4686
Sök

Styrbox problem Camaro -83

212 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena, jag har köpt en camaro gen3 utan motor och låda. Troligtvis satt en insprutare i den innan men nu ska det i en förgasarmotor.
Jag började "dra" lite i kablarna och hittade styrboxen, där de flesta kablarna gick in.
*Vad är det som är original kopplat till styrboxen?
*Kan man köra utan styrboxen med förgasarmotorn?
*Finns det någonting i styrboxen som är absolut nödvändigt att använda? Eller sköter den bara om motorstyrningen?

Tack på förhand! //Marcus


22 Inlägg
18 augusti 2011
#2
Original styr boxen bränsleinsprutning, tändning(HEI) och bränslepumpen i tanken. Jag tror(med viss osäkerhet) att boxen även styr hastighetsmätaren då hastighetsgivaren sitter monterad på växellådan och har kopplingar till styrboxen. Värsta fall blir du av med hastighetsmätaren samt att lampan för motorstyrning i instrumentpanelen tänds.

Mvh

Nicklas

212 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#3
nicwei01 skrev:
Original styr boxen bränsleinsprutning, tändning(HEI) och bränslepumpen i tanken. Jag tror(med viss osäkerhet) att boxen även styr hastighetsmätaren då hastighetsgivaren sitter monterad på växellådan och har kopplingar till styrboxen. Värsta fall blir du av med hastighetsmätaren samt att lampan för motorstyrning i instrumentpanelen tänds.

Mvh

Nicklas

Ok tror du att det går att koppla hastighetsmätaren samt motorlampan, förbi styrboxen och ändå få det att fungera?


22 Inlägg
18 augusti 2011
#4
Det sitter en dosa för hastighetsmätaren under instrumentbrädan. Den har ansluningar från givare, hastighetsmätare samt till styrbox. Jag kom på att dosan även ger hastighetssignal till styrdonet vad det gäller lock-up funktion på växellådan. Utan styrdon = ingen lock-up. Det finns elektronik att köpa som gör det möjligt att erhålla lock-up utan styrdon. Kolla in på Jegs.com eller Summitracing.com för sådana kit. Men som sagt, jag tror att hastighetsmätaren kommer att fungera utan styrbox. Motorlampan är det bara att rycka ur.

Mvh

Nicklas

212 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#5
nicwei01 skrev:
Det sitter en dosa för hastighetsmätaren under instrumentbrädan. Den har ansluningar från givare, hastighetsmätare samt till styrbox. Jag kom på att dosan även ger hastighetssignal till styrdonet vad det gäller lock-up funktion på växellådan. Utan styrdon = ingen lock-up. Det finns elektronik att köpa som gör det möjligt att erhålla lock-up utan styrdon. Kolla in på Jegs.com eller Summitracing.com för sådana kit. Men som sagt, jag tror att hastighetsmätaren kommer att fungera utan styrbox. Motorlampan är det bara att rycka ur.

Mvh

Nicklas

Så styrbox är egentligen överflödigt i mitt fall. Ett Lock-Up kit kan ju inte ta hälften så mycket sladdar som styrboxen tar i motorrummet.


22 Inlägg
18 augusti 2011
#6
Nä, lock-up kittet är en enkel installation smile

212 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#7
nicwei01 skrev:
Nä, lock-up kittet är en enkel installation smile

Har du tid över så får du gärna skicka en länk på ett Lock-Up kit om du vill?


22 Inlägg
18 augusti 2011
#8

212 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#9
Om jag får ta upp en annan fråga här: Finns det elscheman som visar kontakten som sitter i torpeden på vänster sida? Skulle vilja veta vart kablarna går till på utsidan av den kontakten. Nån som vet vart jag får tag i en s.k "pinout" skiss, som visar precis vart de olika kablarna går?


564 Inlägg
20 augusti 2011
#10
Skaffa GM's service manual till den, där brukar allt finnas. Det här är boken på ebay:

http://www.ebay.com/itm/1983-Chevrolet- … 0614073836

Letar man runt lite brukar man kunna hitta billigare, eller med lite tur till och med scannade kopior.Haynes och Chilton brukar inte ha lika mycket detaljer.


Sök