka och besiktiga den åt dig mot betalning? Så länge den inte får körförbud så har du ju en månad på dig att köra ner den, och får du körförbud är det nog ingen bra idé att köra 40 mil med den ändå.
Såhär hade jag gjort isåntfall smile

//Danne

Four Rings To Rule Them All

Mazda Über Alles
121 Inlägg
1 augusti 2011
#8
boka en tid hos den närmaste bes-stationen och sedan är det bara att åka, du är ju på väg mot bilprovningen. bara visa pappret om dom stoppar dig och säga att det var ont om bes-tider det vet jag några som har gjort.

snart på en väg nära dig

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 augusti 2011
#9
Wicca skrev:
Kan du inte be den nuvarande ägaren att åka och besiktiga den åt dig mot betalning? Så länge den inte får körförbud så har du ju en månad på dig att köra ner den, och får du körförbud är det nog ingen bra idé att köpa den ändå.
Fixat wink

I värsta fall har han ju en anledning att inte vilja besikta bilen innan försäljning, men det visar sig ju hur han ställer sig till det.


* Studerande *
563 Inlägg
1 augusti 2011
#10
Firecat skrev:
Tjena, har hittat en bil ca 40mil härifrån
MEN! Den är obes, fast skattad, påställd, försäkrad
Och jag tänker om man kör hem den, vad händer om man blir stoppad? "bara" böter á 1500kr eller?
Det är bara att ta & beställa kopior/ utdrag utav besiktningsprotokollen från bilprovningen.se .

Om den är obesiktigad (trots påstålld,betald skatt osv) så är det inte så svårt att klura ut att något är fel på fordonet.

Varför ta emot ett förutspått slag, eller två när du vet iför väg vart motståndaren skall slå?roll


86 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#11
OKok, tackar för svaren
jo blir nog att han ska få besikta den så den går 1 månad iaf annars blir det nog ingen affär, känns sådär att åka 50mil "Olagligt"

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 augusti 2011
#12
Firecat skrev:
OKok, tackar för svaren
jo blir nog att han ska få besikta den så den går 1 månad iaf annars blir det nog ingen affär, känns sådär att åka 50mil "Olagligt"
Och så kan det ju vara skönt att veta precis vilka eventuella fel som uppkommer vid besiktningen istället för att köpa grisen i säcken. Det måste ju vara en riktigt speciell bil eller ett tokbra pris om du kan tänka dig att köpa en obesiktad bil istället för en annan besiktad, dessutom så långt hemifrån.


86 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#13
Den är bessad, men fick nedslag 2a på bromsbeläggen, sen har ägaren i sig bara låtit den stått och förmodligen kört den där sista månaden, sen har det väl blivit körförbud. och då  köpte ägaren ny bil för att han inte "vill meka", så det där ska ju vara enda felet enligt ägaren
Senast redigerat av Firecat (1 augusti 2011)

3 354 Inlägg
1 augusti 2011
#14
om det var bromsbeläggen så är körförbudet sista jag skulle oroa mig för

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

5 089 Inlägg
1 augusti 2011
#15
Är bilen påställt och försäkrad så är det bara 1500 kr i böter. Och du får åka iväg från platsen om polisen inte anser att bilen verkar livsfarlig att köra. Sen får du köra i 24 timmar innan polisen kan ge dig samma böter igen:)

Och hur ofta blir du stannad om du håller dig till dom större vägarna och kör som folk? jag har kört obesiktat i 5 år till å från överallt i sverige och jag snittar att få böter en gång per år. och alla gångerna har jag vart på ett sånt sätt och ställe att jag har fått skylla mig själv. Så att du ska bli stannad är minimal.
Speciallt nu när det inte finns någon skattemärke så ser polisen inte lika lätt att du kör obesiktat.

Plus, poliser "borde" vara så snälla att dom släpper dig vidare om du precis har vart å köpt bilen..

\Lindgren

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 augusti 2011
#16
FLindgren skrev:
Är bilen påställt och försäkrad så är det bara 1500 kr i böter. Och du får åka iväg från platsen om polisen inte anser att bilen verkar livsfarlig att köra. Sen får du köra i 24 timmar innan polisen kan ge dig samma böter igen:)

Och hur ofta blir du stannad om du håller dig till dom större vägarna och kör som folk? jag har kört obesiktat i 5 år till å från överallt i sverige och jag snittar att få böter en gång per år. och alla gångerna har jag vart på ett sånt sätt och ställe att jag har fått skylla mig själv. Så att du ska bli stannad är minimal.
Speciallt nu när det inte finns någon skattemärke så ser polisen inte lika lätt att du kör obesiktat.

Plus, poliser "borde" vara så snälla att dom släpper dig vidare om du precis har vart å köpt bilen..
Varför det? Jag tycker absolut att Polisen borde anta att en obesiktad bil är trafikfarlig tills motsatsen bevisas genom en just en besiktning. Det spelar väl ingen roll om han nyss köpt den, obesiktad som obesiktad.


* Studerande *
563 Inlägg
2 augusti 2011
#17
Firecat skrev:
Den är bessad, men fick nedslag 2a på bromsbeläggen, sen har ägaren i sig bara låtit den stått och förmodligen kört den där sista månaden, sen har det väl blivit körförbud. och då  köpte ägaren ny bil för att han inte "vill meka", så det där ska ju vara enda felet enligt ägaren
Då har fordonsinnehavaren;

- Skitit/struntat att ombesiktiga fordonet vid tilltalad tid.
- Låtit fordonet stå kvar, med alla rep.skador & skavanker


Hade jag varit i dina byxor hade jag låtit bli. Inte speciellt kul & bromsa/ inbromsningar på motor/- landsvägarna då bromsbeläggen (troligtvis även skivorna,klossarna etc) rostat sönder & är ur funktion.... tongue
Senast redigerat av Ljepone (2 augusti 2011)



Sök