2906
Sök

Hjälp med felsök - startkrans och bendixkoppling - Opel Vectra 89

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Har min bil på verkstan just nu. Fick bogsera den dit eftersom den inte startar. Startmotorn går, men inte motorn.

Typiskt nog hade den gått igång på verkstan direkt. Så de tycker bilen är okej nu, fast de inte gjort nåt. sad Men den är INTE okej (vilket jag sa till dem) för detta har hänt tidigare och jag vågar inte köra med en bil som vägrar starta helt plötsligt.

Förstår att det är poppis när bilägare ger tips till verkstan om vad det kan vara för fel... wink Men iaf, jag har googlat och läst att det kanske är fel i förbindelsen mellan startmotor och motor? Antingen i startkransen, att den saknar kuggar, eller i bendixkopplingen, att den inte hakar i startkransens kuggar.

Kan ni hjälpa mig utesluta endera eller båda dessa fel?

Ledtråden är att bilen tydligen gick igång efter bogseringen och att vi kunde backa den i läge för bogseringen m.h.a. startmotorn när vi la i backen. Tändstiften är torra och ger ingen gnista. Bilen hade stått still en vecka när den sen inte ville starta. Hade gått att köra 30 mil problemfritt alldeles innan. Batteriet är laddat och det finns bensin i tanken.

Måste hämta bilen i morgon och vill verkligen att de ska hitta felet och att jag inte bara får betala en massa för att de hade tur när de vred om nyckeln. sad

341 Inlägg
8 augusti 2011
skruva ur startmotorn och titta till kuggarna, bara snurra runt motorn för hand och lysa in i hålet så ser du ju om det saknas någon/några kuggar

168 Inlägg
8 augusti 2011
Kolla bilens jordpunkter, sitter jordflätor som har en förmåga att ärga sönder med åren. Mellan generator och motorn, och mellan växellådan och kaross.

De kan vara felet, men även om de inte är de så är de värt att byta dom, annars står man där en vacker dag med en bil som inte startar. För de ska inte mycket till för att dom ska gå av efter några år, skört som fnöske när de har ärgat. Slipa med lite sandpapper på jordpunkterna också.
Senast redigerat av Robin-T (8 augusti 2011)

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
robbinT skrev:
skruva ur startmotorn och titta till kuggarna, bara snurra runt motorn för hand och lysa in i hålet så ser du ju om det saknas någon/några kuggar

Vet inte ens var startmotorn sitter... hmm Mitt praktiska, mekaniska kunnande sträcker sig till att byta tändstift. *Skäms* Kan man utesluta att det handlar om bendixkopplingen iom att jag kan köra enbart med startmotorn om jag lägger i en växel?

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Robin-T skrev:
Kolla bilens jordpunkter, sitter jordflätor som har en förmåga att ärga sönder med åren. Mellan generator och motorn, och mellan växellådan och kaross.

De kan vara felet, men även om de inte är de så är de värt att byta dom, annars står man där en vacker dag med en bil som inte startar. För de ska inte mycket till för att dom ska gå av efter några år, skört som fnöske när de har ärgat. Slipa med lite sandpapper på jordpunkterna också.

Tack, det var ett jättebra förslag! Jag har hört om dem, men inte vetat var de sitter. Ska se till att få dem utbytta så fort det går. Brukar det kosta mycket?

168 Inlägg
8 augusti 2011
Genna skrev:
Robin-T skrev:

Tack, det var ett jättebra förslag! Jag har hört om dem, men inte vetat var de sitter. Ska se till att få dem utbytta så fort det går. Brukar det kosta mycket?

Kostar inte många öre på biltema. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … Jordflata/ 

Om bilen stannar så kan man prova att dra en startkabel mellan motor och kaross, på så sätt jordar man motorn.
Senast redigerat av Robin-T (8 augusti 2011)

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
Nja, 3990-4990 öre är ju en hel del ören. wink

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Robin-T skrev:
Om bilen stannar så kan man prova att dra en startkabel mellan motor och kaross, på så sätt jordar man motorn.

Tack! smile

Då borde man kunna felsöka på det sättet också om det är jordflätan som är ärgad?

168 Inlägg
8 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Nja, 3990-4990 öre är ju en hel del ören. wink

Så kan man också se de big_smile!

Genna skrev:
Robin-T skrev:

Tack! smile

Då borde man kunna felsöka på det sättet också om det är jordflätan som är ärgad?

Jo, men i vilket fall som helst så tycker jag ändå att du ska byta ut jordflätorna. För är dom aldrig bytta är dom garanterat inte färska och lär gå av förr eller senare, så byt dom smile.

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Robin-T skrev:
Jo, men i vilket fall som helst så tycker jag ändå att du ska byta ut jordflätorna. För är dom aldrig bytta är dom garanterat inte färska och lär gå av förr eller senare, så byt dom smile.

Ska göra det så fort det går!

Nån som vet vad jordfläta heter på finska? big_smile (Är i stugan och bilen i verkstan i Finland.)

21 761 Inlägg
8 augusti 2011
"miinus punos" eller "kupari punos" kanske funkar, men frågan är om svenskans "fläta" har flera betydelser. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2011)

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
"miinus punos" eller "kupari punos" kanske funkar, men frågan är om svenskans "fläta" har flera betydelser. smile

Tack! De får ha lite fantasi. smile

260 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Sitter jordflätorna svåråtkomligt till, eller kan man byta själv utan att behöva ta sig under bilen eller lossa delar?

168 Inlägg
8 augusti 2011
Du måste nog ta dig under bilen för att byta. I alla fall den under batterihållaren, de är ingen svår opperation. Bara lite trångt. Men flätan sitter ju bara med 2 bultar så smile.

260 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
En liten fundering så här innan sovdags: om startmotorn går, så får den ju ström. Kan felet ligga i jordflätorna då? (Även om byta dem är ett gott råd! smile )

888 Inlägg
9 augusti 2011
Låter ju mer som det är din vevaxelgivare eller bränslepump som är sönder. Alltså går motorn runt på startmotorn så är det ju knappast startmotorn det är fel på.

260 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Låter ju mer som det är din vevaxelgivare eller bränslepump som är sönder. Alltså går motorn runt på startmotorn så är det ju knappast startmotorn det är fel på.

Har funderat på de sakerna också. Frågan är - kan vevaxel/bränslepump funka ibland och ibland inte? Just detta att det går perfekt ibland och inte alls andra gånger får mig att fundera på kuggarna i startkransen...

477 Inlägg
9 augusti 2011
en startmotorn kan vara paj fast att den snurrar!
om inte drevet i startmotorn skjuter ut mot svänghjulet så står den bara o snurrar utan att vrida runt motorn... brukar dock låta anorlunda då (går lättare och snabbare)... när du får problem igen vid start. prova då lägg i en växel med kopplingen uppe och kör på starten, står bilen still och startmorn snurrar så e det dags att skaffa en ny startmotor. smile
Senast redigerat av blink_pj (9 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

260 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
en startmotorn kan vara paj fast att den snurrar!
om inte drevet i startmotorn skjuter ut mot svänghjulet så står den bara o snurrar utan att vrida runt motorn... brukar dock låta anorlunda då (går lättare och snabbare)... när du får problem igen vid start. prova då lägg i en växel med kopplingen uppe och kör på starten, står bilen still och startmorn snurrar så e det dags att skaffa en ny startmotor. smile

Ja jag testade det sist! Mest för att flytta bilen i läge till bogseringen, så startmotorn fick dra. Och det funkade utan problem. Både med backen och 1:ans växel i.

Sök