2732
Sök

Konstig AC i en Saab 9000

105 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena.

Jag har en saab 9000 cse från -94 som jag har lite problem med.

Det är så att om jag har AC;n på "LO" så kommer det någorlunda kall luft, sätter jag sedan på den på 17, 18 osv så sprutar den skollhet luft.
Den drar också igång på fullt varje gång jag startar den.

Har bytt själva panelen eller vad man säger som sitter i bilen men det hjälpte inte.

Något förslag?

Tack på förhand !

//Eken

Rapidoz
688 Inlägg
26 maj 2008
#2
hur mår din kompressor eller eller typ condensern?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Allt i allo
358 Inlägg
26 maj 2008
#3
kolla termostaten som sitter brevid ratten.

De é nice !

2 164 Inlägg
26 maj 2008
#4
Din ACC mår inte alls bra.
Dags att fixa den skulle jag säga.
Åk till saab så fixar dom de.

MVH

F


8 883 Inlägg
26 maj 2008
#5
Som Ramneborg skriver i sitt inlägg börja med det innan du går vidare.

Fotograf på tierpidag.se

105 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#6
var exakt sitter termostaten ?

//Eken

5 710 Inlägg
26 maj 2008
#7
EkenGoesWild skrev:
var exakt sitter termostaten ?

//Eken

Exakt vid den röda ringen:

http://www.geting.se/image.php/105122-tempgivare.JPG

Symtomen visar ganska tydligt på trasig "termostat" /tempgivare.

MVH Jonas
..............

105 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#8
Tack så hemskt mycket, hur ser man om den är sönder och vart kan man köpa en ny? Mekonomen kanske och isåfall vad heter den om jag ska in där och fråga?

//Eken

5 710 Inlägg
26 maj 2008
#9
EkenGoesWild skrev:
Tack så hemskt mycket, hur ser man om den är sönder och vart kan man köpa en ny? Mekonomen kanske och isåfall vad heter den om jag ska in där och fråga?

//Eken

Det ser man inte.....smile
Dock kan man höra/känna.
Innuti sitter en liten fläkt som suger luft från kupén och blåser denna på en givare, givaren matar sedan värdet till ACC-panelen som höjjer eller sänker temperaturen.
Utan denna har den ingen koll på hur varmt det är i kupén och kör alltid ut svinvarm luft förutom i läge [LO] där datorn vet att du vill ha så kallt som möjligt.
Är den lilla fläkten i sensorn helt död kan man misstänka att temeraturgivaren är det oxo.
Denna fläkten hör man/känner man ganska tydligt om man lägger ett finger på den och samtidigt lyssnar noga. Lättast är efter att man vridit av tändningen då den skall gå 10-20 sek efter att motorn stannat.

En ny på SAAB är nog inte billig (jag har ingen aning), jag hade satsat på skroten.
Köper du en begagnad så försök att hitta en så tyst som möjligt.
Låter de mycket kan der vara nära döden.....

MVH Jonas
..............

120 Inlägg
26 maj 2008
#10
Förvisso hade du redan testat 2 paneler om jag förstod det rätt, men det skadar ju inte att köra en kalibrering?
Detta görs, när motorn är igång, genom att trycka in AUTO och <=> samtidigt. Den ska även kunna ge vissa felkoder har jag för mig.

Här finns en del att läsa.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC2.htm


371 Inlägg
26 maj 2008
#11
Har för mig att en ny på saab kostar runt 400kr. Till og9-3 kostar samma sensor lite över 600kr :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 Inlägg
18 augusti 2011
#12
Hur byter man? Är det bara att dra sensorn?

629 Inlägg
19 augusti 2011
#13
Det borde la gå att mäta på sensorn?
Är väll en vanlig ptc eller ntc givare?
Mät motstånd över givaren och se om motståndet sjunker / höjs, då funkar den.

Mröh


Sök