3846
Sök

Volvo 740 startar inte.

27 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Har en volvo 740 89, med en 940 turbo motor i.

Var på väg hem när bilen dog, låg i en backe så jag rullade igång den igen och körde hem.

Dagen där på startade den inte, startmotorn går inte runt.
Jag har ström, 12 volt går ner till 10 när jag vrider på nycken men inget händer.

Så min första tanke var att det var startmotorn, men det förklara väll inte att den dog när jag körde?

Någon som har en ide va det kan vara?

Rwd

21 761 Inlägg
17 augusti 2011
Vart mätte du 10 V när du vred på nyckeln?
Menar du alltså att du vred nyckeln i startläge?

Även om spänningen går ner till 10 V så ska ju startmotorn orka snurra, helt klart. Jag tycker dock att spänningen sjunker lite väl mycket med tanke på att startmotorn tydligen inte reagerar alls, ner till 11 V kan jag tänka mig men inte så mycket mer. Beror förstås även på hur många förbrukare som startar när man vrider nyckeln i tändläge. smile

27 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vart mätte du 10 V när du vred på nyckeln?
Menar du alltså att du vred nyckeln i startläge?

Även om spänningen går ner till 10 V så ska ju startmotorn orka snurra, helt klart. Jag tycker dock att spänningen sjunker lite väl mycket med tanke på att startmotorn tydligen inte reagerar alls, ner till 11 V kan jag tänka mig men inte så mycket mer. Beror förstås även på hur många förbrukare som startar när man vrider nyckeln i tändläge. smile

Satte multimeter på batteriet vred nycken till Läge 3, ungefär tio volt.
Har även använt en starthjälps väska, men det hjälper inte.

Klickar till en gång från centralrelät 0chså, tror det är central relä ialla fall.
Fyrkantig relä med metal kåpa med ett K på...

Funderar på om det kan ha något att göra med larmet?

Rwd

477 Inlägg
18 augusti 2011
om larmet har nån form av startspärr tror ja inte det är kopplat till startmotorn utan troligen soppatillförlsen eller tändningen isf...
startmotorn kräver mycket ström, så att batterispänningen går ner på 10V vid start kanske inte är helt onormalt, speceillt inte om axeln har fastnat och bara står o försöker dra runt...

mät direkt på anslutningarna till startmotorn så du vet om det funkar! 12V konstant på den tjocka kabeln och 12v på den tunna kablen vid läge 3 på tändlåset. och naturligtvis kolla att du har jord vid färstskruvarna. (vill minnas att den jordar direkt i gods o inte via kabel/fläta)

har du ström så kan de vara så att startmotorn "hängt" kvar i startkransen, och när du körde en bit så slog det till slut stopp i startmotorns axel och dödade bilen. och troligen därför den inte funkar nu heller smile
Senast redigerat av blink_pj (18 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

27 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
om larmet har nån form av startspärr tror ja inte det är kopplat till startmotorn utan troligen soppatillförlsen eller tändningen isf...
startmotorn kräver mycket ström, så att batterispänningen går ner på 10V vid start kanske inte är helt onormalt, speceillt inte om axeln har fastnat och bara står o försöker dra runt...

mät direkt på anslutningarna till startmotorn så du vet om det funkar! 12V konstant på den tjocka kabeln och 12v på den tunna kablen vid läge 3 på tändlåset. och naturligtvis kolla att du har jord vid färstskruvarna. (vill minnas att den jordar direkt i gods o inte via kabel/fläta)

har du ström så kan de vara så att startmotorn "hängt" kvar i startkransen, och när du körde en bit så slog det till slut stopp i startmotorns axel och dödade bilen. och troligen därför den inte funkar nu heller smile

Det blir änna ett klick utifrån bilen när jag vrider på nycken, så jag misstänkte att det kunde vara startmotorn.
Sen har jag ett cobra larm i, men jag har ingen aning om den har en start spärr.

Rwd

Sök