3008
Sök

Vilka fälgar passar vad?

3 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Nu måste jag få detta klart för mig. Har hittat fina fälgar som jag hoppas passar på min bil. Bultcirkeln stämmer. Grovleken på bulten måste också stämma antar jag? Funkar det om bulten som passar min bil
är klenare än den som egentligen skall vara till fälgen?

Vilka andra mått skall jag tänka på för att det skall passa?

Offset? Är offset samma som inpressning (ET). Den skall helst vara samma som till min bil förstår jag, om det skall avvika antar jag att det är bättre om inpressningen är mindre än större än vad som skall vara till min bil så att inte fälgen går i på insidan?

Axeldiameter? Antar att detta är diametern på hålet i mitten an fälgen. Fattar att hålet på fälgen inte kan vara mindre än vad det skall vara på bilen, men det gör inget om hålet är större gissar jag?

Många tack för hjälpen!!

//Fredrik

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
10 augusti 2011
#2
bultarna dom som satt på bilen när du köpte du den ska du använda, om fälgarna inte passar me dom bultarna så får fixa andra fälgar wink om du köper andra får dom inte vara för klena för då kan hjulet ramla av (!)
pga dom e för klena
och om navet (mittenhålet) e för stort kan man köpa synkroniseringsring (en liten plastgummigrej som centrerar fälgen)

helt enkelt så ska du köpa fälgar som passar till din bil! om du köper några som inte passar brukar de bli skit!

Lobster knife fight

3 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#3
Ok, jag skall använda orginalbultarna eftersom de passar i bilen.

Frågan är om de kan passa (eventuellt andra bultar med annan skalle men samma gänga som orginalbultarna) i annat bulthål med något större håldiameter. Visst skall man köpa fälgar som passar bilen och därför behöver jag svar på frågorna överst.

Det är ju kul om man kan köpa Lexusfälgar till sin Toyota, BMW-fälgar till sin Opel eller Camarofälgar till sin Nova.
Vissa roliga byten funkar ju, måste bara lära mig hur man ser vad som passar vad.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
10 augusti 2011
#4
aa håller med de e ju häftigt att ha andra fälgar på sin bil bara för att reta andra till exempel big_smile vad ja vet så ska vissa amerikanare me lilla bultcirkeln 5/120 passa till bmw me fälgar o sådant big_smile tror också vissa bentley fälgar passar till vissa volkswagen smile men om de är annan bultcirkel än på din bil så passar det inte man kan ju lämna in dom till nån verkstad som kan borra nya hål bredvid orginal hålen men då måste finnas plats sen e de rätt dyrt också smile

Lobster knife fight

31 Inlägg
10 augusti 2011
#5
Viktigt att tänka på bultens/mutterns utseende. Det finns svärdiska och koniska bultar/muttrar dessa måste passa fälgen. Det är inte säkert att orginalmuttern/bulten passar på de nya Fälgarna. Det är även mkt viktigt med centreringsringen! Om dessa inte passar är det direkt livsfarligt att köra bilen. Det kommer vibrera så in i helvete, fälgarna kommet inte ha ett jämt fördelat tryck mot anläggningsytan och du kommer med garanti inom en tid att tappa fälgarna..

..........

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2011
#6
Att det skulle vara direkt livsfarligt om centeringsringen skulle vara för stor köper jag inte för fem öre. Inte heller att du skulle tappa fälgen. Men iaf, den bör iaf vara där, det är det väl inte så mycket att orda om.

Nåja, tillbaka till topic; gå in till en däckhandlare o kolla om han har någon katalog från ex.vis "Svenska Fälg", där står ju vilka fälgar som passar till vilken bil (står ju bilens bultcirkel, et, navhål osv), sen är det bara att börja kolla runt i listorna för andra bilar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fattig student
1 282 Inlägg
10 augusti 2011
#7
http://eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm

Här är det mesta du behöver veta..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

31 Inlägg
10 augusti 2011
#8
it_mutt skrev:
Att det skulle vara direkt livsfarligt om centeringsringen skulle vara för stor köper jag inte för fem öre. Inte heller att du skulle tappa fälgen. Men iaf, den bör iaf vara där, det är det väl inte så mycket att orda om.

Nåja, tillbaka till topic; gå in till en däckhandlare o kolla om han har någon katalog från ex.vis "Svenska Fälg", där står ju vilka fälgar som passar till vilken bil (står ju bilens bultcirkel, et, navhål osv), sen är det bara att börja kolla runt i listorna för andra bilar.

