Lite läsning men nyttigt.
Om man börja lite från börja,
När jag tag BE, inskrivade jag mig på en trafikskola där fick jag böcker för BE, den tjocka boken för B och den lilla för E, datakurs i skola, kunde läsa varje dag hur mycket jag ville, två övningskörningar med tyng släp.
Övningskörningar:
Vägverket har en special bana som man ska lära sig olika manöver, dessa manövrer ska vid uppkörningen klara det på max 10 minuter.
Hur bana ser ut, finns också i den lilla boken, eller under den inlägg, jag hyrde ett vanligt släp för att träna själv på en parkering, (mycket nyttigt), gör det.
Vi tränade på vanliga vägar, 50, 70, 90, och 110. trånga vägar även där pågått väg arbetet.
Släpet var inte så större än vanligt släp utan tyng lastad, man behöver de inte extra speglar.
Teoriprov:
På VV är samma princip som på B kort, 70% B frågor, 30% E frågor på 40 minuter.
När det är dags för uppkörningen, innan du börjar får du göra en säkerhetskontroll, den vanliga på bilen, plus släp.
Säkerhetskontroll på släpp:
Låsning/säkring, slitageindikator och kopplingsindikator, Stödben/stödhjul, uppfällda/säkrad, säkerhetsvajer rätt kopplad, strömkabel, kontakter/rätt kopplad, däckkombination, däckmönster, spänning av bultar, blinkers och broms funktion, säkring av last.
När du klarar detta får du ytterligare teorifrågor om funktionsbeskrivning.
Färdbroms släpet:
Konstruktion och funktion, katastrofbroms, påskjutsbroms, backningsautomatiken,
Parkeringsbroms:
Konstruktion och funktion, spärrmekanism, riksmedvetande.
Däck:
Lag krav, lufttryck, däckkombination, och regler om däck.
Kopplinsanordning:
Riksmedvetande, låst och säkrad, känna till kulla och handske ska vara fria från fet, känna till funktion på eventuellt förekommande slitageindikator, kombinationskoppling (tripplex), förklara koppling med stabilisatorsfunktion, rätt tryck (viktfördelning) förklara mekanism system (kullhandske, svängningsdämpare, tryckstång, bromshävarm, bromsstag, säkerhetsvajer, kunna förklara hur fungerar bromsbackar.
Utvärdering av registreringsbevis:
Tillåten maximilast, släpvagnsvikt med B och BE (beräkna), bruttovikt, max last på bromsad/obromsad släp.
Säkring av last: grundläggande bestämmelser, lasten utbredning/placering, låsning, förstängning, surrning.
Kontrollant frågar kanske inte om allting med du måste kunna allt.
När du klara av detta, får du köra upp, om inte får du gå hem ingen och göra det en gång till.
Uppkörning:
Nu är man halva glad. Du får på VV bana köra ett rakt sträck upp till 50 och tvär bromsa, han/hon vill se om du har kontroll på bil och släp i vissa situationer.
När du är ut på vägen, håll händerna på raten 10 över 10, kolla ofta i backspeglar på båda sidor, han vill se att du gör det, titta aldrig honom/henne i ansiktet, om du kör på en 90 väg och fråga dig hur fort du kan köra på den väg, svara inte 90, du har släp bakom dig därmed max 80, var inte rädd att köra upp till nära hastighetsgräns, prata mycket med honom/henne om allt annat, vissa att du är avkopplad och kan köra på samma sätt som om du hade haft BE i 10 år.
Det är inte svarare att köra med tyngsläp än vanligt släp med B kort, det är bara att den tillåter dig att köra med tyngre släp än vad din bil tillåter dig att köra med B kort.
Allt det här gjorde jag på 3 veckor.
Klara du allt detta då har du BE i fika.
Lycka till!
VV bana vid träning/uppkörning vid BE körkort