2966
Sök

Volvo 850 94-a 2,5 drar olja

180 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#1
hej
min bil dricker ölja som fan ,, men den lecker ingenting vad kan det vara för fel ,, e det lönt att lagga den eller e det bättre att köppa annan motor?

Tack

8 251 Inlägg
18 augusti 2007
#2
Behöver inte va nåt fel direkt. Vitblockarna drar i sig en del olja. Upp till 3 deciliter på 100 mil är inte ovanligt, och är dessutom så redan från fabrik.
Drar den mer än 4 deciliter på 100 mil så kan det va dags att börja kolla över vehusventilation och ventiltätningar


* Voff voff *
10 634 Inlägg
18 augusti 2007
#3
Marlboroman skrev:
Behöver inte va nåt fel direkt. Vitblockarna drar i sig en del olja. Upp till 3 deciliter på 100 mil är inte ovanligt, och är dessutom så redan från fabrik.
Drar den mer än 4 deciliter på 100 mil så kan det va dags att börja kolla över vehusventilation och ventiltätningar

Även kolvringarna kan ju vara boven...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ford Racing
479 Inlägg
18 augusti 2007
#4
Hur mycket Olja försvinner då??

klart du ska lagga den big_smile

Ja Just!

180 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#5
50 mil ca 1liter sad japp 50 mil (500 km ) cirka 1 liter.............. kanske dags att köppa "ny" motor.

1 036 Inlägg
19 augusti 2007
#6
ryker den blått eller liknande?

gör ett kompprov så ser du vad som är fel


180 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#7
ok , men det låtter som att nånting kommer i mot tex som två metalbittar kommer och gnuggar mot varanndra.

8 251 Inlägg
19 augusti 2007
#8
Brådhis skrev:
Marlboroman skrev:
Behöver inte va nåt fel direkt. Vitblockarna drar i sig en del olja. Upp till 3 deciliter på 100 mil är inte ovanligt, och är dessutom så redan från fabrik.
Drar den mer än 4 deciliter på 100 mil så kan det va dags att börja kolla över vehusventilation och ventiltätningar

Även kolvringarna kan ju vara boven...

//Brådhis

Det är mycket troligt då det är en tidig vi pratar om, dock glömde jag skriva in det i texten.

Frågan är väl till at börja med hur toppen mår, om det "bara" är den elelr om det är kolvringarna som är slitna.


180 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
#9
om det e bara kolvringarna som är slitna vad kostar det att fixa ?

* Voff voff *
10 634 Inlägg
19 augusti 2007
#10
damirshark skrev:
om det e bara kolvringarna som är slitna vad kostar det att fixa ?

Mer än vad en utbytesmotor kostar, om du nu inte gör jobbet själv...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

President över Brinkland
465 Inlägg
19 augusti 2007
#11
så gott som alla volvo 850 äter olja, min dricker ganska duktigt med, köper hyffsad billig olja och fyller på jag. 4 liter för 130 kr:)

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

* Voff voff *
10 634 Inlägg
19 augusti 2007
#12
Brink88 skrev:
så gott som alla volvo 850 äter olja, min dricker ganska duktigt med, köper hyffsad billig olja och fyller på jag. 4 liter för 130 kr:)

Nåja...

Det är vanligare att TIDIGA (92-94) dricker olja... Fr.o.m. 95 års modell ändrade man kolvringarna...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
19 augusti 2011
#13
Eftersom dessa bilar finns kvar och fortfarande slukar olja kan jag fylla på med att vecka 50 1994 kom nyare kolvringarna som gör att den drar 0,01-0,1 l/100 mil mot tidigare 0,1-0,3 l/100 mil Det är viktigt att inte fylla till max då dessa skjuter ut överskottet snabbt ända upp i insuget
Senast redigerat av unix (19 augusti 2011)



Sök