Har du för stor centrumring kan du inte få på fälgen överhuvudtaget. Vad jag menar är att om man har fel bult/mutter och samtidigt kör utan centrumring, då kommer du tappa grejerna.. Garanti, jobbat som däckmekaniker i 2,5 år så vet nog vad som är följderna..

..........

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2011
#9
Mustang skrev:
it_mutt skrev:
Att det skulle vara direkt livsfarligt om centeringsringen skulle vara för stor köper jag inte för fem öre. Inte heller att du skulle tappa fälgen. Men iaf, den bör iaf vara där, det är det väl inte så mycket att orda om.

Nåja, tillbaka till topic; gå in till en däckhandlare o kolla om han har någon katalog från ex.vis "Svenska Fälg", där står ju vilka fälgar som passar till vilken bil (står ju bilens bultcirkel, et, navhål osv), sen är det bara att börja kolla runt i listorna för andra bilar.

Har du för stor centrumring kan du inte få på fälgen överhuvudtaget. Vad jag menar är att om man har fel bult/mutter och samtidigt kör utan centrumring, då kommer du tappa grejerna.. Garanti, jobbat som däckmekaniker i 2,5 år så vet nog vad som är följderna..

Mnja, jag syftade ju på att att innerdiametern var för stor...dvs att navhålet (på fälgen då givetvis) är för stort (som om man ex.vis kör utan plastgummiringen)

Ja, jo, med fel bult/mutter lär det skita sig med tiden. Dock inte med rätt bult/mutter och för stort navhål utan centrerinsring

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

31 Inlägg
10 augusti 2011
#10
it_mutt skrev:
Mustang skrev:
it_mutt skrev:
Att det skulle vara direkt livsfarligt om centeringsringen skulle vara för stor köper jag inte för fem öre. Inte heller att du skulle tappa fälgen. Men iaf, den bör iaf vara där, det är det väl inte så mycket att orda om.

Nåja, tillbaka till topic; gå in till en däckhandlare o kolla om han har någon katalog från ex.vis "Svenska Fälg", där står ju vilka fälgar som passar till vilken bil (står ju bilens bultcirkel, et, navhål osv), sen är det bara att börja kolla runt i listorna för andra bilar.

Har du för stor centrumring kan du inte få på fälgen överhuvudtaget. Vad jag menar är att om man har fel bult/mutter och samtidigt kör utan centrumring, då kommer du tappa grejerna.. Garanti, jobbat som däckmekaniker i 2,5 år så vet nog vad som är följderna..

Mnja, jag syftade ju på att att innerdiametern var för stor...dvs att navhålet (på fälgen då givetvis) är för stort (som om man ex.vis kör utan plastgummiringen)

Ja, jo, med fel bult/mutter lär det skita sig med tiden. Dock inte med rätt bult/mutter och för stort navhål utan centrerinsring

Centrumringen är inte lika viktigt, såg att jag skrivit otydligt i min första text. Det kan gå utför men mer än ofta så får man vibrationer i bilen, framför allt i ratten.

..........

3 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#11
Tack för goda råd!

Jag har konstaterat med hjälp av specialfalger.se att fälgar till min bil och fälgar till en betydligt roligare bil har samma bultcirkel och nästan samma ET (45 jämfört med 46). Nya fälgarna har ett centrumhål på 70,3 och mina orginalfälgar har ett hål på 67,1. Kanske kan man lösa det med centrumringar. Nya fälgarna har bultar på 1/2" och mina nuvarande är på 12x1,5. Kanske går det med orginalbultarna och kanske får jag skaffa nya bultar, men det borde gå att lösa då om jag fattar rätt?

35 Inlägg
19 augusti 2011
#12
Nån måste hjälpa mig med detta vill vara säker på att detta kommer att stämma och fungera på bilen


Jag har hittat ett par 8/17"fälgar som har ET 35 som sedan kommer ha på 215/35 däck

Jag har nu på 185/55-R15 6,5" med ET 38, Frågan är Kommer jag kunna använda fälgarna vad bör jag ha för mm på spacer?? jag tänkte ha 8" bak och 7 fram. 

INFO:
Max strl:    18"    Max ET:    40 mm    Max navhål:    74,1 mm    Max bredd:    7,5"
Min strl:    14"    Min ET:    30 mm    Min navhål:    60,1 mm    Bultmönster:    4x100


Tack så mycket för hjälp!

MVH

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2011
#13
de skiljer 3 ynka mm..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

35 Inlägg
19 augusti 2011
#14
MantaRobin skrev:
de skiljer 3 ynka mm..

Så en spacer på 5 mm skulle alltså funka? så kan jag använda dessa fälgar?


Sök