3953
Sök

Läckage av kylarvatten

92 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#1
Bilen är en Mazda 626 V6 - 92

Läckaget är under påfyllningslocket (till vänster) som är gult på bilden. Sitter vattenpumpen där? Eller vad kan det vara som läcker?

http://static.cargurus.com/images/site/2008/03/31/08/33/1996_mazda_626_4_dr_lx_v6_sedan-pic-49563.jpeg

/Matte
Senast redigerat av ConDodgy (9 augusti 2011)

747 Inlägg
9 augusti 2011
#2
Tyvärr finns ingen bild med då texten du skrev verkar hänvisa till en bild wink

/ Toni Larsson

92 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#3
Förtydligade det hela med en bild smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 augusti 2011
#4
Det ser ju uta att vara motorns "framsida" och där brukar vattenpumpen sitta, så det är fullt möjligt att den läcker.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
10 augusti 2011
#5
Är det mycket vatten eller lite? spottar den vit rök ? går den sämre ?


92 Inlägg
12 augusti 2011
Trådstartare
#6
Gomes skrev:
Är det mycket vatten eller lite? spottar den vit rök ? går den sämre ?

I förrgår när jag fyllde på med vatten för att ta mig hem från affären så var det ganska kraftigt dropp, snudd på att det rann. Nu när jag var ute och trodde jag skulle få fylla på mer, för jag skulle flytta bilen, så gick det knappt i nåt vatten alls. Den har alltså inte läckt ett skit. Jag körde en sväng i tron om att den kanske börjar läcka när den blir varm bara men det var bara ifrån expansionskärlet det pyste ut vad jag kunde se. För mycket vatten där månne? Fattar ingenting. Hörde också ett väsljud som jag inte kan minnas att jag hört förut...verkade komma ifrån påfyllningslocket eller däromkring.

Det enda som jag kan säga verkar sämre är tomgången.

15 Inlägg
12 augusti 2011
#7
Kör en sväng och låt motorn bli lagom varm så att alla komponenter expanderas sedan så svänger du förbi närmsta verkstad och ber dem trycktesta kylarsystemet.


1 316 Inlägg
13 augusti 2011
#8
Har för mig att vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa, dvs pajjar pumpen kuggar remmen över och motorn blir totalskrot... så kolla pumpen innan du ens tittar på startnyckeln.
Senast redigerat av Volvofarfar (13 augusti 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

92 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#9
Volvofarfar skrev:
Har för mig att vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa, dvs pajjar pumpen kuggar remmen över och motorn blir totalskrot... så kolla pumpen innan du ens tittar på startnyckeln.

Någon som kan konfirmera detta?

1 316 Inlägg
13 augusti 2011
#10
ConDodgy skrev:
Volvofarfar skrev:
Har för mig att vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa, dvs pajjar pumpen kuggar remmen över och motorn blir totalskrot... så kolla pumpen innan du ens tittar på startnyckeln.

Någon som kan konfirmera detta?

Kollade nyss.
Är det 2.5 liters? motorkod KL (brukar stå på kamremskåpan), så går vattenpumpen inte på kamremmen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

92 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#11
Volvofarfar skrev:
ConDodgy skrev:
Volvofarfar skrev:
Har för mig att vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa, dvs pajjar pumpen kuggar remmen över och motorn blir totalskrot... så kolla pumpen innan du ens tittar på startnyckeln.

Någon som kan konfirmera detta?

Kollade nyss.
Är det 2.5 liters? motorkod KL (brukar stå på kamremskåpan), så går vattenpumpen inte på kamremmen

Japp. 2.5 och KL ska det vara. Gott att höra smile


Sök