Fick tag i en Mercedes 230 -87 (W124) för ett tag sedan.
Problemet jag har är att oljetrycket i princip försvinner när motorn blivit varm (enligt oljetrycksmätaren åtminstone, den sjunker ner till nästan 0 bar på tomgången, och så vitt jag förstått ska den inte gå under 0,3)
Senaste tiden har den börjat knacka mer och mer också, och sista tiden låter den nästan som en diesel-taxi!
Tänkte försöka byta olja och filter och lite sådant och då jag inte kan ett dugg om mercedes motorer så tänkte jag få en överblick idag så jag hade allt jag behöver till bytet.
Vad jag då märkte var att i princip hela nederdelen av motorn var täckt i olja som såg ut att komma från en behållare med lock långt fram till höger på motorn (se bild)
![http://bildplats.se/image/thumb/2571]()
Den röda cirkeln visar var det läcker olja, fanns även olja runt luftfiltret (grönt) och oljepåfyllningen (orange)
Mina frågor är då, Varför i helvete kommer det så mycket olja ur den där behållaren och vad har den för funktion? finns det något sätt att få det att sluta, vill ju inte gärna fylla på ny dyr olja om allt ska rinna ut där!
Sen undrar jag även var oljefiltret sitter (Om det nu inte är det jag hittat, men då ser det inte ut som de oljefilter jag bytt direkt!) och slutligen, om den inte slutar knacka efter ett oljebyte och ett nytt filter, vad är nästa steg att testa?
Förklara gärna så att även en nybörjare som jag hänger med, nästan bara skruvat Volvo 740 tidigare!
TILLÄGG: Glömde visst tala om att nivån på oljestickan alltid har varit okej, så det är inte så simpelt som att det saknas olja!