2527
Sök

Att ta BE körkort (tungt släp)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan. Har planer på att ta BE kort då jag alltid lyckas köra runt på tunga saker både på jobbet och privat.
Jobbar som elektriker (lyftar och kabeltrummor) och mekar mycket bil på fritiden (biltransporter och dyligt)

Hur går körkortet till?`uppskrivning och uppkörning?

Vad ingår på upp körningen?
Vilken typ utav frågor är det på teoretiska delen?

Behöver man stora erfarenheter av körning med släp?
Kan självklart backa men händer att man behöver extra försök.

Kör man upp med enkel eller boggy släp?

Nej har inte ringt runt till ex transportstyrelsen eller körkorts skolor utan frågar här först. (Och så är det lördag så inte så många som svarar i telefonen)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

537 Inlägg
29 mars 2009
#2
Google is your friend.

Men även jag är din vän och har redan sökt åt dig. Du har navigeringen till vänster.
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … ___88.aspx

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
#3
Tack så mycket min nye vän:)

Vet nu lite vad det kostar och vad som ingår.

Vad har ni som har körkortet att tillägga inför körning och vad bör man tänka på.

Just när man bromsar och sådant som det står att de kollar extra på. Kör med släp som jag kör med vanlig bil nästintill. (beror självklart på hur tungt det är)
Senast redigerat av ToTTeN (29 mars 2009)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 mars 2009
#4
Lite läsning men nyttigt.
Om man börja lite från börja,
När jag tag BE, inskrivade jag mig på en trafikskola där fick jag böcker för BE, den tjocka boken för B och den lilla för E, datakurs i skola, kunde läsa varje dag hur mycket jag ville, två övningskörningar med tyng släp.
Övningskörningar:
Vägverket har en special bana som man ska lära sig olika manöver, dessa manövrer ska vid uppkörningen klara det på max 10 minuter.
Hur bana ser ut, finns också i den lilla boken, eller under den inlägg, jag hyrde ett vanligt släp för att träna själv på en parkering, (mycket nyttigt), gör det.
Vi tränade på vanliga vägar, 50, 70, 90, och 110. trånga vägar även där pågått väg arbetet.
Släpet var inte så större än vanligt släp utan tyng lastad, man behöver de inte extra speglar.
Teoriprov:
På VV är samma princip som på B kort, 70% B frågor, 30% E frågor på 40 minuter.
När det är dags för uppkörningen, innan du börjar får du göra en säkerhetskontroll, den vanliga på bilen, plus släp.
Säkerhetskontroll på släpp:
Låsning/säkring, slitageindikator och kopplingsindikator, Stödben/stödhjul, uppfällda/säkrad, säkerhetsvajer rätt kopplad, strömkabel, kontakter/rätt kopplad, däckkombination, däckmönster, spänning av bultar, blinkers och broms funktion, säkring av last.
När du klarar detta får du ytterligare teorifrågor om funktionsbeskrivning.
Färdbroms släpet:
Konstruktion och funktion, katastrofbroms, påskjutsbroms, backningsautomatiken,
Parkeringsbroms:
Konstruktion och funktion, spärrmekanism, riksmedvetande.
Däck:
Lag krav, lufttryck, däckkombination, och regler om däck.
Kopplinsanordning:
Riksmedvetande, låst och säkrad, känna till kulla och handske ska vara fria från fet, känna till funktion på eventuellt förekommande slitageindikator, kombinationskoppling (tripplex), förklara koppling med stabilisatorsfunktion, rätt tryck (viktfördelning) förklara mekanism system (kullhandske, svängningsdämpare, tryckstång, bromshävarm, bromsstag, säkerhetsvajer, kunna förklara hur fungerar bromsbackar.
Utvärdering av registreringsbevis:
Tillåten maximilast, släpvagnsvikt med B och BE (beräkna), bruttovikt, max last på bromsad/obromsad släp.
Säkring av last: grundläggande bestämmelser, lasten utbredning/placering, låsning, förstängning, surrning.
Kontrollant frågar kanske inte om allting med du måste kunna allt.   
När du klara av detta, får du köra upp, om inte får du gå hem ingen och göra det en gång till.
Uppkörning:
Nu är man halva glad. Du får på VV bana köra ett rakt sträck upp till 50 och tvär bromsa, han/hon vill se om du har kontroll på bil och släp i vissa situationer.
När du är ut på vägen, håll händerna på raten 10 över 10, kolla ofta i backspeglar på båda sidor, han vill se att du gör det, titta aldrig honom/henne i ansiktet, om du kör på en 90 väg och fråga dig hur fort du kan köra på den väg, svara inte 90, du har släp bakom dig därmed max 80, var inte rädd att köra upp till nära hastighetsgräns, prata mycket med honom/henne om allt annat, vissa att du är avkopplad och kan köra på samma sätt som om du hade haft BE i 10 år.
Det är inte svarare att köra med tyngsläp än vanligt släp med B kort, det är bara att den tillåter dig att köra med tyngre släp än vad din bil tillåter dig att köra med B kort.
Allt det här gjorde jag på 3 veckor.
Klara du allt detta då har du BE i fika. wink
Lycka till!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48797/606636_zcqc5n.jpg
VV bana vid träning/uppkörning vid BE körkort
Senast redigerat av alain (3 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 948 Inlägg
29 mars 2009
#5
som han ovan skriver... skaffa dig några koner och åk till en stor parkering/tom plan och ställ upp dom och öva på en så kallad "terminalbackning". Ingår föresten inte rakbackning samt sidoförflyttning när man kör upp för be? tänkte eftersom det ingår i ce...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 mars 2009
#6
Rakbackning gör på bilden 3, när man går ut på A från bana man ska backa ca 40m och det ska vara rak mot B och därefter gå ut på C.
Vad menar du med sidoförflyttning?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 005 Inlägg
31 mars 2009
#7
Edit: Mitt inlägg hamnade i fel tråd. konstigt
Senast redigerat av linuslinje (1 april 2009)


