3363
Sök

Byte färddator volvo 850

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#1
tjenare har en volvo 850-92
undrar lite över själva färddatorn (displayen) som sitter under hastighetsmätaren.
i min bil sitter en "kort" display medans i en skrotbil som jag har stående sitter en "lång" display men ser ingen stans i bilen där det finns en ratt elle liknande man skulle kunna ändra nått på därav kommer min fråga

om jag skulle byta kommer jag bara fortfarande att se klocka och en yttertemp som står low, elle kommer jag kunna se medelförbrukning o liknande??

tack för svar smile


3 292 Inlägg
20 juni 2011
#2
En Färddator håller ju koll på en rad olika grejer.. tex bränslenivå, hur långt du tar dig på det som är kvar i tanken och kanske medelförbrukning osv osv..  Om en bil som inte är utrustad med färddator blir utrustat med ett mätarhus från en som har färddator .. så kommer du ju helt säkert inte att kunna se mer än du gjort tidigare..

Antar att reservdelsbilen är årgång 95 eller nyare.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#3
exakt 95 smile men då blir det ingen skillnad sad
men det e snyggare med den längre va? big_smile


3 292 Inlägg
20 juni 2011
#4
saab_tompa skrev:
exakt 95 smile men då blir det ingen skillnad sad
men det e snyggare med den längre va? big_smile

Du bör kolla upp så mätarhuset från 95 passar i en 92.. var en hel del grejer som inte är lika på 92-93 som på övriga årgångar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

242 Inlägg
20 juni 2011
#5
Danne_1977 skrev:
Om en bil som inte är utrustad med färddator blir utrustat med ett mätarhus från en som har färddator .. så kommer du ju helt säkert inte att kunna se mer än du gjort tidigare..

det där stämde inte riktigt då jag var med när brorssan böt från skärmen som bara hade yttertemp å klocka till den större som har allt de va bara att ta ur den gammla skärmen å koppla in den nya och fixa orginal kablar som går till en vridknapp eller vad man ska kalla de sen funka allt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6&p=15
styr ner och kolla från post 298


3 292 Inlägg
20 juni 2011
#6
namcon skrev:
Danne_1977 skrev:
Om en bil som inte är utrustad med färddator blir utrustat med ett mätarhus från en som har färddator .. så kommer du ju helt säkert inte att kunna se mer än du gjort tidigare..

det där stämde inte riktigt då jag var med när brorssan böt från skärmen som bara hade yttertemp å klocka till den större som har allt de va bara att ta ur den gammla skärmen å koppla in den nya och fixa orginal kablar som går till en vridknapp eller vad man ska kalla de sen funka allt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6&p=15
styr ner och kolla från post 298

Ja på olika bilar är det nog lite olika.. har testat på en rad olika bilar för att få lite mer roliga funktioner, nix, har inte funkat för mig iaf.. har dock aldrig testat på 850 modellen.. kanske en av dom få som bara funkar att plugga i så är man good to go sen.. !?

Men o andra sidan.. inte så värst avancerad färddator på en 850 heller..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

471 Inlägg
20 juni 2011
#7
Till 850 finns det Yasaki ,där man enbart kan ha klocka eller klocka och yttertempmätare.
Men man kan inte ha färdator i Yasaki,för det måste man ha VDO-instrumentet.
Och det är ett VDO som namcon har i sin signaturbild,på yasaki-huset sitter mätarställningen ovanför nålen och trippmätaren sitter under nålen.


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#8
i och med att jag har en 92 e det ju inte samma kontakt, men e det bara att löda ihop såhär som jag håller kablarna på bild för att det ska funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128612/128612-6a26e8c1e928af7bdf17255058454007.jpg


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#9
Eller har jag fel?


3 292 Inlägg
21 juni 2011
#10
saab_tompa skrev:
i och med att jag har en 92 e det ju inte samma kontakt, men e det bara att löda ihop såhär som jag håller kablarna på bild för att det ska funka?

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128612/128612-6a26e8c1e928af7bdf17255058454007.jpg

Det var precis det jag var rädd för.. att kontakten inte skulle passa då 92-93 är till viss del lite udda jämfört med övriga årgångar.

Har ingen aning om man bara kan löda om dock.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

471 Inlägg
21 juni 2011
#11
Skall finnas en adapter just för detta har jag för mig.
Just för att kunna sätta in färddator på äldre 850,kolla med din Volvohandlare eller nån skrot .
Den kan isåfall ha art.nr 9148836 (art.nr kan vara ersatt).
Risken är att den kan ha utgått ur Volvos sortiment ,isåfall får du leta på nån skrot)
Skulle de ha den på Volvo så får du själv avgör om den är värd priset,och ta isåfall med dig instrumentet och färddatorn och se om det passar innan du betalar.


12 Inlägg
10 augusti 2011
#12
saab_tompa skrev:
i och med att jag har en 92 e det ju inte samma kontakt, men e det bara att löda ihop såhär som jag håller kablarna på bild för att det ska funka?

http://www1.garaget.org/gallery/images/129/128612/128612-6a26e8c1e928af7bdf17255058454007.jpg

Bilden visar ju en Yazaki-mätare och de saknar dator så färddatordisplayen passar inte (funkar bara till VDO som har dator inbyggd i instrumentet).

Själv har jag fått tag på en display från en 94 som jag försöker få att passa i min 96a, men jag har ännu inte fått tag på pinkonfigurationen. I 96 går det en kabel med grön kontakt från instrumentet och färddatordisplayen har en annan kabel med grå kabel. Tänkte löda ihop en adapter, men behöver pinkonfigurationen för både 92-94 och 95-96 års modeller.


Sök