4284
Sök

Koppla in framsystem , lite tips och hjälp mottages tack!

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har en Bmw 320i E46 -99 och har nyss kopplat in en bas+slutsteg som är en bas med dubbla 12" på 1200watt och sen ett slutsteg på 1500watt. Det är ju alldeles för mycket bas så behöver ett framsystem och ett hatthylle system eller vad man säger.
Behöver lite tips vad jag ska köpa och det ska vara bra grejer men inte dyrt.
Sen undrar jag vad man ska satsa på 9" eller 6.5" ? väljer man 6.5" eller 9"?
Är det bättre med 9" i hatthyllan?
Vad är det för " i framsystemet på  min bil?

Tack och svara är ni snälla, behöver verkligen hjälp!

376 Inlägg
18 augusti 2011
Jag tror att du har 5.25" fram.
Köp ett bra framsystem. Och ett bra steg till dem.
Och skit i bakhögtalarna. Det blir bättre ljud utan.

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:

är det bättre att köpa 6.5" i fram eller 9" i fram?
Och ett bra framsystem, kan du ta fram ett bra system från en hemsida är du snäll?

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:

är det här ett bra alternativ? billigt iallafall. http://www.stylingbutiken.se/kenwood-kd … re-/2951-0

376 Inlägg
18 augusti 2011
albinmentzer skrev:
Simon76 skrev:

är det här ett bra alternativ? billigt iallafall. http://www.stylingbutiken.se/kenwood-kd … re-/2951-0

Det tror jag inte.
Då är det nog bättre att du behåller originalgrejerna..
Jag hade valt 6.5 före 9. Hur vass är du på monterig? Det är ju betydligt lättare att välja något som passar direkt. Det går att hitta bra 5.25-kitt.
Börja med att säga hur mycket du är villig att lägga.

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
albinmentzer skrev:
Simon76 skrev:

Det tror jag inte.
Då är det nog bättre att du behåller originalgrejerna..
Jag hade valt 6.5 före 9. Hur vass är du på monterig? Det är ju betydligt lättare att välja något som passar direkt. Det går att hitta bra 5.25-kitt.
Börja med att säga hur mycket du är villig att lägga.

Okej men 6.5 i framdörrarna? Jag är rätt duktig men orkar inte lägga ut tid på att göra dörrarna super täta osv osv och fixa det , då köper jag hellre nått bra ljud med mycket diskant i hatthyllan tongue
Inte så mycket, jag är 17 år och inge jobb så lever på farsan och morsan men kan få ut runt 2500-3000 av dem smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2011
Är du villig att lägga en del jobb så får du ju mer drag med större element så det är ju en fördel, men 9"? Har du kollat på Dynaudio då eller är det 6x9" du menar? Sen bra men inte dyrt, det är ju en definitionsfråga. Man brukar få vad man betalar för, och lägg hellre 2000kr på högtalare och 1000kr på dämpnings och monteringsmaterial än 3000kr på högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är du villig att lägga en del jobb så får du ju mer drag med större element så det är ju en fördel, men 9"? Har du kollat på Dynaudio då eller är det 6x9" du menar?

Inte så villig att lägga mycket jobb men har inte installerat något ljudsystem förut men har gjort ALLT annat och är rätt duktig att lära mig och klura ut problem och hur man kan göra det bästa av det , så fungerar jag haha big_smile Jag tänkte på 6x9" , vad är skillnaden mellan 6x9" och 9"?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2011
6x9" är ovala, skulle inte rekommendera såna eller för den delen koaxialer över huvud taget till dörrar. 9" är runda, men rätt ovanlig storlek. Satsa på ett 6,5" eller 8" kit om du är villig att bygga om lite, annars ett bra 5,25" kit som då passar på originalplats. Och glöm inte dämpmatta! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
6x9" är ovala, skulle inte rekommendera såna eller för den delen koaxialer över huvud taget till dörrar. 9" är runda, men rätt ovanlig storlek. Satsa på ett 6,5" eller 8" kit om du är villig att bygga om lite, annars ett bra 5,25" kit som då passar på originalplats. Och glöm inte dämpmatta! wink

då blir det 5,25or eftersom jag inte vill modda tongue varför ska jag skippa hatthyllesystem?

376 Inlägg
18 augusti 2011
Jag kanske missförstod..
Skulle du behålla dina 12:or?
Då behövs väl inte mer drag?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2011
Stoppa i högtalare i hatthyllan om du vill, men varför? Du sitter väl inte bak? smile Bättre att.lägga lite mer.pengar på framsystemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

68 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Simon: Jag ska behålla 12 orna och slutsteget som jag har i bakluckan.
ChriZtoffer: Det har du alldeles rätt i men som sagt , jag har inte orken och tiden och stället att kunna modda framdörrarna tyvärr så såfall blir det ett par 5,25or i fram och sen 2 st diskant högtalare uppe vid instrument panelen, låter det bra ? Nått bra ställe att lägga slutsteget till framsystemet eller ska jag köra på samma som till basen går till?

376 Inlägg
18 augusti 2011
albinmentzer skrev:
http://dbakuten.se/detail-item_id-318813 Ska nog köra på detta !

Det blir nog kanon..
Men dubbelkolla så det verkligen är 5.25 som sitter i din bil. Jag är inte helt 100.

68 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Simon76 skrev:
albinmentzer skrev:

Det blir nog kanon..
Men dubbelkolla så det verkligen är 5.25 som sitter i din bil. Jag är inte helt 100.

okej skön. Jag kollar det ! big_smile tack

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
20 augusti 2011
albinmentzer skrev:

ser ut att va ett fint kit ! blev lite halv sugen själv smile

Sök