2362
Sök

Ned help med 740 frågor

Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#1
Har en 740 91a..... Vad för matrial är det på fäljande delar `?? Bensintanken, Plast eller plåt ? Bränsle ledningarna, koppar eller mässing ? och soppa pumpen ????? Om ni undrar varför jag är nyfiken är för att jag kanske ska börja köra på E85... tacksam för mycket svar

Speed limit are only for pussy

Örebroare i exil
970 Inlägg
14 juni 2006
#2
tja du, inte för att jag vet om det här blir ett svar på din fråga, men en bekant till mig har en 740 -91 och han moddade inget innan han började tanka E85. Bilen går lika bra som den gjorde på 95. Något slöare kanske, och lite mer svårstartad vid kyligt väder. Så det ska nog inte vara några problem. Det man ska tänka på är att oljan bör bytas med tätare intervaller om man kör på E85

Hej FRA!

Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#3
Jag är fult medveten om att bilen går bättre med E85 och ger en effekt ökning på ca 30 häst på högre varv..... och att den blir lite grinigare att starta när det är kyligt, men jag vet även vad som händer med delar om det är fel martial, däför undrar jag frågorna, har man plast tank så fräts den sakta men säkert sönder av E85.... har man koppar rör i bensin ledningarna så ärjar dom sönder inifrån..... Så jag vill veta vad delarna har för matrial

Speed limit are only for pussy

70 Inlägg
14 juni 2006
#4
Nallen_sthlm skrev:
Jag är fult medveten om att bilen går bättre med E85 och ger en effekt ökning på ca 30 häst på högre varv..... och att den blir lite grinigare att starta när det är kyligt, men jag vet även vad som händer med delar om det är fel martial, däför undrar jag frågorna, har man plast tank så fräts den sakta men säkert sönder av E85.... har man koppar rör i bensin ledningarna så ärjar dom sönder inifrån..... Så jag vill veta vad delarna har för matrial

det där med effektökning ska du inte tro för mycket på då måste du fixa till bilen mer än att bara tanka den med e85   tanken är plast i varje fall på 745


Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#5
Fp3pba skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Jag är fult medveten om att bilen går bättre med E85 och ger en effekt ökning på ca 30 häst på högre varv..... och att den blir lite grinigare att starta när det är kyligt, men jag vet även vad som händer med delar om det är fel martial, däför undrar jag frågorna, har man plast tank så fräts den sakta men säkert sönder av E85.... har man koppar rör i bensin ledningarna så ärjar dom sönder inifrån..... Så jag vill veta vad delarna har för matrial

det där med effektökning ska du inte tro för mycket på då måste du fixa till bilen mer än att bara tanka den med e85   tanken är plast i varje fall på 745

Ofan då måste tanken bytas, bilen är redan fixad i övrigt, Estrakor rör, race kat, 3 tum från turbon, chippad/Påstäld

Speed limit are only for pussy

70 Inlägg
14 juni 2006
#6
Nallen_sthlm skrev:
Fp3pba skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Jag är fult medveten om att bilen går bättre med E85 och ger en effekt ökning på ca 30 häst på högre varv..... och att den blir lite grinigare att starta när det är kyligt, men jag vet även vad som händer med delar om det är fel martial, däför undrar jag frågorna, har man plast tank så fräts den sakta men säkert sönder av E85.... har man koppar rör i bensin ledningarna så ärjar dom sönder inifrån..... Så jag vill veta vad delarna har för matrial

det där med effektökning ska du inte tro för mycket på då måste du fixa till bilen mer än att bara tanka den med e85   tanken är plast i varje fall på 745

Ofan då måste tanken bytas, bilen är redan fixad i övrigt, Estrakor rör, race kat, 3 tum från turbon, chippad/Påstäld

hoppas du fixat större spridare


Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#7
Fp3pba skrev:
Nallen_sthlm skrev:
Fp3pba skrev:

det där med effektökning ska du inte tro för mycket på då måste du fixa till bilen mer än att bara tanka den med e85   tanken är plast i varje fall på 745

Ofan då måste tanken bytas, bilen är redan fixad i övrigt, Estrakor rör, race kat, 3 tum från turbon, chippad/Påstäld

hoppas du fixat större spridare

Nej det har jag inte hunnit, har nyligen köpt bilen, vet du vart jag kan få tag på ett par grymma spridare och vad dom heter ? helst ett vettigt pris..... Då kanske jag blir av med spikningarna om jag får dit andra spridare ???

