3656
Sök

Audi S8 -98 knackar och skramlar i motorn. Några ideer??

414 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag har fått erbjudande om att köpa en Audi S8 med diverse fel, det som gör mej mest orolig är att motorn knackar och skramlar, ska möjligtvis handla bilen ikväll, så tacksam för snabbt svar :-)

Symtom:
Knackar på tomgång, konstant. När jag gasar upp i varv, och även när jag håller bilen uppe i varv så tystnar oljudet i motorn. Men så fort jag släpper gasen så rasslar/skramlar det till i motorn lite snabbt, sen övergår ljudet till knackande igen på vägen NED i varvtalsregistret och på tomgång.

Motorn går även orent på tomgång och KAT lampan lyser rött.

Oljan ser nybytt ut och nivån är rätt!


1 313 Inlägg
11 augusti 2011
#2
Gissar på ramlager ras...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

116 Inlägg
11 augusti 2011
#3
Låter som ett lager smile

564 Inlägg
11 augusti 2011
#4
Se det som att motorn behöver helrenovering och priset ska vara i paritet med det, dvs lågt.

5 198 Inlägg
11 augusti 2011
#5
låter inte som en bra affär...

618 Inlägg
11 augusti 2011
#6
gamlingen skrev:
låter inte som en bra affär...
Beror på pris!

Du kan nog pruta några fina tusenlappar med det felet.

108 Inlägg
11 augusti 2011
#7
Jag skulle nog avstå från ett köp av den bilen .

beror lite på vart ljudet kommer ifrån kommer det från toppen   kan det bara vara en ventiltryckare som har hängt sig och skapar oljud .

Men knackar det slammra i bottendelen så är det vevlagerras ..

Sedan får man tänka på att byta motordelar på en S kostar pengar .

MVH


564 Inlägg
11 augusti 2011
#8
SKytrax skrev:
Jag skulle nog avstå från ett köp av den bilen .

beror lite på vart ljudet kommer ifrån kommer det från toppen   kan det bara vara en ventiltryckare som har hängt sig och skapar oljud .

Men knackar det slammra i bottendelen så är det vevlagerras ..

Sedan får man tänka på att byta motordelar på en S kostar pengar .

MVH
Tja, beror som sagt helt och hållet på priset och om man kan göra jobbet själv. Jag har själv lite funderingar på att hålla utkik efter en liknande projektbil, mekanik håller jag gärna på med men gillar inte rost.. Dock vill man isf ha ett objekt som är billig i delar och det är väl inte Audi?


Sök