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#8
linuslinje skrev:
Trevligt initativ. Men 890kr + moms är väl lite väl.

Vad menar du?

Förövrigt så ska tydligen chefen ta Be nu så jag tar hans böcker effter det. Timat och klart smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

4 005 Inlägg
1 april 2009
#9
ToTTeN skrev:
linuslinje skrev:
Trevligt initativ. Men 890kr + moms är väl lite väl.

Vad menar du?

Förövrigt så ska tydligen chefen ta Be nu så jag tar hans böcker effter det. Timat och klart smile

Det blev fel inlägg i fel tråd smile

När jag körde upp för lastbil så såg jag en privatist köra upp för släp, det var minst sagt det enklaste jag någonsin har sett.. Han körde fram en bit, backade in i en ficka och vände.. sen var han klar. smile

Det är väl mest teorin som är det knepiga, det är det för tungt släp iaf (CEDE)


1 062 Inlägg
9 oktober 2009
#10
lånar tråden lite, någon som vet var det finns gratis testonline att göra?

helt galen
388 Inlägg
10 oktober 2009
#11
Undrar också om det finns onlinetest, är också sugen på BE, jobbigt att riskera VB-kortet titt som tätt pga för tungt släp.

Varför åka fort när man kan åka brett?

8 Inlägg
8 juli 2010
#12
Då skulle vi vilja ha en liten uppdatering på detta.. Finns det nå gratis testonline någon som vet då BE är på G.

Thomas L-Söderhamn
Golf G60 TurboSyncro (I dvala)

105 Inlägg
18 augusti 2011
#13
alain skrev:
"Riksmedvetande, låst och säkrad, känna till kulla och handske ska vara fria från fett"
Lycka till!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/48797/606636_zcqc5n.jpg
VV bana vid träning/uppkörning vid BE körkort

Vänta, ska kulan och kulhandsken vara fria från fett? Det är väl tvärtom?? Man ska väl ha fett på kulan för att  minska friktionen så den slits fel?

Handledare
1 481 Inlägg
18 augusti 2011
#14
Nya kulhandskar har nån sorts friktionsbeläggning för att minska risken för svaj på släpet.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
18 augusti 2011
#15
Volvotjej84 skrev:
Undrar också om det finns onlinetest, är också sugen på BE, jobbigt att riskera VB-kortet titt som tätt pga för tungt släp.

Är VB-kort nåt nytt eller har jag missat detta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 062 Inlägg
18 augusti 2011
#16
Backningsbanorna på uppkörningen är nya med. Du skall bara greja en sidoförflyttning i ekipagets bredd, alt en 45 grader sväng bakåt. In i ett "garage" som avslut på bägge.

Tog mitt BE i Maj i år.....

"You Go, we go!"

7 394 Inlägg
18 augusti 2011
#17
TLO skrev:
Backningsbanorna på uppkörningen är nya med. Du skall bara greja en sidoförflyttning i ekipagets bredd, alt en 45 grader sväng bakåt. In i ett "garage" som avslut på bägge.

Tog mitt BE i Maj i år.....

japp men pice of cace wink jag körde upp med för liten inhängnad,, å hade INGA problem smile vi ides inte göra om den wink hehe



Sök