2484
Sök

Audi A4 1.8t tappat laddtryck plötsligt.

26 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#1
Det är alltså en -96 1.8t dahlbäck chippad 210hk med 1.1bar, öppet filter och rs4 avgassystem.

Från ena gången jag starta till andra så tappa jag från 1.1bar ner till 0.8/0.9bar. Plus att det tar mycket längre tid att få det laddtrycket? Förr fick jag 1.1bar på nån sekund när jag gav fullgas vid 2500-3000rpm. Nu tar det upp till 5000rpm innan jag har 0.8/0.9bar.

Vad kan ha hänt? Första jag tänkte på är hål i nån tryckslang. Ska provtrycka imorn. Kan det vara nå annat? Och jag tror inte turbon är slut när det hände så fort. Och den blåryker inte.

Nån som har nån idé?


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 augusti 2011
#2
rutten wastegate eller rutten magnetventil eller läckage är väl det troligaste...

edit: märks det skillnad i ork? om inte så kan din laddtrycksmätare ha blivit knasig alt blivit läck på slangen till den...
Senast redigerat av TS_quattro (4 augusti 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

26 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#3
TS_quattro skrev:
rutten wastegate eller rutten magnetventil eller läckage är väl det troligaste...

edit: märks det skillnad i ork? om inte så kan din laddtrycksmätare ha blivit knasig alt blivit läck på slangen till den...

Wastegaten spännde jag nyss för den va glapp. Innan det så gick den ännu värre. Så den borde va fin nu. Men den har ju gått så länge (ägaren innan mig har kört så ett tag) så slangarna kanske inte va "van" med mer laddtryck sen? Det märks klart och tydligt iaf att det är mindre ork hmm därför jag är depprimerad tongue


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 augusti 2011
#4
om det fortfarande sitter de smala svarta textilomspunna originalgummislangarna mellan insug - dump och insug - magnetventil - WG så skulle jag rekommendera att du byter ut hela skiten, de torkar och läcker åt alla håll efter några år, helt tveklöst brutalt otäta på en 15 år gammal bil om de inte är bytta...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

26 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
#5
TS_quattro skrev:
om det fortfarande sitter de smala svarta textilomspunna originalgummislangarna mellan insug - dump och insug - magnetventil - WG så skulle jag rekommendera att du byter ut hela skiten, de torkar och läcker åt alla håll efter några år, helt tveklöst brutalt otäta på en 15 år gammal bil om de inte är bytta...

Jag bytte mellan insug - dump och insug - btr idag men ingen skillnad. Men insug - magnetventil vart är den?

Jag har mina misstankar att klockan till wastegaten han kärva så den är öppen också hela tiden.


26 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
#6
Nu har jag bytt alla vakum slangar provtryckt tryck slangarna och bara för att se om magnetventilen va död så drog jag ur slangen till vakumklockan till wastegaten och då borde ju laddtrycket skena? Men ingenting hände då.  Så turbon måste väl va slut fast den inte blåryker? Eller är jag helt ute och cyklar? Har jag missa nå?
Senast redigerat av Kloddie (6 augusti 2011)


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 augusti 2011
#7
finns det några felkoder? eller är felminnet helt tomt?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök