Nu fick jag igång kondensatorn Men nu har jag ett annat litet problem Bilen Laddar inte helt hundra Den vandrar mellan 13,7 till 13,8 och den ska ju ladda i 14,4 V?
Nu fick jag igång kondensatorn Men nu har jag ett annat litet problem Bilen Laddar inte helt hundra Den vandrar mellan 13,7 till 13,8 och den ska ju ladda i 14,4 V?
ja spänningen ska ligga på ca 14,4. jag skulle gissa på att generatorn är kass, kolla kolen i den annars är det nog bara byta den som gäller.
Tja nu har jag 2st batteri till mitt steg men det klickar endån av Men visst man kunde spela lite längre men inte mycket De ena batteriet ligger på 55AH och de andra på 64AH men sen är det en annan sak som är lite konstigt, Steget börjar lukta konstigt efter ett tag. Det luktar typ bränt bakelit. Tack på förhand / Stefan
Mät vilken spänning det är på stegets plint där strömkablarna sitter fast, sedan kan du mäta på det batteri som sitter närmast steget vilken spänning det visar där. Skillnaden ska inte vara speciellt mätbar och spänningsnivån ska inte sjunka ner mot 11 V. Se till att batterierna är uppladdade innan mätningen.
Det ska inte lukta bränd bakelit från steget. Skriv vilken impedans basens talspolar har och hur du har kopplat ihop spolarna, dvs i serie eller parallellt.
Okej då ska jag mäta spänningen sen Jag vet att basen har 2 - och 2 +, och i steget har jag detsamma. MEN Det går bara 2 Kablar från lådan och in i steget.
Orsaken till min fråga om impedansen hos basens talspolar är att steget bara tål ner till 2 Ohms belastning, då gäller det att inte talspolarna har 2 Ohms impedans och är parallellkopplade med varandra. Om du inte vet talspolarnas impedans så kan du skriva vad lådan heter, om det nu är en fabriksbyggd låda alltså.