3916
Sök

Hjälp med att justera porten!

56 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Hallå, jag har 4 stycken tolvor i en 193liter låda (22mm mdf) och en port som är 6tum och 44cm med trattarna. Jag tror den är avstämd till 25/28 hz. Men jag spelar aldrig så lågt! hur ska jag göra om jag vill höja frekvensen typ till 30/35hz ? Det är en Aeroport. Sen Höjer det några Db eller dom sjunker?

Tack i förhand!!!

Mvh// Pontus

3 466 Inlägg
17 augusti 2011
En 6" port till 4 st12" låter alldeles för lite! Stoppa i en likadan port till så höjer du avstämningen en del (nu är jag inte hemma så jag kan räkna på detta men den borde fortfarande ligga en bit under 35hz..) sen kan du testa o kapa ett par cm åt gången tills du tycker de låter bra. Vill du sen sänka avstämningen igen så e de bara o tejpa på dom avsågade rördelarna igen. Höjer du avstämningen så kommer du spela högre ja. Dock ska den inte bli för hög heller då basarna tål låga frekvenser sämre. Dock är det få låtar som går under 40hz så jag ser absolut ingen anledning till att stämma av lägre än 35hz.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

56 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
En 6" port till 4 st12" låter alldeles för lite! Stoppa i en likadan port till så höjer du avstämningen en del (nu är jag inte hemma så jag kan räkna på detta men den borde fortfarande ligga en bit under 35hz..) sen kan du testa o kapa ett par cm åt gången tills du tycker de låter bra. Vill du sen sänka avstämningen igen så e de bara o tejpa på dom avsågade rördelarna igen. Höjer du avstämningen så kommer du spela högre ja. Dock ska den inte bli för hög heller då basarna tål låga frekvenser sämre. Dock är det få låtar som går under 40hz så jag ser absolut ingen anledning till att stämma av lägre än 35hz.

Tacka för svaret!!! smile

Bara undrar. Kan man inte typ kapa porten nån cm så höjer man frekvensen? Eller jag måste ha en port till ?

3 466 Inlägg
18 augusti 2011
Du kan kapa den du har men jag anser att 1st 6" är för lite för 4st 12".

Nu vet jag inte hur mycket dina basar tar upp men runt 3l är normalt för en 12" så då är nettovolymen på lådan nere i ca 180l . Porten du har antar jag är en fullängds aeroport alltså 6"och 30cm rör +trattar. Varje tratt räknas som 4cm och därför räknas ditt rör som 38cm. Porten tar upp 7l vilket ger en nettovolym på 174l och en avstämning på ca 25hz.

Stoppar du enbart i en likadan port till kommer nettovolymen minska med 7l alltså till 167l och ger en avstämning på 36hz.

Vill du med din nuvarande låda komma upp i denna avstämning måste du korta ner röret till 4cm med trattar i ändarna. Det absolut högsta du kan stämma av lådan till med 1 port är ca 38Hz. Då är det "tratt i tratt".

4 693 Inlägg
18 augusti 2011
22 hz får jag det till att din låda är avstämd just nu.

Säger dom M_icke_, sätt dit en till 6" port.
Med 2 6" portar blir det:

49 cm för 30 hz
33 cm för 35 hz
23 cm för 40 hz

Men orkar du inte och vill iaf köra med 1 st 6" så blir det följande:

19 cm för 30 hz
11 cm för 35 hz
6 cm för 40 hz

Booyakasha!

56 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
Okej, så själva röret ska vara 11cm eller den ska vara 11 cm med trattarna ?

Men om ni skulle valt avstämning till denna lådan vilken skulle det vara i såna fall ? big_smile

Tacka så mycket för svaren! big_smile
Senast redigerat av Poppos (19 augusti 2011)

4 693 Inlägg
19 augusti 2011
Poppos skrev:
Okej, så själva röret ska vara 11cm eller den ska vara 11 cm med trattarna ?

Men om ni skulle valt avstämning till denna lådan vilken skulle det vara i såna fall ? big_smile

Tacka så mycket för svaren! big_smile

Måtten är minus trattar.
Hade jag fått välja avstämning så hade den hamnat 30-35 hz.
Men det beror ju lite på vad för musik man lyssnar på

Booyakasha!

3 466 Inlägg
20 augusti 2011
När jag räknar med 6" portar räknar jag med 15,24cm som dom är i verkligheten istället för 14cm som programet vill ha de till. Dessutom räknar jag alltid ut hur mycket volym porten tar upp i lådan för att få en exakt nettovolym när jag räknar. Då får jag avstämnigen så exakt som de bara går. Gör du likadant som mej o följer det jag skrev där uppe så kommer du få samma resultat som mig..

4 693 Inlägg
20 augusti 2011
M_icke_ skrev:
När jag räknar med 6" portar räknar jag med 15,24cm som dom är i verkligheten istället för 14cm som programet vill ha de till. Dessutom räknar jag alltid ut hur mycket volym porten tar upp i lådan för att få en exakt nettovolym när jag räknar. Då får jag avstämnigen så exakt som de bara går. Gör du likadant som mej o följer det jag skrev där uppe så kommer du få samma resultat som mig..

När det är så där stora lådor så räknar jag aldrig bort för portarna, det gör så pass liten skillnad så det märks inte

Booyakasha!

3 466 Inlägg
21 augusti 2011
Softis skrev:
M_icke_ skrev:

När det är så där stora lådor så räknar jag aldrig bort för portarna, det gör så pass liten skillnad så det märks inte

2st 6" portar är ju totalt 14liter i detta fallet, är ju trots allt 8% av nettovolymen vilket är en ganska betydande del. Det gör ju faktiskt ett par hz...

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
M_icke_ skrev:
Softis skrev:
M_icke_ skrev:

2st 6" portar är ju totalt 14liter i detta fallet, är ju trots allt 8% av nettovolymen vilket är en ganska betydande del. Det gör ju faktiskt ett par hz...

1-2 hz spelar ju faktiskt ingen roll när det gäller en vanlig musiklåda. Man hör ändå ingen skillnad.
Men när det gäller spela högt lådor så är jag mer noggrann smile

Booyakasha!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 augusti 2011
Softis skrev:
M_icke_ skrev:
Softis skrev:

1-2 hz spelar ju faktiskt ingen roll när det gäller en vanlig musiklåda. Man hör ändå ingen skillnad.

Man må inte höra någon skillnad även om det blir en viss skillnad, dumt att inte bara lägga till de där 14 literna vid lådskapandet smile Blir inte så mycket extra jobb smile

4 693 Inlägg
22 augusti 2011
Kan man mycket väl göra när man bygger.
Men jag orkade inte räkna ut hur mycket plats portarna tog, det var enda anledningen.

Hade det vart min låda så hade jag inte brytt mig iaf, vet att det inte gör någon skillnad smile

Booyakasha!

3 466 Inlägg
22 augusti 2011
Softis skrev:
M_icke_ skrev:
Softis skrev:

De blev ju uppenbarligen en skillnad från 22-25hz med 1 port vilket mycket väl kan göra stor skillnad, sen blir den ju ännu större med 2st.

3 466 Inlägg
22 augusti 2011
Alpinabiturbo skrev:
Eller så bygger rman med portarna utanför lådan.. smile

Inte alla som har möjlighet till de eller helt enkelt inte vill eftersom det både är opraktiskt och ser dumt ut.

Sök