3344
Sök

Kompressormata m50b25?

glad
493 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, satt och dagdrömde idag om att man kanske skulle kompressormatat bmwn då polaren köpt sig en corrado g60.
lär ju behövas bygga ett eget fäste till den samt byta/lägga till en rem.
förslag på kompressor? tänkte inte mig några 500hk, utan mest bara för att liksom!
behövs kompsänkning tro? kan man fula lite med sprutet och köra större spridare och byta till annan lmm? har hört talas om att 535 lmm ska gå att köra med på turbokonvertering?
somsagt bara lite ideer, kom med synpunkter gott folk!
MVH

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 mars 2011
#2
Vet inte helt hundra, men det skiljer väl inget på laddtryck och laddtryck? Dvs; du kan nog ladda lika mkt med en kompressor som med turbo, 0.5 bar vid fräsch orörd originalmaskin och upp till 1 bar med ARP-bultar och MLS-packning(eller motsvarande)? Att hitta en lika billig kompressor som du hittar ett turboaggregat kan däremot bli en spännande utmaning =P Vinandet från en fet skruvkompressor är jävligt oslagbart så go for it!

Beror givetvis på körstil vad gäller hållbarhet, rekommenderas inte att ligga och pressa i hög fart med snikbygge.
Senast redigerat av Mechanimal (22 mars 2011)

"When innovation meets passion!"

46 Inlägg
22 mars 2011
#3
Vad jag vet så ska det finnas färdiga kompressorkit till M50:in...bara att söka på google.se wink


glad
493 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#4
nä jag tänkte liksom hitta en snikkompressor bara och sen utgå från det. tänkte inte ladda på särskilt mycket mer än 0.5 smile
tar gärna emot mer synpunkter smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

181 Inlägg
22 mars 2011
#5
Går bra att kompressormata M50 motorn. Men du får vara försiktig med laddtrycket om du inte backar tändningen eller kompsänker osv. Det börjar bli risk för spikning någonstans runt 0,4-0,5 bar så vill du åka safe på 0,5 eller mer så bör du nog se till att backa tändningen lite.

Vad gäller 535 LMM så är det en mängdmätare så det funkar inte på M50, som har massamätare. Men du kan gott köra med original, den fungerar bra. Har mappat bilar med kompressor och org lmm uppåt 0,8 bar utan problem.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
12 maj 2011
#6
Finns ingen anledning att kompsänka. Blir ju så bakvänt. Man vill trimma då börjar man med att kompsänka så man får sämre respons. Köp en coopering packning och arp bult istället det funkar kanon.

Fekzen chip funkar skitfint till dom effekterna. Polarn åker m50 dock turbo med över 1bar laddtryck utan problem.


glad
493 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#7
har sålt min bil nu så, men finns kanske fler som undrar samma sak!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

28 Inlägg
14 augusti 2011
#8
det går alldeles utmärkt o kompressomata den utan att göra nått med motorn. vi gjorde det på en m50b20 och laddade 0.8 utan problem!! och den gick som en kanon!



Sök