4715
Sök

Problem med broms efter byte av ventilkåpspackning, Seat Alhambra

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har bytt ut ventilkåpspackningen på min Seat Alhamra-00 och nu är bromsen helt stum!!!
Vad har hänt????
Vilka åtgärder???

mvh Mats:(






Rubrik redigerad.
Mvh Tommy, Moderator
Senast redigerat av te_wik (31 augusti 2011)

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#2
Finns det ingen klok person som kan ha någon idé om vad som har hänt?

1 938 Inlägg
30 augusti 2011
#3
Hur är bromsarnas funktion om man bortser från att pedalen är stum?

1 277 Inlägg
30 augusti 2011
#4
vad för grejer lossade du som tillhör bromssystemet när du bytte packning?

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#5
Bromsarna har fungerat utmärkt innan. Jag monterade bort ventilkåpspackningen och satt dit den nya... Startade upp motorn. har fått en svagt sjungande ljud ljud från motorn och bromsen är stenhård!!!! Jag är som ett stort frågetecken???? När jag monterade tillbaka kåpan så hittade jag ett litet hål i en slang som kommer från ventilkåpan. Jag tejpade igen tillfälligt för att byta igen den... kan det vara så att jag har strypt trycket i den slangen?

1 277 Inlägg
30 augusti 2011
#6
så bromsarna tar inte alls?
eller tar dom sämre bara

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#7
cykelpump skrev:
vad för grejer lossade du som tillhör bromssystemet när du bytte packning?

Jag har mig veterligt inte lossat på något som har med bromsarna att göra... Jag kan inte så mycket om bilar, men jag la mårke till att det var ett litet hål i en slang som kommer från ventilkåpan. Jag drog runt med eltejp över hålet bara för att laga det tillfälligt. Kan det vara så att jag har strypt åt slången och att den påverkar trycket till broms systemet?

1 938 Inlägg
30 augusti 2011
#8
Istället för att sitta här och gissa runt, gå ut och ta bort tejpen och se vad som händer.

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#9
cykelpump skrev:
så bromsarna tar inte alls?
eller tar dom sämre bara

Bromsen tar nästan inget... eftersom bromsen är HELT stum... jag får trycka som tusan för att det skall ta!!!

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#10
Glesmark skrev:
Istället för att sitta här och gissa runt, gå ut och ta bort tejpen och se vad som händer.

Klokt av dig,  jag ska pröva!!!!!! men vad kan den slangen ha för inverkan på bromsen? Jag är inte allt för duktig med bilen!!!

* Voff voff *
10 741 Inlägg
30 augusti 2011
#11
Om slangen på något vis har med det vakum, som bromsservon använder, att göra så kan det självklart påverka bromsarna på detta vis. Men det är dock troligare att du råkat ha loss slangen som ska sitta i hålet som du nu tejpat över. T.ex. när du meckade med ventilkåpan.

Så leta efter en slang eller liknande som ser ut att passa i hålet.

För det ska nog helt säkert inte vara ett hål mitt i allt på nå´n slang...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#12
Jag har tagit bort tejpen... ingen skillnad! Bilen går lite hackit på tomgången och bromsen känns fortfarande stum!!!
Senast redigerat av Holmthor (30 augusti 2011)

8 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
Om slangen på något vis har med det vakum, som bromsservon använder, att göra så kan det självklart påverka bromsarna på detta vis. Men det är dock troligare att du råkat ha loss slangen som ska sitta i hålet som du nu tejpat över. T.ex. när du meckade med ventilkåpan.

Så leta efter en slang eller liknande som ser ut att passa i hålet.

För det ska nog helt säkert inte vara ett hål mitt i allt på nå´n slang...

//Brådhis

Slangen har spruckit och det har blivit ett litet hål. Hålet tejpade jag igen... så det ska inte sitta någon annan slang i hålet. Hur så haver så är det så att bilen går hackigt på tomgången och bromsen är fortfarande stum (jag får trycka som f..an för att den ska ta).

1 277 Inlägg
31 augusti 2011
#14
låter som om servon lagt av men ändå inte, eller att det är stopp i bromsrörena men det är ju inte heller så troligt. egentligen har ju inte dessa saker något gemensamt, du har allt ett roligt fel tongue

229 Inlägg
31 augusti 2011
#15
Låter som du inte får ngt vakuum till bromsservon, om du kollar i motorrummet på förarsidan så så sitter där en stor rund grej och från den så går det en tjock slang som ska gå till motorn, kolla så den sitter fast (nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men det borde vara så iaf) Sköt loss min förra helgen och bromspedalen blev helt stum (ja servon gör så jävla mkt)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2011
#16
Slangen i ventilkåpan lär inte ha något med bromsarna att göra, det lär vara vevhusventilationen.

Låter som tidigare skrivits som att du fått ett fel med bromsservon, vilket fungerar med vakum som tas från insuget, så kolla slangen som går från insuget till bromsservon (trumman, den som huvudbromscylindern sitter monterad i.)



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 277 Inlägg
31 augusti 2011
#17
te_wik skrev:
Slangen i ventilkåpan lär inte ha något med bromsarna att göra, det lär vara vevhusventilationen.

Låter som tidigare skrivits som att du fått ett fel med bromsservon, vilket fungerar med vakum som tas från insuget, så kolla slangen som går från insuget till bromsservon (trumman, den som huvudbromscylindern sitter monterad i.)



Mvh Tommy

som sagt, den rätta formuleringen på svaret


Sök