Hej!
Har min bil på verkstan just nu. Fick bogsera den dit eftersom den inte startar. Startmotorn går, men inte motorn.
Typiskt nog hade den gått igång på verkstan direkt. Så de tycker bilen är okej nu, fast de inte gjort nåt.
Men den är INTE okej (vilket jag sa till dem) för detta har hänt tidigare och jag vågar inte köra med en bil som vägrar starta helt plötsligt.
Förstår att det är poppis när bilägare ger tips till verkstan om vad det kan vara för fel...
Men iaf, jag har googlat och läst att det kanske är fel i förbindelsen mellan startmotor och motor? Antingen i startkransen, att den saknar kuggar, eller i bendixkopplingen, att den inte hakar i startkransens kuggar.
Kan ni hjälpa mig utesluta endera eller båda dessa fel?
Ledtråden är att bilen tydligen gick igång efter bogseringen och att vi kunde backa den i läge för bogseringen m.h.a. startmotorn när vi la i backen. Tändstiften är torra och ger ingen gnista. Bilen hade stått still en vecka när den sen inte ville starta. Hade gått att köra 30 mil problemfritt alldeles innan. Batteriet är laddat och det finns bensin i tanken.
Måste hämta bilen i morgon och vill verkligen att de ska hitta felet och att jag inte bara får betala en massa för att de hade tur när de vred om nyckeln.