2730
Sök

Kicker CVR bas, hur ska jag veta om det är 2*2ohm, 2*4ohm?

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Hej köpte en beg baslådan Kicker CVR 12" Gamla modellen, och den jag köpte av visste inte om vad det var för impedans i talspolarna :S

Slutsteget är ett Phase linear RS2 2kanal., det klarar Stabil 2 Ω stereo, 4 Ω mono.

Är det bara och bryggkoppla och köra på, eller måste jag ta reda på impedansen vid basen?
Hur gör jag det isf?
Senast redigerat av pr0bz (18 januari 2007)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
18 januari 2007
Antagligen så skruvar du bort basen från låden,och tittar på vad för beteckning basen har.Eller så använder du en multimeter och mäter upp basen.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=81483

Diesel is the blood of satan.

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Jag har en multimeter. Ska jag bara mäta över den stora porten (den med + och en - ) bara sätta den på plus och minus? Eller måste jag ha basen ikopplad?

6 851 Inlägg
18 januari 2007
Det lättaste r ju att skruva ur asen ur lådan Som Jinxs sa och kolla vad den heter. Varför göra det krångligare än vad man behöver med att mäta m.m..?

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Mätte upp basen, 2*4ohm spolar.. Vet inte hur jag ska få de o passa med steget som är stabilt i 2ohm stereo, 4ohm mono.. Någon som vet?

6 851 Inlägg
18 januari 2007
Du kan antingen köra med en spole inkopplad eller seriekoppla det till 8ohm. Det är väl så som jag kan se att du använder det steget.

Annars blir det till att skaffa antingen monoblock eller att skaffa dej ett 4-kanals.

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Du kan antingen köra med en spole inkopplad eller seriekoppla det till 8ohm. Det är väl så som jag kan se att du använder det steget.

Annars blir det till att skaffa antingen monoblock eller att skaffa dej ett 4-kanals.

Steget klarar 2x150 i 4ohm. Då kan jag ju köra en spole spole till ena kanalen på steget och den andra till den andra kanalen. Eller ska jag brygga steget och köra i 8ohm, steget är ju inte speccat för 8ohm så jag vet inte :S

914 Inlägg
18 januari 2007
det är aldrig skadligt att köra med högre motstånd. Det är bara vid låga motstånd. Åtminstone  8ohm motstånd gör ingenting.

21 761 Inlägg
18 januari 2007
Att koppla en spole till varje kanal ger ungefär samma resultat som att seriekoppla talspolarna och sedan brygga steget. Det går på ett ut alltså.

Som Ronnie.L skriver så är det aldrig skadligt med en högre impedans, när impedansen ökar så ger steget ut lägre ström/effekt och behöver därför inte jobba lika hårt.

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Att koppla en spole till varje kanal ger ungefär samma resultat som att seriekoppla talspolarna och sedan brygga steget. Det går på ett ut alltså.

Som Ronnie.L skriver så är det aldrig skadligt med en högre impedans, när impedansen ökar så ger steget ut lägre ström/effekt och behöver därför inte jobba lika hårt.

Så jag hade kunnat spela högre alltså, tappar runt 100wrms som jag kunde matat basen med? Men tjänar på det genom en mer kontrollerad bas?

Skulle jag egentligen köpt en 2*2ohms bas?

CNC-operatör
75 Inlägg
18 januari 2007
jag ska bara säga att:

om man kopplar in basen på två kanaler MÅSTE dom spelas i mono!

om du hade en 2*2(4*4) ohms bas ska du kopla den i serie så får du 4(8)ohm
för om du koplar paralellt så får du 1(2)ohm och det är inte bra i ditt fall!

lycka till!
Senast redigerat av TurboXX (18 januari 2007)

1hk/kg är livet

163 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
TurboXX skrev:
jag ska bara säga att:

om man kopplar in basen på två kanaler MÅSTE dom spelas i mono!

om du hade en 2*2(4*4) ohms bas ska du kopla den i serie så får du 4(8)ohm
för om du koplar paralellt så får du 1(2)ohm och det är inte bra i ditt fall!

lycka till!

Ja det förstår jag men eftersom steget ger ut 525wrms i 4ohm så skulle det ju vara perfekt att ha en 2*2ohms bas och köra det i serie = 4ohm. För basen pallar ju 400wrms.
Då borde jag ju få ut mer effekt till basen än vad jag får nu när jag måste köra den i 8ohm. Då lär jag ju aldrig komma upp i 400wrms, kanske max 300wrms.

21 761 Inlägg
19 januari 2007
Ja, 2x2 Ohm skulle egentligen passa betydligt bättre. Eftersom steget bara klarar 4 Ohm i bryggat läge så är 4 Ohms total belastning den bästa impedansen.

Du resonerar helt rätt.
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2007)

Sök