3846
Sök

Bytesråd: Saab 9-5 2.0t -00 mot Volvo V70 T5 -00

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Tjena!

En vän till mig har pratat om att sälja sin V70 t5 -00. Jag skämtade lite och frågade om hon ville byta mot min 9-5a och döm om min förvåning när hon faktiskt verkade intresserad av ett byte.

har kollat lite på blocket och vad jag kan se så ligger V70in runt 55tusen i värde. (en bra bit över min saab)

båda bilarna har gått ca 22000mil.
v70in är helt original och tjejkörd dem senaste åren. lite halvtaskig i lacken men inget som inte en ordentlig rekond kan fixa.

vad jag vet så är inte turbon bytt än så den lär väl ge upp snart misstänker jag? finns det några direkta fällor på dessa bilar som man ska vara uppmärksam på. tänkte ta en närmare och nogrannare titt på bilen i fråga om hon fortfarande är intresserad av ett byte.
så lite tips om dessa bilar vore kanonbra! har bara ägt saab så har rätt dålig koll på volvo över lag. smile

hur är bränsleekonomin på dessa bilar undrar jag också? smile

alla tips är välkomna!

MVH Fredrik

ZAPMAN
51 Inlägg
4 augusti 2011
Okej fan va roligt att höra låter ju gott tongue det jag har hört bara är att man inte ska köra dom första av v70ins modell typ köpt 03 och framåt får det är typ vissa saker på dom första modellerna som har sin skavanker men visst det betyder ju inte att det är en dålig affär smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
ZAPMAN skrev:
Okej fan va roligt att höra låter ju gott tongue det jag har hört bara är att man inte ska köra dom första av v70ins modell typ köpt 03 och framåt får det är typ vissa saker på dom första modellerna som har sin skavanker men visst det betyder ju inte att det är en dålig affär smile

Tänka sig, jag har hört precis samma sak om Saab 9-5 98-03 roll

Stämmer det med v70 av tidigare årsmodeller att de har vissa problem så går det på ett ut.
Senast redigerat av Andromeda (4 augusti 2011)

1 903 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
Har funderat fram och tillbaka i denna frågan men faktiskt blivit avrådd från V70in hmm är rädd att den kommer vara åt helvette för dyr att köra med. i nuläget så kör jag min 9-5a på ca litern eller strax under med etanol. tror aldrig jag kommer i närheten av den kostnaden på en v70i.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
7 augusti 2011
Nu har jag ingen jätte erfarenhet av V70 men har kört ett par stycken men tycker inte dom är trevliga att köra, tycker rent av att dom känns skit!

9-5:a har jag ju själv ägt i över 3år nu och tycker den är svårslagen som körmaskin och då kör jag väldigt mkt olika bilar varje dag och sällan äldre än några få år gamla.

- Time Attack -

1 903 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
NIzmO skrev:
Nu har jag ingen jätte erfarenhet av V70 men har kört ett par stycken men tycker inte dom är trevliga att köra, tycker rent av att dom känns skit!

9-5:a har jag ju själv ägt i över 3år nu och tycker den är svårslagen som körmaskin och då kör jag väldigt mkt olika bilar varje dag och sällan äldre än några få år gamla.

måste säga att jag tycker lite tvärtom tongue nu har jag inte kört v70 särskilt mycket men det lilla jag gjort det så tyckte jag man satt som en kung. kändes mer påkostat invändigt på något vis smile inte haft tillfälle att testa vägegenskaper och sådant däremot. där kanske den får pisk av saaben, det vet jag inte tongue

MVH

Sök