4412
Sök

Luftfilter Saab 93 Aero 2002

13 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Hej,

Nu uppkommer den här... frågan om öppet luftfilter på Saab Tronic 7 motorn igen..

Jag har beställt ett Optiflow kit ifrån Speedparts, men funderar på att skicka tillbaks det när jag hör om alla kommentarer om LMM sad

Är det verkligen någon som fått sin Luftmassemätare trasig, på pågrund av dessa filter?

Ska jag köra på detta JR filter ett tag? Eller ska jag byta ut det emot ett Dryflow direkt?

Jag tycker det inte borde vara någon problem om man köper nytt, när skiten torkat sönder, istället för att olja in det smile då man lätt kan överdosera...

Kommer filtret med "rätt" mängd olja ifrån början??

Tacksam för svar

/Hampus

Ex-08'a
113 Inlägg
12 augusti 2011
en fråga bara varför ska du byta till ett öppet luftfilter, när orginal klarar en bra bit över din prestand klarar upp emot 400hk. de renar så mkt bätter och är då mycket skonsmat för motorn smile. om du inte vill ha ett dump läte då kan du ju byta så klart. sjävla frågan är jag inte insatt om hehe smile

13 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
Tackar smile tror faktiskt jag kommer skicka tillbaka filtret eller sälja det!

MVH
Hampus

Ex-08'a
113 Inlägg
13 augusti 2011
jag tycker du gör det rätta smile lycka till!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 augusti 2011
brukar hålla, men oljar man in det för mycket så går lmm sönder oftast... men det är som embe säger, värdelöst att skaffa ett open air kit, om du inte vill ha "dump"ljud. smile

STREETRACER
892 Inlägg
13 augusti 2011
AEM-Dryflow brukar vara ett säkert kort om amn ska ha öppet filter... för det är oftast oljan som sabbar LMM!

Dryflow ger dig gott insugs-ljud och ett fint dumpljud smile

Bmc Crew

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 augusti 2011
Jag skulle inte chansa på att det fungerar som det ska i alla fall. Lite för mycket olja så får du slänga ut några tusen på en ny LMM, och för lite olja så blästrar du turbon med mer skit än nödvändigt. När du kommer upp i så hög effekt att original luftfilter inte längre räcker till har du dessutom redan öppnat motorn och bytt kolvar, annan turbo osv. Att en del trimfirmor prompt ska slänga med ett öppet filter i ett steg 3 beror på att de tjänar mer pengar på det sättet, inte på att det är nödvändigt.

Sök