Speed limit are only for pussy

70 Inlägg
14 juni 2006
#8
vet inte riktigt men kör du på e85 så måste dom kunna spruta in i varje fall 30% mer bränsle ställ ner laddet lite eller kör på högre oktan spikningar är aldrig bra


Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#9
Jag vet att spikningar inte är bra...... Kör på 99 oktaning sås, och har pressat bränsle regulatorn för att få upp trycket lite men tror jag måste ha en annan regulator och spridare för att få in lite mer ketchup......

Speed limit are only for pussy

70 Inlägg
14 juni 2006
#10
Nallen_sthlm skrev:
Jag vet att spikningar inte är bra...... Kör på 99 oktaning sås, och har pressat bränsle regulatorn för att få upp trycket lite men tror jag måste ha en annan regulator och spridare för att få in lite mer ketchup......

antagligen som sagt etanol e 104 oktan men då måste man få in mer


Direktör
305 Inlägg
14 juni 2006
Trådstartare
#11
Ofan, hadde ingen aning om att det var 104 oktan.... men har kjag plast tank måste jag endå byta ut den tror jag....

Speed limit are only for pussy

70 Inlägg
14 juni 2006
#12
Nallen_sthlm skrev:
Ofan, hadde ingen aning om att det var 104 oktan.... men har kjag plast tank måste jag endå byta ut den tror jag....

tror inte det är nån jätte fara


736 Inlägg
14 juni 2006
#13
Tanken är nog gjord av rätt beständig plast...bensin fräter ju det med, och har du ingen flaska med t-röd hemma? Samma sak och det är i en vanlig tunn plastflaska så att E85 fräter hål i en bensintank är med största sannolikhet en myt...


24 Inlägg
23 januari 2007
#14
Jag har hört att det där med att etanol ska vara frätande (dvs mer frätande än bensin) är en myt. Däremot så är det vanligt att folk förväxlar etanol och metanol. Tittade runt lite på olika sido och hittade det här på www.etanol.nu.

Risker för motorn/bränslesystemet
I de bilar vi hittills fått kännedom om har inte funnits något fel som uppstått pga. ombyggnationen. När man öppnat och tittat på topplock, ventiler och bränslefilter har man inte funnit några spår efter etanolen mer än att det varit mindre sot. Detta trots att många medlemmar i forumet har kört tusentals mil under många år.

Några tillfälliga problem kan dock uppstå:

Bränslepumpar (främst i japanska insprutarbilar) tål inte alltid det högre trycket (sätt dit extra pump från annan bil, finns billiga på skroten).

Hartser (avlagringar från tidigare tankad bensin) i bränslesystemet kan lösas upp av etanolen och kan sätta igen bränslefiltret. Detta löser man genom att byta filtret efter någon tank på E85 (symptom: bilen blir orkeslös på fullgas). Efter detta håller etanolen systemet rent så inga spridarrengöringar behövs.

Om man måste använda startgas får man inte överdosera. Det räcker med en sekunds sprutning för att motorn ska starta, sen går den på etanolen. Vid överdosering kan man få en baktändning vilket kan göra att insugningsrör av plast exploderar (spricker).

det går att hitta en massa information på olika sidor på nätet. Kolla upp www.etanol.nu


http://www.etanol-i-tanken.nu/vanliga_fragor.asp#slang
Senast redigerat av schnitzelfritz (23 januari 2007)


Sök